
Tiukkaa vääntöä Jyväskylän Talvirallissa – Hylkäykset puhuttivat: "Niin menneinä, kuin tulevinakin vuosina kilpailijoiden tuloskuntoa tullaan tarkistelemaan testeillä"
Kova keskustelu alkoi jo ennen Jyväskylän Talviralli -kilpailua, sillä rallikansaa puhutti kahden autokunnan sulkeminen kilpailusta kilpailunjohtajan päätöksellä. Päätöksessä kerrottiin kilpailijoiden jättäneen noudattamatta Autourheilun kansallisten määräysten artiklaa 54, joka sisältää esimerkiksi vaateen siitä, että kilpailijat tuntevat ja sitoutuvat noudattamaan lajiliiton, sekä kilpailun sääntöjä. Lisäksi samassa artiklassa kilpailijat sitoutuvat noudattamaan Suomen Urheilun Eettisen keskuksen (SUEK ry) antidopingsääntöjä. Artiklassa mainitaan myös kilpailijan olevan velvollinen osallistumaan kilpailun johdon ja liiton määräämiin tarkastuksiin. Alkoholin, huumaavien aineiden tai doping-aineiden vaikutuksen alaisena kilpailuun osallistuminen on rangaistava teko.
AKK:n lajivastaava Henrik Frank kommentoi asiaa seuraavasti.
- AKK on vastuullinen toimija urheilussa. Niin menneinä, kuin tulevinakin vuosina kilpailijoiden tuloskuntoa tullaan tarkistelemaan testeillä.
Kun mennään itse kilpailuun, niin Neliveto Cupissa nimekkäät vierailijat temmelsivät odotetusti kärkipaikoille, tuntumaa haettiin parin viikon päästä ajettavaan Savonlinnnan SM-ralliin.
Voittoon ajoi Niclas Grönholm (EMSC) - Samu Vaaleri (TamUA) Skoda Fabia RS:llä ennen Ford Fiesta Rally3:lla ajanutta kaksikkoa Tuukka Kauppinen (HuuhaUA) - Veli-Pekka Karttunen (AL-Kangasniemi). Kolmoseksi ennätti Rasmus Tuominen (AUK-J-äijät) - Sohvi Petroff (HankUA) Mitsubishi Lancer Evo9:llä.
Sarjapisteistä käytiin hyvää kamppailua ja voitaneen sanoa, että virheet kärkikaksikolla menivät melko tasan.
Sarjalaisista voittoon ajanut pari Pekka Karjalainen (MikUA) - Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) oli Subaru Impreza 555:llaan keulilla tauolla, nelospätkällä tuli pientä nukahdusta ja Tomi Vihavainen (MhMK) - Sami Mynttinen (MhMk) nousi VW Polo GTI:llään ohi. Viidennellä pätkällä Karjalaisen autokunta oli vielä möyrinyt hieman hangessa ja voitto näytti jo olevan Vihavaisen taskussa.
Lähes kilpailun viimeisessä mutkassa Vihavaisen autokunta kellistyi pehmeästi hankeen ja nurin, päätyen kuitenkin pyörilleen, aikatappiota tuli sen verran että Karjalainen nousi voittoon 5,3 sekunnin erolla. Sarjan kolmanneksi korkeimmat pisteet kirjautti itselleen Timo Partanen (TTR) - Milla Pasanen (TTR) Subaru WRX Sti:llä.
Karjalaisen autokunta suuntaa kesäkisoihin sarjan johtopaikalla.
Nuottikategoriassa kovaa taistelua
Nuottikategoriassa nähtiin kahden autokunnan välillä todella kovaa voittokamppailua aivan kilpailun loppuun asti. Kummassakaan autokunnassa ei tyydytty pelkästään oman luokan voiton tavoitteluun, vaan yleiskilpailun voitto kiinnosti myös.
Taistelu käytiin väliluokassa ajavan Honda Civic Type R:llä ajavan autokunnan Ajari Piironen (LamUA) - Jukka Jämsen (HRCF), sekä pienemmässä kuutiotilavuusluokassa Toyota Corolla GT:llä ajavan Eerik Pietarinen (SiAk) - Topi Luhtinen (PiekUA) välillä. Kilpailun viidelle ensimmäiselle erikoiskokeelle nopeimman noteerauksen teki Piironen, mutta jokaisella toisiksi kovinta vauhtia piti Pietarinen.
Eroa ennen viimeistä erikoiskoetta oli 8,9 sekuntia Piirosen eduksi. Viimeisellä erikoiskokeella Pietarisen autokunnassa kaivettiin vielä taisteluhampaat kunnolla esiin ja muutaman näyttävän tilanteen lisäksi nopein aika syntyi 4,3 sekunnin erolla Piiroseen. Kokonaistilanteessa Piironen jäi siis lopulta vain 4,6 sekuntia edelle.
Jo kauden avauksessa Imatralla kaksikko eteni lähes tasatahtia, siellä Piironen jäi 1,5 sekuntia edelle. Kaksikko on siis kauden kahdessa ensimmäisessä kilpailussa ajanut Piirosen eduksi 6,1 sekunnin erolla toisiinsa.
- Tässä on ainakin kaikkensa antanut mies jos ei muuta. Kyllä me vedettiin ihan täysiä, huhhuh. Tosi vähän tehtiin virheitä taaskin ja hyvin tultiin silleen. Tämä jäi meillä nyt varmaankin viimeiseksi F-Cupin kisaksi, kun itsellä on hieman työkiireitä lopuissa. Makea päätös kuitenkin, kotikisa ja tällaset tiet ja ihan älyttömän hienoa, sanaili väliluokan ja yleiskilpailunkin voittanut Piironen kisan viimeisen erikoiskokeen maalissa.
Seuraavana erikoiskokeen maaliin saapunut Pietarinen julisti myös tulleensa täyttä.
- Hyvin tuli, yksi makea hyppy vedettiin tässä viimeisellä, loikattiin ihan miehekkäästi. Ihan hieno päivä, vähän virheitä tuli, esimerkiksi yhdessä risteyksessä edellisellä. Ajari ajoi kyllä tosi hienosti, mekin ajettiin kyllä ihan se mitä päästiin, kertoi pikkuluokan voittanut Pietarinen.
Isoimman kuutiotilavuusluokan voittanut kaksikko Jaakko Ollikkala (PoKyUA) - Kari Luoma (EPUA) onnistui myös BMW M3:llaan erinomaisesti. Yleiskilpailun viides tila ja eroa kolmospaikkaan jäi vain 1,6 sekuntia. Sarjapisteiden kannalta sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, kun luokkasijoitus on määrittävä.
- Mukavaa kun meillekin annetaan välillä pohja-aikoja, sanaili jo tauolla luokan johtoasemaa pitänyt Ollikkalan autokunta toisen erikoiskokeen pohja-ajastaan veljellisesti lähimmän uhkaajansa Markus Hellströmin suuntaan naurun saattelemana.
Heti seuraavalla Hellström valuikin hankeen keskeytyksen arvoisesti ja kun myös Ville Hanhisuannon voimansiirto sanoi yhteistyön irti, helpottui Ollikkalan urakka hieman loppupäivän osalta.
-Tosi mukava päivä ollut, olen tykännyt ajaa ja auto on toiminut, tiet on olleet mukavia päästää, sanaili Ollikkala maalissa.
Pikkuluokassa Pietarinen - Luhtinen autokunnan jälkeen toiseksi ajoi Nico Valkonen (LMM) - Juho-Erik Järvinen (LamUA) VW Golf GTI:llä, +1:12,7. Kolmospaikan napsautti Teemu Kuusinen (UuUA) - Jukka Kivelä (UuUA) Toyota Starletilla +1:34,5.
Väliluokassa Piironen - Jämsen autokunnan takana luokan toiseksi ajoivat Onni Järvinen (AUK-J-äijät) - Aleksi Marttila (AUK-J-äijät) Opel Astra F GSI:llä, +1:17,2 ja kolmospaikalle Max Karhapää (LakUA) - Mikko Kaikkonen (RoiUA) Honda Civic Type R:llä, +2:09,2.
Ison luokan podiumille Ollikkala - Luoma parin jälkeen ylsivät Jarkko Ojala (ValUA) - Arto Sirpoma (HausUA) BMW M3:lla, +22,5. Kolmospaikan ottivat Matias Valkonen (AL-Härmä) - Jani Pohto (AL-Härmä) BMW M3:lla, +57,4.
Piironen ja Pietarinen ovat sarjan kärjessä tasapistein talvikauden jälkeen. Kilpailun voittaja Piironen tavoitettiin sunnuntaina junasta matkalla kohti lentoasemaa ja työkiireet jo painoivat päälle.
- Ei isosti ehditty juhlia, Japaniin työmatkalle käy suunta. Kisan voitto ehdottomasti kiinnosti eilen, tuntuu hyvältä kun saa oman vauhtinsa ja potentiaalinsa näytettyä. Nyt on ollut oikeat eväät, että sen on saanut tuotua esiin. Saavutuksena pidän itse sitäkin, että rajallisella budjetilla olen saanut itse avata kirjat ja olla nyrkit rasvassa, jotta edellytykset pärjäämiseen ovat järjestyneet, sanailee Piironen.
Autoinsinööriksi opiskeleva 25-vuotias Piironen asuu nykyisin Jyväskylässä ja työskentelee Toyotan rallitallissa. Menestystä rallipoluilla Piironen maistoi jo vuonna 2018, voitettuaan silloin Trophy-luokan mestaruuden ja oltuaan Juniori SM:ssä toinen. Juho Koski-Lammin jälkeen. Piiroseen osuu myös luonnehdinnat kaupunkilaispoika maalla, tai maalaispoika kaupungissa.
- Minähän en ole oikein mistään kotoisin, Helsingissä asuin ensimmäiset 16 vuotta ja sieltä sitten maaseudulle Kalkkisiin, johon tulee vieläkin Jyväskylästä viikonlopuiksi useimmiten riennettyä ja pääasiassa autoa remontoidessa aikaa viettäen.
Yleisessä Kainulaiset ajoittivat kirin täydellisesti
Yleisessä kategoriassa Eetu Kainulainen (LahUA) - Petri Kainulainen (LahUA) avasivat sarjakautensa vasta Jyväskylästä. Heti avauspätkälle Kainulaisten Toyota Starlet kiisi pohja-ajan ennen Juha Sällinen (KongUA) - Simo Sällinen (KongUA) kaksikon BMW M3:sta, mutta sen jälkeen Sälliset ottivat kilpailussa johtopaikan haltuunsa.
Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettiin Sällisten johtaessa Kainulaisia 8,7 sekunnin erolla, johon Kainulaiset latasivat sitten 11 sekuntia olotilaansa harmitellutta Sällistä kovemman ajan ja nousivat voittajiksi 2,3 sekunnin erolla. Yleisen kolmanneksi nousi latauksen hajoamisesta kärsinyt parivaljakko Sami Laurila (MäntsMK) - Jussi Syväranta (LahUA) Toyota Corolla GT:llä, eroa Kainulaisiin 17,2 sekuntia.
Pienimmän kuutiotilavuusluokan voiton siis ottivat Kainulaiset ennen Laurila - Syväranta kaksikkoa. Kolmospaikan otti Citroen C2:lla Jere Kaakinen (SaloUA) - Oona Nurmi (SaloUA).
Väliluokassa kato reitillä oli kova, kun luokan kilpailijoista yksikään ei suoriutunut maaliin asti.
Ison luokan veivät Sälliset 28,6 sekunnilla ennen Juha Paavilainen (MHJ-RT) - Tom Tähtinen (MHJ-RT) paria, joka myöskin luotti BMW M3:een. Paavilaisen haasto voittotaistossa hyytyi kilpailun loppua kohden, kun auton voimansiirto alkoi täristää ja vauhtia hieman hillittiin, jotta ajokki kestäisi maaliin. Avauskisan nimiinsä Volvo 242:lla vienyt Anssi Hyttinen (JoeUA) - Vesa Hirvonen (K-KUA) joutui keskeyttämään nyt toisella erikoiskokeella tekniseen vikaan.
- Loppupäivä tuli vähän paremmin. Rauhoitettiin vähän ajoa ja koitettiin pysyä spoorissa, kertasi Yleisen voittaja Eetu Kainulainen päivän taktiikkaa viimeisen erikoiskokeen maalissa. Sarjajohdossa kesään lähtevät Sälliset, Kainulaiset hyödynsivät korotetut sarjapisteet heti kauden avaukseensa ja ovat pisteissä nyt toisena.
Senioreissa Linden jälleen voittoon
Kauden avauksessa korkeimmat pisteet BMW M3:llaan Imatralla napannut pari Kimmo Linden (MHJ-RT) - Kari Kemppinen (MHJ-RT) uusi temppunsa Jyväskylässä. Avauskilpailun tapaan toisiksi korkeimmat pisteet menivät parille Veini Kämppi (MhMK) - Heidi Kämppi (MhMK), jotka myöskin luottavat BMW M3:een. Eroa voittajapariin kertyi 43,1 sekuntia. Kolmanneksi suoriutui viime kauden mestari, Reijo Muhonen (SLUA) - Tuomas Töyry (AUK-J-äijät) BMW 130:llä, eroa Kämppiin jäi vain 1,8 sekuntia.
Kahden voiton myötä kesään sarjajohdossa kiihdyttävän Lindenin päiväkään ei ollut ongelmaton.
- Nipinnapin auto toimi. Auto alkoi jyristää ja täristää tauon jälkeen, liekö joku vetoakseli tai muu viallinen, vitospätkällä meinasi konepelti nousta pystyyn ja yksi ysikymppikin ajettiin pitkäksi. Kaikenlaista, kiva päivä ja hauskaa oli.
Junioreissa Eemeli Pohjosen näytös
Junioreissa päivän nopein kaksikko oli isoimman kuutiotilavuusluokan pari Eemli Pohjonen (SaaUA) - Erno Muranen (HuuhaUA) BMW 325i:lla. Avauskilpailu Imatralla oli päättynyt tekniseen vikaan heti avauspätkällä, joten nyt tuli kunnolla balsamia haavoihin.
Toiseksi junioreiden yleiskilpailussa ja väliluokan voittajaksi nousi viime vuoden junnuvoittaja Timo Viitanen (HoMK/UA) - Jouni Juhola (HoMK/UA) Honda Civic Type R:llä, eroa Pohjoseen kertyi 34,2 sekuntia. Yleiskilpailun kolmoseksi ajoi pitkään väliluokassa kärkipaikkaa pitänyt kaksikko Juho Pollari (KuortUA) - Jouko Pollari (KuortUA) BMW 316 Compactilla, jonka ohi Viitanen nousi lopussa 3,6 sekunnin erolla.
Yleiskilpailun neljänneksi ja pienimmän kuutiotilavuusluokan voittajaksi ajoi Antti Laakkio (MäntsMK) - Matias Toivanen (MäntsMK) Toyota Starletilla. Kakkospaikan otti sarjan ulkopuolisena ajanut Jani Puikkonen (LievUA) - Juha-Pekka Suuronen (HankUA) Toyota Starletilla. Luokan muut kilpailijat keskeyttivät päivän aikana.
Väliluokassa oli kato myöskin kova, vain Timo Viitasen ja Juho Pollarin autokunnat suoriutuivat ruutulipulle asti.
Isossa luokassa kato oli prosentuaalisesti hieman pienempää, Pohjosen autokunnan voittaessa, ajoi toiseksi Ville Uski (LuuUA) - Juho Kirvesniemi (LuuUA) BMW 325i:llä, eroa voittajaan kertyi 1:39,7. Kolmospaikka meni sarjan ulkopuoliselle BMW 325-parille, Antti Miinalainen (KorUA) - Marko Riihinen (PetUA).
- Kun Imatralla keskeytettiin 8 kilometrin jälkeen bensapumppuvikaan. Katseltiin sieltä väliaikoja, että oltiin siihen asti nuotittomista nopein, aateltiin silloin että kyllä voitto on mahdollista, ja nyt näyttää että se voitto tuli, kertoi Pohjonen kilpailun viimeisen ek:n maalissa.
Kesälle sarjakärkenä starttaa Ville Uski ennen avauskisan voittanutta Kaarle Karttusta ja Jyväskylästä korotettujen pisteiden kanssa kolmanneksi noussutta Pohjosta.
Ahoketo voittoon V1600:ssa
V1600:ssa voiton nappasi kalustoa vaihtanut Lauri Ahoketo (PoKyUA) - Juha Ahoketo (PoKyUA) Renault Meganella. Avauskilpailusta oli pohjilla kakkostila Nissan Almeralla. Toiseksi Jyväskylässä ajoi Nuutti Korhonen (MäntsMK) - Teppo Söderström (MäntsMK) Ford Focuksella, 7.6 sekuntia voittajasta. Kolmospaikan nappasi Vili Hyytiäinen (HyUA) - Jorma Laakso (HyUA) Opel Astra G CC:llä, eroa voittajaan 28,6 sekuntia.
Ahoketojen autokunta suuntaa kesään sarjajohdossa.
- Eka kisa tällä autolla, todella tyytyväinen, että maalissa ollaan ja vauhtikin oli ihan ok, pohti voittaja Ahoketo viimeisen erikoiskokeen maalissa.
Nuorten Cupissa ei sarjailmoittautuneita ollut, luokan voiton otti Iiro Valtaala (AlavUA) - Arto Ala-Kokkila (KuortUA) Renault Cliolla.
Naisten Cupissa ainoa sarjapari, Ada Akkanen (KaUA) - Pia Urén-Akkanen oli Opel Astralla nopein. Ulkopuoliset haastajat Elina Valtaala (AlavUA) - Oona Valtaala (AlavUA) Toyota Starletilla jäivät +2:26,6 ja kolmospaikan otti Maria Sorvisto (YlvUA) - Atte Nieminen (LamUA) BMW 325:lla, +3:09,0.
F-Cup jatkuu kevättauon jälkeen lauantaina 7.6. Hankasalmella ajettavalla Revontulirallilla.
Pistetilanne: 2/5 osakilpailua
Nuotti
1. Ajari Piironen 22p
1. Eerik Pietarinen 22p
3. Teemu Kuusinen 21p
4. Jaakko Ollikkala 19
5. Jarmo Vesterinen 17,5
Yleinen
1. Juha Sällinen 20p
2. Eetu Kainulainen 16,5p
3. Jere Kaakinen 13,5p
4. Anssi Hyttinen 11p
5. Niko Jousi 11p
Seniorit
1. Kimmo Linden 22p
2. Veini Kämppi 18p
3. Timo Hinkkala 15p
4. Mika Orbinski 13p
5. Reijo Muhonen 12p
Juniorit
1. Ville Uski 18p
2. Kaarle Karttunen 17p
3. Eemeli Pohjonen 16,5p
4. Markus Lehtonen 15p
5. Matias Leskinen 13p
Neliveto Cup
1. Pekka Karjalainen 24,5p
2. Tomi Vihavainen 20p
3. Timo Partanen 14p
4. Jarmo Honkanen 12p
5. Juha Koljonen 9p
V1600 Cup
1. Lauri Ahoketo 20p
2. Otto Järvinen 17p
3. Nuutti Korhonen 9p
4. Vili Hyytiäinen 8p
5. Lassi Lehtonen 7p
Naisten Cup
1. Ada Akkanen 12p
Tiimimestaruus
1. Team Pohjankyrön UA 39p
2. Hemi Motors Racing 30p
3. Nylkkykaasu Racing 25p
4. AM Metsätyö 18p
5. PohjoisenPojat 17p
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.