
Kun Mika Koivu täytti 50, hän päätti ostaa itselleen synttärilahjan, josta todella nauttii – Ajaminen ei kuitenkaan ole ainoa syy harrastukseen
Rata-autoilun suositussa Legends-luokassa voi kilpailla monin eri tavoin. Yksi harrastesarjan kärkikuljettajista on lempääläinen Mika Koivu,54, joka nauttii sarjasta täysin rinnoin. Kilpailu on kovaa, mutta tervehenkinen sosiaalinen elämä kulkee rinnalla vahvasti. Kisan jälkeen ollaan kavereita ja halutaan auttaa toisia. Nämä tekijät nostavat sarjan hänen asteikollaan korkealle.
Vuodesta 2001 lähtien rata-autoilun Endurance-luokassa kilpaillut Mika Koivu, ei suinkaan ollut parinkymmenen vuoden kilpailemisen jälkeen kyllästynyt lajiin ja sarjaan missä kilpaili, mutta halu kokeilla autourheilun parissa jotain muutakin lajia, heräsi ikään kuin eloon iän kääntyessä viidenkymmenen puolelle.
– Aina olen tykännyt ajaa ja Endurancessa tietysti saa ajaa paljon, sellaiset yhdestä kolmeen tuntia jokaisessa kilpailussa. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin sellainen fiilis, että tekisi mieli kokeilla jotain muutakin. Iceboys sitten järjesti Legendsin koeajopäiviä. Kävin ensin Alastarossa ja siitä sitten innostuneena vielä Motoparkissakin. Sen jälkeen se olikin sitten menoa, Koivu taustoittaa siirtymistään Suomessa äärimmäisen suosittuun Legends-luokkaan.
Lempääläinen rakennusalan yrittäjä naurahtaa, että Legends-auto oli hänen oma 50-vuotislahjansa itselleen. Vuonna 2023 Legendsin harrastesarjan mestaruuden maksimipistein voittanut ja Legends Car Finland ry:n hallituksessa harrastesarjan asioista vastaava Koivu ei ole kertaakaan joutunut katumaan päätöstään lähteä tähän lajiin mukaan.
– Kilvanajo on kovaa, mutta rehtiä, eikä sikailua ja turhia kolareita Legendseissä nähdä. Kilpailujen jälkeen ollaan varikolla kavereita, aina on hyvä henki kilpailijoiden kesken, ja jos kaveri varikolla tarvitsee apua, niin heti mennään auttamaan. Mukana on paljon autoja ja aina löytyy se oman vauhdin tasoinen kilpakumppani, jota vastaan ajaa kilpaa, Lempäälän Urheiluautoilijoita edustava Koivu kehuu.
Rata-autoilun SM-sarjassa (FRC, Finnish Racing Championship) ajetaan Legends-autojen Suomen mestaruudesta. Harrastesarja kilpailee myös FRC:n kilpailujen yhteydessä, mutta SM-arvoa ei ole. Mestaruussarjassa Pro-luokassa kilpailevat todelliset huippukuljettajat, Semi-Pro-luokassa vähäisemmän kokemuksen omaavat kuljettajat ja Masters-luokkaan puolestaan vaaditaan ikää vähintään 40 vuotta.
– Ajan mestaruussarjaa (Masters) harjoitusmielessä ja harrastesarjassa tavoitteena on mestaruus. Kun on tottunut Endurancen puolella ajamaan paljon, niin sen takia haluan ajaa myös Legendsissä paljon, Koivu painottaa.
Harrastesarjassa Rookie-luokassa saa kilpailla kuka tahansa, kun taas Golden Masters -luokka on tarkoitettu yli 50-vuotiaille kuljettajille. Koivu harmittelee, että kuljettajien määrä harrastesarjan puolella on pudonnut viime vuodesta. Kauden avauksessa Kemoran radalla toukokuussa mukana oli 10 kuljettajaa.
– Nyt kun tuli uusi kilpailuformaatti, että perjantaina on jo ensimmäiset harjoitukset ja aika-ajot, niin se ei kaikille sovi, kun ei voi olla perjantaina poissa töistä. Osa on myös sanonut, että kun he kilpailevat vuokrakalustolla, samoilla autoilla millä ajetaan myös mestaruussarjaa, niin "venkslaaminen" penkkien ja vöiden kanssa ei vaan miellytä. Suurin syy on tietysti raha, maailmantilanne kun on sellainen, että sponsorirahaa ei löydy, Koivu harmittelee.
Yrityksensä TMA-Rakennus Oy:n mukaan nimetyssä TMA-Racing -tiimissä kilpaileva Koivu sanoo, että ei ole se maailman nopein kuljettaja, mutta varmuutta löytyy. Kokenut rata-autoilija ei ole neljän ja puolen kauden aikana ajautunut kertaakaan mukaan kolareihin tai ulosajoihin. Myöskään tekniikkamurheet eivät juurikaan ole Koivua viime vuosina kilpailuissa kiusannut, mutta kuluvan kauden avauksessa Kemorassa moottori ei toiminut odotetulla tavalla.
– Vauhtia oli hukassa. Moottori alkoi olemaan jo sen verran kulunut, että hävisin muille 10 kilometriä tunnissa huippunopeudessa suoralla. Sillä oli aika vaikea taistella muita vastaan, Legendseissä kuitenkin imuapu on niin tärkeä. Kun kenenkään perässä ei pysynyt, niin imuapua ei pystynyt hyödyntämään ohitustilanteissa. Olin hieman vastaantulija, mutta tasaisella ja varmalla ajolla pääsi kuitenkin palkinnoille, Koivu kertaa toukokuisia tapahtumia Vetelissä.
Koivu ajoi Kemoran radalla harrastesarjassa kahdesti toiseksi ja mestaruussarjan puolella Masters-luokassa sijoitus oli kolme kertaa kolmas. Tulevana viikonloppuna sarja jatkuu Botniaringin lyhyellä radalla Jurvassa.
– Nyt on uusi moottori autossa. Sunnuntaina ajettiin testiä ja torstaina ajetaan vielä lisää. Nyt riittää suoranopeus ja jatkossa voi katsoa peilistä syyllistä, jos ei pysytä muiden kyydissä. Masters-luokassa on mukana enemmän kuljettajia kuin Kemorassa ja mukaan on tullut koviakin nimiä. Niille en pärjää, sen tiedän jo nyt. Harrastesarjassa sen sijaan tavoite on olla molemmissa lähdöissä ykköspallilla, Koivu päätti.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.