Hyppää pääsisältöön
Kuva
Arto Soininen. Kuva Merita Mäkinen

Pukkila syttyi rallista heti ensi yrittämällä – kylän keskustaan rakennettu kilpailu keräsi kiitosta ja runsaasti yleisöä

28.6.2026

Pukkila toimi ensimmäistä kertaa rallin keskuspaikkana, kun Pukkilan Moottoriurheilijat järjesti 27. kesäkuuta ajetun MS-Geo Rallin. Kompaktiin malliin toteutettu kilpailu sai siinä määrin runsaasti kiitosta, että tapahtumalle toivottiin jatkoa niin kilpailijoiden kuin kunnan edustajienkin puolelta.

KIlpailun reitti käsitti neljä erikoiskoetta, reitin kokonaispituus oli noin 76 kilometriä ja erikoiskokeiden osuus siitä reilut 42 kilometriä. Vaikka hetkittäin käväistiinkin naapurin puolella, Askolassa tai Myrskylässä, oltiin käytännössä hyvin lähellä keskuspaikkana toiminutta Pukkilaa.
Kaikki kilpailun keskeiset toiminnot olivat aivan kylän keskustan ydinalueilla ja iltaa kohti kaiken aikaa lämminnyt sää sai ihmiset liikkeelle, kylällä riitti vilskettä rallin tiimoilta. Kylän toriaukion ympärillä oli kilpailun lähtötunnelmia seuraamassa klo 14 aikaan sangen suuri joukko ihmisiä, osa oli paikalla vain aistimassa tapahtuman tunnelmaa, osa oli kannustamassa sukulaisia tai tuttavia. Moni suuntasikin lähtöpaikalta vielä erikoiskokeille katsomaan vauhdikkaita suorituksia.

Nuotittaville luokille kilpailun nuotitus oli ajoitettu kisapäivän aamuun, lähtötapahtumia juontaneen kuuluttajana haastatteluissa kuljettajat jo kehuivat reittiä, ilman että kilpaa oli ajettu vielä metriäkään. Osa kuljettajista kertoili jo tässä vaiheessa tulevansa mukaan seuraavankin ralliin, jos sellainen paikkakunnalla järjestetään. Kisan avanneelle 14,6-kilometriselle Savijoen erikoiskokeelle nopeimman ajan ajoi Kees Burger (RiiUA) - Johanna Vatanen (K-KUA) Skoda Fabia Rally2 Evollaan. Ralli SM:n puolelta tutun kaksikon kovimmaksi uhkaksi tässä vaiheessa jo näytti asettuvan F-Cup Rallisarjassa nykyisin ajava kaksikko Heikki Koski-Lammi (JaMoKe/UA) - Juho-Erik Järvinen (LamUA), jotka olivat vain 1,1 sekuntia hitaampia ja Ford Escortillaan kiinni nopeimman kaksivetoisen tittelissä. Kisan kärkikahinoihin uumoiltu parivaljakko Arto Soininen (PoSUA) - Sami Ryynänen (PoSUA) suorittivat Toyota GR Yaris Rally2:lla ylimääräisiä käynnistys- ja peruutusharjoituksia erikoiskokeen viimeisessä mutkassa, häviten pohja-ajasta 31,8 sekuntia. Soinisen lohduksi, autokunta ei ollut suinkaan ainoa jolle mutka tuotti haasteita. Seuraavaksi ajettiin 7,3-kilometrinen Korttia ja nyt Koski-Lammi jäi Burgerista vain 0,2 sekuntia, kokonaistilanteessa ero oli siis 1,3 sekuntia alankomaalaisen eduksi ja näytti siltä että voittokamppailu käydään heidän kesken.

Kuva


Tauon jälkeiseltä Kankkilan 14,4-kilometriseltä erikoiskokeelta aikoja odotellessa, oli Koski-Lammin isä Hannu huoltoautossa malttamattomana.
”Kun nyt vaan ei taas kävisi mitään isompaa, testirallia MM-rallin yhteydessä ajettavaan Vetomies-kisaan tässä kuitenkin toteutetaan. Yes, pohjat tuli”, huudahti Hannu-isä kesken tarinoinnin.
Heikki Koski-Lammi kirjautti 2,3 sekunnin erolla pohja-ajan, joten viimeiselle, Kanteleen 6,1-kilometriselle erikoiskokeelle startattaisiin Koski-Lammin johtaessa koko rallia.
Upea voittotaisto vaimeni kuitenkin erikoiskokeen viimeisellä kilometrillä, kun Koski-Lammin ajokin laturin kiinnitys petti ja irronnut hihna rikkoi auton sähköjä. Autokunta pääsi rullaamalla erikoiskokeen maaliin, jääden pohjista yli puoli minuuttia, mutta koko kilpailun maalipaikalle pääsyyn avuksi tarvittiin hinausta, jolloin ei ole pääsyä kisan lopputuloksiin.
Kisan viimeiselle erikoiskokeelle pohja-ajan ajoi peräti 8 sekunnin erolla Arto Soininen ennen Kees Burgeria. Kokonaistilanteessa Burger vei kuitenkin kisan 32,9 sekunnin erolla, joten Soinisen ohjelmanumerot ison yleisön edessä avauspätkällä saattoivat viedä jopa kisan voiton. Kisan kolmospaikan ja nopeimman kaksivetoisen tittelin otti nimiinsä Jarkko Mustonen (MäntsMK) - Jukka Jämsen (HRCF) BMW 325:lla, heidän eronsa Burgeriin oli 56,4 sekuntia.

Suomessa hyvin viihtyvän 66-vuotiaan alankomaalaisen Kees Burgerin sanat ovat usein ylistäviä, niin nytkin.
”Mainio kompakti rallipäivä kaikkiaan kun voittokin tuli ja joitain tilanteitakin päivään mahtui. Yleisöä oli upean reitin varrella paljon ja sääkin suosi. Idyllinen kylän keskusta täyttyi ihmisistä, musiikki ja juonto kuului koko keskustan alueella, se oli aivan mahtava homma. Ehdottomasti haluan antaa lisäksi suuret kiitokset vapaaehtoisille jotka kilpailuiden tekemisessä ovat todella tärkeässä roolissa”, kertoili voittaja.

Kakkoseksi itsensä nostanut Arto Soininen on vahvasti ajokuumeessa ja pohdiskeli jo kisan huoltotauollakin mahdollisia seuraavia kisoja ajatustasolla, kotimaan MM-rallikin vilahteli vaihtoehdoissa.
”Aika kivasti tuollaisella ajokilla kertyy vauhtia. Päivä oli sangen hyvä, jos vielä olisi siellä ykkösellä jättänyt ne ylimääräiset ohjelmanumerot väliin”, naureskeli hyväntuulinen mies maalissa.

Kaksivetoisten voittajalle oli kisassa erikoispalkinto, ilmalämpöpumppu. Jarkko Mustosen autokunta oli kisan kolmas ja samalla kaksivetoisten nopein.
”Vähän yllätyshän tämä voitto oli, kun Koski-Lammi putosi epäonnekkaasti edeltä, mutta tietenkin se on osa racingia. Tilanteita oli ja vaihtelevasti ajettiin, kakkospätkä tuli kokonaisuutena hyvin. Paikoin oli liukasta ja kyllähän se vanhaa miestä hirvittää kun paikoin yli 200 km/h lasketaan tulemaan, tässähän ollaan jo seniori-ikäisiä. Huippuhieno konsepti, aamulla klo 9 lähdettiin nuotille, klo 12 oltiin valmiita ja käytiin leimalla. Iltapäivällä täräytettin neljä supermakeaa erikoiskoetta, ihan sikahyvä, kiitos järjestäjälle”, suitsutti Mustonen.

Kuva

Kisassa menestyneet eivät lopulta tainneet olla ainoita voittajia. Yksi kisan pääyhteistyökumppaneista oli Pukkilan kunta ja kunnan edustajia nähtiinkin kisapaikalla hymyssä suin niin lähtölippua heiluttamassa kuin palkintoja jakamassakin. Kunnanjohtaja Katarina Helander ennätti kisapäivän aikana käydä VIP-autoa kuljettaneen Mika Myllylän Mitsubishi Lancer EVO 6:n kyydissä.
”En ihmettele yhtään jos tähän lajiin koukuttuu. Aivan uskomaton fiilis siellä kyydissä ja miten eleettömän rauhallista autonhallintaa nopeudesta huolimatta. Kuultuani kilpailijoiden ylistäviä kommentteja tapahtumasta ja nähtyäni runsaslukuisen yleisön reitin varrella, vahvisti se entisestään mielipidettäni, että kyllä mielelläni soisin tapahtumalle muodostuvan jatkumoa. Kaikki puhe ja kuhina ennen kilpailua, kaiken kovan työn huipentuminen kisapäivään, se miten monia paikallisia yrityksiä ja yhdistyksiä oli jollain tavalla mukana, niin voi tosiaan sanoa kyseessä olleen koko kylän tapahtuma. Kun katsojat tai kuljettajat huoltojoukkoineen vievät positiivista palautetta onnistuneesta tapahtumasta kotiseuduilleen, vankistaa se myönteisiä mielikuvia Pukkilasta kaikkialla”, kiteytti kunnanjohtaja Helander.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 4/2026