Hyppää pääsisältöön
Kuva
Arto Rekola ja kartanlukija Henri Lindroos ajoivat vasta ensimmäisen rallinsa nuotteja käyttäen. Rekola on kilpaillut viime aikoina harvakseltaan, ja Mäntsälän kisa olikin eräänlainen auton testikisa. Kuva: Timo Pullikka
Arto Rekola ja kartanlukija Henri Lindroos ajoivat vasta ensimmäisen rallinsa nuotteja käyttäen. Rekola on kilpaillut viime aikoina harvakseltaan, ja Mäntsälän kisa olikin eräänlainen auton testikisa. Kuva: Timo Pullikka.

Historic Rally Trophy -sarjan Mäntsälä-rallin viimeinen erikoiskoe ratkaisi monta taistelua

17.5.2025

Mäntsälän Moottorikerho isännöi HRT-sarjan osakilpailua ja oli rakentanut kilpailijoita miellyttäneen reitin, jossa kuudesta erikoiskokeesta viisi oli alle 10-kilometristä, mutta viimeinen oli pisin 13,98 km:n mitallaan. Se oli myös erittäin tietä, jolla lopulta ratkaistiin monen luokkavoitto. Muutamat selkeät johtoasemat vaihtuivat lopulta pellon tai ojan reunaan tilanteeseen, jossa ajo loppui pohja ylöspäin.

Nuottisarjalaisten luokissa nopein kuljettaja kuuden erikoiskokeen jälkeen oli Riihimäen Pasi Hapulahti kartturinsa Jani Salomaan kanssa Volvo 242:lla. Kakkoseksi jäänyt myös Riihimäen UA:n jäsen Arto Rekola hävisi lopulta 4,1 sekuntia. 

Hapulahti ja Rekola kävivät kovan keskinäisen sekuntitaistelunsa aina viimeiselle erikoiskokeelle asti. Rekola pystyi aina muutamia sekunteja kerrallaan kasvattamaan eroa Hapulahteen siten, että ennen viimeistä pätkää Hapulahti oli 1,1 sekuntia perässä.
”Ihan hyvällä mielellä lähdin viimeisellekin pätkälle. Ajaminen maistui, mutta eteen tuli tilanne, jossa järjestysmiehet varoittivat voimakkain käsiliikkein, että pitää ottaa vauhtia pois”, selvitti Rekola maalissa.
”Edessä näkyi sitten auto tien reunassa katollaan ja aivan kävelyvauhtia ohitettuamme Starletin pääsimme sitten jatkamaan. Viitisen sekuntia tulospalvelun mukaan hävisimme. Mutta en mitenkään tästä valita. Tämä kisa oli meille auton testaamista, kun 12 vuotta seissyttä menopeliä lähdimme kokeilemaan, että onko siitä mihinkään.”
”Tällä kisalla ei sinänsä ollut meille muuta merkitystä. Eikä me sitä paitsi huonolle miehelle hävitty”, totesi Rekola, joka viimeksi nähtiin voittamassa luokkien 1–18 yleiskilpailun vuoden 2023 Hakevuori-rallissa.

Kuva
Riihimäkeläinen Pasi Hapulahti ja kartturinsa Jani Salomaa eivät vauhtiinsa olleet tyytyväisiä, vaikka voitto napsahtikin. Kova sekuntitaistelu Rekolan kanssa päättyi lopulta Hapulahden eduksi. Kuva: Seppo Koskinen.

Nuottisarjalaisten kisan voittanut Hapulahti ei liiemmin voitostaan ylimääräisiä tuuletellut. 
”En saanut ollenkaan oikeaa rytmiä ajamiseeni. Toivoimme Artolle, seurakaverillemme, jo ennakolta menestystä täällä, jotta mies innostuisi tulemaan useamminkin mukaan”, paljasti Hapulahti.
”Vikallekaan en lähtenyt mitenkään raivolla yrittämään mitään, mutta onneksi ajo nyt lähti hyvin käyntiin ja rytmi löytyi.”

Hapulahti kohensi tilannettaan pistetaulukossa, sillä harmittavasti yksi keskeytys rasittaa tilannetta vielä tässä vaiheessa. Kuudesta osakisasta lasketaan kuitenkin neljä, joten vielä on mahdollisuuksia mestaruuteenkin asti.

Nuottisarjan luokkavoittoihin ajoivat Toni Kemppainen (lk 20), Juha-Pekka Jokela (21), Arto Rekola (22) sekä Pasi Hapulahti (23). HRT-sarjassa mestaruuspisteitä jaetaan luokittain.

HRT-sarjan ilman nuotteja ajavien luokkien 1–18 nopein pari oli – kuinkas muutenkaan – jälleen Janne ja isänsä Harri Kanerva Volvo 242:lla luokassa 14. Ennakkoon odotettiin Sami Vuorisen sekä Sami Jaakkolan (lk 11) ainakin jossain määrin yrittävän pistää kunnolla Kanervalle ”kampoihin”. Ykkösellä Vuorinen onnistuikin kirjaamaan pohja-ajan, mutta vain 0,1 sekunnin erolla Kanervaan. Jaakkola jäi 3,6 sekuntia. Tämän jälkeen Vuorinen keskeytti tekniseen vikaan, ja Kanerva jätti Jaakkolankin lopulta lähes puolentoista minuutin päähän kakkoseksi. 

Kuva
Tasanopeusluokassa Juutilaiset, Eero ja Eetu, yllättivät kaikki, kun kiilasivat viimeisellä pätkällä ohi muiden ja voittoon. Kuva: Seppo Koskinen.

Mäntsälän kisan luokkavoittajat olivat Kai Iivanainen (lk 1), Sami Leino (lk 2), Risto Tiinus (lk3), Matti Hiltunen (lk 5), Ari Koskinen (lk 6), Markku Taipale (lk 7), Juha Berner (lk 8), Toni Herrala (lk 9), Pasi Männistö (lk 10), Sami Jaakkola (lk 11), Pasi Honkalatva (lk 12), Esa Lindroos (lk 13), Janne Kanerva (lk 14), Juha Selänne (lk 15), Ilpo Suorela (lk 16), Juha Mäkitalo (lk 17) ja Matti J. Tarvainen (lk 18).

Tasanopeusluokassa nähtiin myös viimeisen erikoiskokeen jälkeen yllätysvoittajat, kun isä–poika-pari Eero ja Eetu Juutilainen onnistuivat nousemaan ohi kakkospätkältä asti kisaa johtaneen parin Pekka Kaipainen–Jari Itäkodes. Ykkösellä sipoolaispari Eugen ja Ritva Damstedt olivat hetken johdossa. 

Tasanopeusluokan kisa näytti taas, kuinka vaihteleva ja herkkä laji on. Monet kokeneet menestyjät olivat tuloslistalla viidennen sijan ”huonommalla puolella” ja kärjessä oli useita uusia, toki jo lajia harrastaneita kuljettajia. Sarjan hallitseva mestaripari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen sijoittui tänään ”vasta” 9:nneksi, Reijo Rintala–Jari Kulmala sentään nousivat lopulta neljänneksi ja Mika Alakoskela–Risto Salonpää 6:nneksi. Yllätyksellistä nämäkin kaikki. Hannu Juselius oli poikansa Matin kanssa Mäntsälän kisassa kolmansia. 

Tasanopeusluokan osallistujia Rallybaron Mäntsälä -rallissa oli ennätyksellisesti 22 autokuntaa, joista harmillisesti yksi joutui jo heti alussa keskeyttämään teknisen vian vuoksi. 

Ennätyslukuja nähtiin Mäntsälässä muitakin, kun kaiken kaikkiaan osallistujia ilmoittautui 216, joista lopulta seitsemän perui osanottonsa. HRT-sarjan kilpailijoita oli mukana 129 autokuntaa

HRT-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Lahti Historic Rallyn yhteydessä elokuun puolivälissä.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025