Hyppää pääsisältöön
Kuva
Klassikko

Puuppolassa suunniteltu Yaris WRC2017 on Toyotan menestyksellisin ralliautomalli – Sillä saavutettiin kolme kuljettajien maailmanmestaruutta, kaksi valmistajien mestaruutta sekä voitettiin 26 MM-osakilpailua

26.1.2025

Toyota Yaris WRC2017 on Tommi Mäkinen Oy:n Toyotalle kehittämä ralliauto. Se perustuu Toyota Yaris -katuautoon ja oli Toyotan ensimmäinen WRC-ralliauto sitten vuoden 1999 Corolla WRC:n jälkeen.

Toyota päätti ralliauton rakentamisesta kesällä 2013. Auton suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi ensimmäisessä vaiheessa Toyota Motorsport Saksan Kölnissä. 

WRC:n testaaminen alkoi maaliskuussa 2014. Testikuljettajiksi palkattiin syyskuussa 2013 Sebastian Lindholm sekä Ranskan Stéphane Sarrazin.

– Ajoimme ensimmäisen testin Yaris WRC:llä huhtikuussa 2014 Italiassa. Kysymyksessä ei ollut WRC2017-luokitusmalli, vaan edellisen luokituksen WRC. Testiä ajettiin periaatteessa kerran kuukaudessa jossain päin Eurooppaa, Lindholm aloittaa.

Ensimmäistä ralliversiota testattiin kaikkiaan 1,5 vuotta. Lindholm kertoo, että hän ajoi ralliautolla näytösajoa Japanissa vuonna 2015 sekä testiä kaikkiaan reilut 10 000 km.

Kuva
Toyota Yaris WRC2017:n viimeiseksi suomalaisvoitoksi jäi Kalle Rovanperän ykkössija Kreikassa 2021.

Toyota ilmoitti heinäkuussa 2015, että tulevan WRC2017-auton suunnittelu ja rakentaminen siirtyy Saksasta Puuppolaan Tommi Mäkinen Oy:lle. Päätös ei katkaissut saksalaisten testiohjelmaa. 

– Emme me tuolloin turhaan ajaneet. Vaikka Toyota oli julkaissut sopimuksen Tommi Mäkisen kanssa, jatkoimme testejä lokakuuhun 2015. Saksalaisten rakentamasta autosta WRC2017 Yariksen nokalle hyödynnettiin muun muassa moottori. Kölnin rakentama WRC-auto oli vanhojen voimassaolleiden luokitusten mukainen, kun taas Puuppolassa ryhdyttiin rakentamaan WRC2017-luokituksen mukaista autoa, Lindholm muistuttaa.

Tähtäin kauteen 2017

Mäkisen johtamassa Toyota Gazoo Racing WRT -tallissa WRC2017-autoa kehittämään oli palkattu noin 120 ihmistä. Palkkalistoilta löytyi WRC-maailmasta jo aiempaa kokemusta hankkineita insinöörejä, mutta enemmän heitä palkattiin eri tekniikan aloilta, eikä näillä henkilöillä ollut ralliauton suunnittelusta ja rakentamisesta aiempaa kokemusta.

Toyota Yaris WRC:n suunnittelu- ja kehitysvastuussa olivat Tom Fowlerin, Simon Carrierin ja Mikko Ruohon vetämät suunnitteluryhmät. Lajin ulkopuolelta tulleita ammattilaisia oli tarkoituksellisesti paljon, sillä heille ei ollut muodostunut raameja, joiden sisällä he olisivat työskennelleet.

Kuva
Toyotan akseli­väli on 1,8 cm Fordin vastaavaa pidempi, mutta 2,9 cm Citroënin ja 5,9 cm Hyundain vastaavaa lyhyempi.

Mäkinen painotti, että tiimin päämäärä ei ole nousta muiden tasolle, vaan ajaa heistä ohi. Näin tapahtui!

Toyota ilmoitti tammikuun lopussa 2015, että Mäkisen rakentamalla WRC2017:llä osallistuttaisiin rallin MM-sarjaan 2017. Tallin ensimmäinen prototyyppiauto valmistui talvella 2016. Autoon toteutettiin lukuisia eri variaatioita, joista onnistuneimmat valittiin jatkoon. Testiautoja; niin sanottuja 0-sarjan ralliautoja, Puuppolassa rakennettiin neljä. 

Tavanomaista tehokkaampaa testaamista varten Mäkinen rakensi kolme erillistä testitiimiä henkilökuntineen ja autoineen. Testeissä saadut tulokset muodostivat kehityssuunnan, jota tiimi lähti seuraamaan.

Kolme salaisuutta

Suomalaistiimin autoon turbomoottorin rakensi ja kehitti Toyota Motorsport (TMG) Saksassa, iskunvaimentimet tulivat Ranskasta Olivier Bossardilta (BOS) ja voimansiirtokokonaisuus Xtracilta Englannista.

Aerodynaamiset ratkaisut toteutettiin yhteistyössä rata-automaailmasta tunnetun brittiyrityksen kanssa. Tuulitunnelimallinnukset tehtiin saarivaltakunnassa 1/3-pienoismalleilla.

Ralliauto tuli suunnitella tyhjästä yhdessä vuodessa paperilta huippuiskuun. Microsoftin kanssa toteutettu yhteistyö oli merkittävässä roolissa auton suunnittelussa ja teknisessä kehityksessä. Mäkinen sai yhtiöltä parhaat ja tehokkaimmat mahdolliset työkalut ja alustat suunnitteluun. Moottorin ja voimansiirron ohjelmat tiimi toteutti itse. Bosch toimitti boksit ja Mäkisen softaryhmä rakensi ohjelmat. 

Kuva
Toyotan aero­dynaamiset ratkaisut rakennettiin 1/3-koon pienoismallin avulla Englannissa.

Fowler totesi Yaris2017-prototyyppiauton valmistuessa, että autossa on ainakin kolme uutta ja rallimaailmassa ennen näkemätöntä toteutusta. Mitkä nämä olivat, jäivät salaisuuksiksi.

Aktiivinen keskilukko takaisin

WRC2017–autojen näkyvin uudistus olivat isot spoilerit edessä ja takana sekä lokasuojien isot levitykset ilmanottoaukkoineen. Aiemmin WRC-auton luokitukset mahdollistivat jäähdytysilman hyödyntämisen lähinnä moottorille ja etujarruille. Leveiden läpivirtaavien lokasuojalevityksien ansiosta ilma pääsi paremmin myös takajarruille, joiden viilennys oli aiempina vuosina ongelmana.

Moottori oli polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu 1,6-litrainen turbomoottori, jonka huipputehoa lisättiin suurentamalla imuilman kuristimen halkaisija 36 milliin. Edelliseen WRC-moottoriin verrattuna tehoa saatiin reilut 60 hv lisää. Moottorin viralliseksi tehoksi ilmoitettiin 380 hv. Teho asettui moottorin yläkierroksille.

Moottorin vääntöä ei pystytty kasvattamaan, koska turbon paine (2,5 bar) ja polttoaineen ruiskutuspaine (200 000 bar) säilyivät säännöissä muuttumattomina. Auton minimipaino oli 1190 kg.

WRC2017-luokitukset vapauttivat etuiskunvaimentimien alapään kiinnityspisteen paikan. Muutoksella haluttiin parantaa WRC-autojen ajettavuutta. Uusi sääntö ei kasvattanut iskunvaimentimien joustoa, vaan sillä edellisessä WRC-autossa toteutetut jousituksen liikevarat pystyttiin hyödyntämään tehokkaammin lisääntyneenä pitona ja auton parempana hallittavuutena kaarteissa. 

Kuva
Mittojen mukainen istuin, jonka sivutuet mahdollistavat kypärän molemmille puolille viiden sentin liikkumavaran. FIA-turvaeristeen paksuus on oven alareunassa 20 senttiä ja yläreunassa 24 senttiä.

Kuuden vuoden tauon jälkeen WRC-autoihin asennettiin aktiivinen keskilukko, joka vähensi renkaiden kulumista ja säästi vetoakseleita. Aktiivilukko auttoi kuljettaa ajamaan auton kovempaa kaarteeseen.

Myös jarrutus ja kiihdytys tehostuivat. Aktiivinen keskilukko lisäsi myös auton luotettavuutta, kun se rasitti vähemmän vetoakseleita.

WRC2017-autoihin lisättiin merkittävästi elektroniikkaa. Niissä käytettiin samaa ECU:a (moottorin tiedonkeruujärjestelmä) kuin edellisinä vuosina.

Kasvaneen vilppimahdollisuuden seurauksena etenkin voimansiirrossa FIA tarkkaili autojen tiedonsiirtoa ja parametreja osin jopa reaaliajassa. Lisäksi aktiivisen keskilukon toiminnot tallentuivat samaan järjestelmään. 

Säännöt määräsivät, että jokainen valmistajien MM-pisteistä ajava talli sai kauden aikana käyttää yhdeksää koria, kolmea moottoria ja kahta ennalta sinetöityä vaihteisto- ja voimansiirtopakettia, joista toinen kokonaisuus piti linkittää yhden moottorin yhteyteen.

Kaasu heti pohjaan

Toyota Yaris WRC2017:n päätestivastuun hoiti Juho Hänninen. Hän ajoi kuudessa kuukaudessa yli 13 000 testikilometriä. Luotettavuustestejä ajoivat myös Jarkko Nikara ja Teemu Suninen. Myös Mikko Hirvonen ajoi yhden testipäivän.

Kuva
Jarrusatuloiden lämpömittari ulottuu 199 asteeseen.

Kolme mm suurempi turbon imuilman kuristin toi moottorin yläkierroksille voimaa, vaikka WRC-auton turbomoottorin suurin sallittu kierrosmäärä oli 8 500 r/min. Eron huomasi parhaiten kovavauhtisilla 5- ja 6-vaihteilla ajettavilla osuuksilla. Yli 140 km/h nopeuksista kiihdyttäessä auto kiihtyi, eikä vain nostanut hiljalleen moottorin kierroksia. 

Myös tehokkaamman aerodynamiikan osuus nopeilla osuuksilla tuli hyvin esille. Isot siivet ja koko aerodynamiikkapaketti painoivat autoa tehokkaasti tiehen. WRC oli tarkasti ajettava auto, joka reagoi pieniinkin ylimääräisiin ohjausliikkeisiin korostetun herkästi.

Vuoden 2016 huhtikuusta saman vuoden joulukuuhun Yaris WRC muuttui paljon. Hänninen muistuttaa, että auton luotettavuus oli koko ajan korkealla tasolla; ensimmäisenä päivänä, jolloin autossa olivat kaikki osat ensimmäistä kertaa paikoillaan, kaasupoljin painettiin välittömästi pohjaan.

Kuva
Etulokasuojien kaariin on rakennettu sahalaitakuvio.

– Vain parina testipäivänä autossa oli pikkuvikoja. Silloinkin päästiin ajamaan. Niistä WRC-autoista, joita olen ajanut, Toyota oli poikkeuksellisen hyvä heti ensimetreistä lähtien. Siinä missä ensimmäinen viikko yleensä ajellaan varovasti moottoriradalla tai lentokentällä, tässä projektissa painettiin kirjaimellisesti kaasu heti pohjaan. Jo toisena testipäivänä ryhdyimme säätämään autoa, Hänninen kertoo. 

Kakkonen ja ykkönen

Toyota esitteli Yaris WRC2017:n ensimmäisen kerran julkisuudessa lokakuussa 2016 Pariisin autonäyttelyssä. Aitoa autossa oli siinä vaiheessa vain väritys. 

Komeus kuljettajineen esiteltiin joulukuussa 2016 Finlandia-talossa. Tallin kuljettajiksi valittiin kolme suomalaista: testikuljettajana ollut Juho Hänninen ja Jari-Matti Latvala ajoivat täyden MM-sarjan. Esapekka Lapin rooli oli olla testikuljettajana ja ajaa muutama MM-ralli.

Puuppolassa suunnitellun ja rakennetun Toyotan debyytti oli historiallinen; kauden 2017 ensimmäisestä MM-rallista Latvala ajoi kakkossijan ja toisesta MM-rallista Ruotsista voiton.

Kuva

 

Toyota Yaris WRC

Mallivuosi: 2017

Kori: Kaksiovinen teräskori; turvakaaret

Moottori: Nelisylinterinen vesijäähdytetty rivimoottori edessä poikittain; kaksi sylinterikannen yläpuolista nokka-akselia; neljä venttiiliä/sylinteri; turboahdin, polttoaineen suorasuihkutus; moottorin ohjaus TGR/Bosch; ilmakuristimen halkaisija 36 mm

Kuutiotilavuus (cm3): 1600

Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 83.8 x 72.5

Puristussuhde: 8.0:1

Teho kW (hv) r/min): 279 (380)/6 500

Vääntö (Nm/r/min): 425/5 000

Huippunopeus (km/h): 201, voidaan muuttaa välityksillä

Voimansiirto: Neliveto; edessä ja takana mekaaninen lukko, aktiivinen keskilukko, jossa vääntömomentin jako-option; hydraulinen 6-vaihteinen vaihteisto, vaihteenvalitsimet ohjauspyörän takana; kaksilevyinen sintrattu kytkin; hydraulinen käsijarru 

Ohjaus: Hydraulinen hammastanko-ohjaus

Jousitus: Erillisjousitus edessä ja takana; joustintuet, kierrejouset, säädettävät iskunvaimentimet ja säädettävät kallistuksenvakaimet

Jarrut: Edessä ja takana ilma- ja vesijäähdytetyt levyjarrut; levyn halkaisijat soralla e/t 300/300 mm, asvaltilla 370/355 mm; nelimäntäiset jarrusylinterit

Pituus/leveys/korkeus (mm): 4 085/1 875/säädettävissä

Akseliväli (mm): 2 511

Raideleveys edessä/takana (mm): säädettävissä

Vannekoko: Soralla 16 tuumaa, asvaltilla 18 tuumaa 

Polttoainesäiliö (l): 75

FIA minimipaino (kg): 1190

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025