Hyppää pääsisältöön
Kuva
v

Motocrossin maailmanmestari Heikki Mikkola hyppäsi vuonna 1985 Hannu Mikkolan kartturiksi – Nuotteja Heikki ei ehtinyt lukemaan, sillä hän roikkui ovessa kiinni

8.9.2025

Klassikkoautoyksilömme Audi quattro S1 E2 vuodelta 1985 oli Audi Sportin testiautona, jolla kilpailtiin ainoastaan yhdessä kansainvälisessä rallissa, vuoden 1985 Mänttä 200 -Ajossa. Kaksikymmentävuotisjuhlaansa viettänyt Mänttä 200 -Ajo oli saanut silloiselta autourheilun kattojärjestö FISA:lta erikoisluvan ajattaa juhlakilpailussa myös luokittelemattomia ralliautoja.

Paikalle odotettiin muun muassa Lancian B-ryhmän nelivetoista S4-autoa ja B-ryhmän MG Metroa, mutta vain Audi tarttui tilaisuuteen ja lähetti Mänttään maailmanmestari Hannu Mikkolan ja ensimmäistä kertaa julkisuudessa esitellyn Audi quattro S1 E2:n.

Mikkolan kartanlukijana oli motocrossin nelinkertainen maailmanmestari Heikki Mikkola. Hannu ja Heikki olivat jo seitsemän vuotta aiemmin sopineet, että joskus he ajavat yhteisen rallin ja suunnitelma päätettiin toteuttaa Mäntässä. Aivan noviisi kilpa-auton ratissa ei Heikkikään ollut, sillä talvella 1973 hän voitti Kari Salosen Minillä Konnevedellä ajetut jääratakilpailut.

Ennen rallia Heikki toivoi, että Hannu ajaisi Mäntässä tosissaan, ettei hänen voittoprosenttinsa täydestä sadasta laskisi. Sitä emme tiedä, miten tosissaan Hannu Mäntässä ajoi, mutta rallin hän voitti todella ylivoimaisesti.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Mänttä 200 -Ajon kuudesta erikoiskokeesta jokainen piti olla ennakkotutustuttavissa, mutta lopulta ainoastaan rallin kaksi viimeistä erikoiskoetta ajettiin nuotista. Mikkola ajoi koko kisan niin sanotusti pimeänä, mutta se ei näkynyt vauhdissa millään tavalla. Rallin ensimmäisellä 7 km mittaisella EK:lla Mikkola ajoi 33 se-kunnin pohjat, toisella EK:lla (11 km) 43 sekunnin pohjat ja kolmannella 14 km mittaisella EK:lla peräti 51 sekunnin pohjat.

Sama tahti jatkui myös rallin kolmella viimeisellä EK:lla, joista kaksi viimeistä Mikkola ajoi kahden ajokerran jälkeen ulkomuistista. Kuuden erikoiskokeen jälkeen niin sanotulla B-ryhmän ”pitkällä-quattrolla” toiseksi sijoittunut Tomi Palmqvist joutui antautumaan Mikkoloille karvan alle neljä minuuttia!

Heikki Mikkola ihasteli rallin jälkeen Hannun rauhallisen varmaa, mutta huippuvauhdikasta etenemistä. 

- Vauhtia on ollut riittämiin, mutta kertaakaan pelko ei iskenyt. Hannun ajo on todella fantastista. En olisi ikinä uskonut kuinka nopeasti auto hidastuu 160 km/h vauhdista 60 km/h. Meillä ei ollut mitään nuotteja. Hannu ajoi nuotitettavat pätkät kahdesti läpi. Niskat tulivat kiihdytyksissä kipeiksi. Jos toinen tilaisuus joskus tulee, niskalihaksiani on ehdottomasti vahvistettava, Heikki Mikkola raportoi rallin maalissa.

Heikki Mikkolan voittoprosentti autokilpailussa on edelleen tasan sata. Jotain B-ryhmän auton suorituskyvystä kertoo se, että kun rallin kolmella ensimmäisellä EK:lla Audin kartanlukijanpuoleinen ovi aukeili omia aikojaan, kovakuntoinen Heikki ei yrityksistään huolimatta pystynyt EK:lla sitä sulkemaan. Jarruttaessa ovi aukesi eteen, jolloin vöissä tiukasti istunut Heikki ei ylettynyt sulkemaan sitä ja kun Hannu painoi kaasun pohjaan, Heikki liimautui niin tiukasti selkänojaa vasten, että hän ei taaskaan ylettynyt oven kahvaan ja ovi pysyi EK:n maaliin asti auki. 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 8/2025