Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kupla

Kaikkien aikojen koeajo: Volkswagen 1302 S – Mukana joukko legendaarisia nimiä

1.5.2025
Kuva

Kansainvälinen autolehdistö tutustuu uusiin tuotteisiin monella tavalla. Vuonna 1970 Volkswagenin kotimaisen maahantuojan Wihuri-yhtymän VW-Auto Oy:n Keski-Suomen soraränneissä järjestämä lehdistökoeajo nousi hetkessä alan koeajoklassikoksi, jota alan piireissä yhä muistellaan kaiholla: Wihuri-yhtymä varusti kaikkiaan 18 punaista Volkswagen 1302 S -mallia rallikuntoisiksi ja kutsui 34 kansainvälistä autotoimittajaa osallistumaan autoilla Jyväskylän Suurajojen yhteydessä järjestettyyn kansainväliseen lehdistöralliin.

Kaikki ralliin osallistuneet Volkswagenit olivat vakioviritteisiä. Alustaan oli asennettu pohjapanssarit suojaamaan muun muassa moottoria. Etupuskuriin asennettiin sumuvalot ja renkaiksi oli valikoitu Nokian vyörakenteiset Hakkapeliitat.

Jyväskylän Suurajot oli vuonna 1970 rallin Euroopan mestaruusosakilpailu. Lehdistöä mukaan ilmoittautui kymmenestä maasta kaikkiaan 17 paria, joista lopulta 16 pääsi matkaan. Ralli käynnistyi ennen varsinaista pääkilpailua. Lehdistön rallireitti seuraili Suurajojen reittiä sen ensimmäiset 315 kilometriä Jyväskylästä Jämsän ja Oriveden kautta Mänttään, jossa sijaitsi toimittaja-autokuntien maali. Pikataipaleita lehdistö ajoi uusilla Volkswageneilla yhdeksän. Niiden yhteispituus oli 101 km.

Kynämiesten ykköseksi ajoi Saksan Manfred Jantke, jota luotsasi Olavi Karppinen. Autokunta oli rallissa ylivoimainen, sillä heidän voittomarginaalinsa oli 2 minuuttia ja 21 sekuntia. Kilpailun toiseksi ajoi Tekniikan Maailman ja Vauhdin Maailman Yhdysvaltojen kirjeenvaihtajana tunnettu Jerry Sloniger yhdessä vaimonsa Edithin kanssa. Vauhdin Maailman Peter Geitel luotsasi Hollannin Rob Wiedenhoffin kolmanneksi ennen kilpailun parasta sinivalkoista autokuntaa, jonka muodostivat Vauhdin Maailman pitkäaikainen toimittaja ja nykyinen kolumnisti Juhani Melart kartanlukijanaan Juhani Kaarenmaa. 

Selostajalegenda Anssi Kukkonen luotsasi Fordin pr/tiedotuspäällikön Timo Putkosen viidenneksi, kun toinen selostajasuuruus Raimo ”Höyry” Häyrinen ajoi Jarmo Fincken kanssa britti Geraint Philipsin jälkeen seitsemänneksi.

Lehdistörallin maaliin selvisi kaikkiaan 13 autokuntaa. Kolme autokuntaa joutui eri syiden (lue: ulosajojen) takia keskeyttämään. Pääkilpailun ykköseksi ajoi Fordin Hannu Mikkola ennen tallikaveriaan Timo Mäkistä ja Lancian Simo Lampista.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025