Hyppää pääsisältöön
Kuva
Konsta Lappalainen_Michele Scudiero / Emil Frey Racing

Konsta Lappalainen seisoi kolme vuotta sitten Zandvoortin korkeimmalla pallilla – Nyt tämä temppu olisi tarkoitus uusia Ferrari 296 GT3:lla

15.5.2025

Konsta Lappalainen lähtee hakemaan menestystä GT World Challenge Europe -sarjan kauden toisesta sprint-osakilpailusta Alankomaiden Zandvoortista.

Emil Frey Racingin Ferrarilla kilpaileva Lappalainen avasi kautensa toukokuun alussa Englannissa, josta tuloksena olivat neljäs ja viides tila.

– Vaikka Brands Hatch ei ollut meille optimaalinen viikonloppu, niin se oli kokonaisuutena hyvä. Zandvoort puolestaan on aina ollut sekä itselle että tiimille vahva rata. Täällä ajoin myös ensimmäisen voittoni GT-auton ratissa ADAC GT Mastersissa vuonna 2022. Fiilis on hyvä, espoolainen kilpakuski taustoittaa.

Sarjapisteissä viidentenä avausosakilpailun jälkeen yhdessä tiimikaverinsa Ben Greenin kanssa oleva Lappalainen lähtee perinteikkäälle radalle tiedostaen sen uniikit haasteet.

Kuva

– Zandvoort on haastava rata, erityisesti rataan formula ykkösiä varten tehtyjen päivitysten jälkeen. Sektorien yksi ja kolme asfaltti on erilaista kuin keskimmäisen sektorin vanha pinnoite. Auton saaminen balanssiin on haastavampaa kuin muualla, ja vaikka sprinttiviikonloppuna ajovuorot ovat lyhyitä, niin rengaskuluma on näytellyt yllättävän isoa roolia täällä, Lappalainen analysoi.

Zandvoortin 4,26-kilometriä pitkä rata ei isännöinyt sarjan osakilpailua viime vuonna, ja Lappalaisen edellinen kokemus radalta onkin kahden vuoden takaa. Lappalaisen käskyttämällä Ferrari 296 GT3:lla on kuitenkin menestytty radalla ennenkin, kuten on uransa ensimmäisen GT-voiton radalla kolme vuotta sitten napannut kuljettajakin. Tavoite tulevan viikonlopun kilpailuun on uusia kolmen vuoden takainen menestys astetta korkeatasoisemmassa sarjassa.

– Viimeksi ajoin täällä GT World Challengessä vuonna 2023, ja silloin kilpailu ajettiin sadekelillä, jolloin tulos ei ole täysin vertailukelpoinen. Viime vuonna Ferrarilla kilpailtiin täällä DTM-sarjassa, ja tulosten perusteella radan pitäisi sopia myös autolle. Erityisesti kuivalla Zandvoortin pitäisi olla vahva rata meille. Luonnollisesti lähdemme taistelemaan voitosta, Lappalainen päättää.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025