
Sisäpiiriläiset paljastivat Vauhdin Maailmalle, miksi Ferrarin pomot ja työntekijät arvostivat Kimi Räikköstä niin paljon – syyt olivat kovin suomalaisia
Suomalaiset F1-kuljettajat ja -lupaukset ovat tiukasti kytköksissä Ferrariin. Valtteri Bottas ajaa ensi kaudella Cadillac-tiimissä, joka käyttää Ferrarin moottoreita, ja F3-kuljettaja Tuukka Taponen matkaa kohti kuninkuusluokkaa Ferrarin akatemiassa.
Kaikkien aikojen suomalainen Ferrari-kuljettaja on tietysti Kimi Räikkönen, joka ajoi italialaistiimissä peräti 151 GP:tä ja voitti maailmanmestaruuden 2007.
Julkaisemme vuodelta 2017 Vauhdin Maailman jutun, jossa sisäpiiriläiset paljastavat, miksi Räikkönen oli niin pidetty, haluttu ja arvostettu kuljettaja Ferrarilla. Syyt olivat kovin suomalaisia: hän hoiti työnsä hyvin, oli lojaali ja mutkaton mutta ei politikoinut eikä pokkuroinut, mikä oli monien isojen pamppujen mielestä vain virkistävää.
Vauhdin Maailma 9/2017
Kukapa olisi vuoden 2009 potkujen jälkeen aavistanut, että Kimi Räikkönen palaa vielä Ferrarille? Puhumattakaan siitä, että paluunsa jälkeen hän ei lähde Maranellosta enää kulumallakaan.
37-vuotias Räikkönen on tällä hetkellä formula ykkösten MM-sarjan vanhin kuljettaja, eikä hän vauhdillisesti ole enää se sama mies, joka hurmasi F1-suihkuseurapiirit 2000-luvun alkuvuosina McLarenilla.
”Se jokin” hänellä silti edelleen on. Räikkönen on maailmanmestari – meriitti, joka nostaa hänet ikuisesti tavallisten formulakuskien yläpuolelle. Hänen luonteensa, joka kiistatta on kilpa-autoilupiireissä hieman erilainen, on osoittautunut lopulta enemmän vahvuudeksi kuin heikkoudeksi.
Kulissien takana Räikkönen on paljon muutakin kuin tunteeton ”jäämies”, mutta paskanpuhuja ja poliittinen suhmuroija hän ei ole koskaan. Suomalainen ottaa asiat asioina, sanoo mielipiteensä suoraan ja ottaa kantaa niihin asioihin, jotka kokee itselleen tärkeiksi. Muusta hän ei edes teeskentele kiinnostuvansa.
Kun ottaa Kimi Räikkösen, tietää täsmälleen mitä saa. Ferrarilla osataan arvostaa juuri tätä ominaisuutta.
Coulthard ei yllättynyt
Entinen F1-kuljettaja, Kimi Räikkösen tallikaverina McLarenilla 2002-2004 ajanut David Coulthard ei yllättynyt Ferrarin päätöksestä pitää nykyiset kuljettajansa.
– On selvää, että Sebastian Vettel on tallin ykköskuski. Kaikki tehdään sen eteen, että Vettel palauttaisi Ferrarin maailmanmestariksi. Suomalaisfanien on turha kuvitella mitään muuta. Tällainen yhden kuljettajan politiikka on ainoa mahdollisuus, jos haluaa tänä päivänä taistella mestaruudesta, Coulthard toteaa.
– Vettel on nelinkertainen maailmanmestari, hän on huomattavasti nuorempi kuin Kimi ja ajaa yhä omalla ehdottomalla huipputasollaan. Tämä kaikki on aivan loogista.
Coulthardin mukaan Räikkönen ei kuitenkaan ole kakkoskuski sanan varsinaisessa merkityksessä.
– Ei tässä ole kysymys mistään marssijärjestyksestä tai kiveen hakatusta huoneentaulusta. Vettel pystyy suorittamaan viikonlopusta toiseen hieman Kimiä korkeammalla tasolla ja on siksi tallin ykkönen. Jos asetelma muuttuu, Ferrari ei väkisin halua mestaruutta nimenomaan Vettelille. Tallille ainoa tärkeä asia on se, että Ferrari voittaa.
– Kuskit aina luulevat – tiedän sen itse paremmin kuin hyvin – että he ovat tärkeitä, mutta eivät he oikeasti ole. Tai ovat tietenkin välineellisessä mielessä, mutta Ferrarilla talli on aina tärkeämpi kuin yksikään kuljettaja. Kimi on ymmärtänyt tämän asian poikkeuksellisen hyvin ja siksi hänestä halutaan pitää kiinni, Coulthard toteaa.
Coulthardin mukaan vakaus kuljettajavalinnoissa kertoo myös siitä, että Ferrarilla ymmärretään syvällisesti mistä formula ykkösissä on loppujen lopuksi kysymys.
– Kyse on autosta. Siitä, kuka rakentaa nopeimman ja kestävimmän auton. Kun tällä alueella on, tämän kauden menestyksestä huolimatta, vielä paljon tekemistä, fokus halutaan pitää olennaisessa. Tuttu ja kokenut kuljettajakaksikko auttaa paljon siinä, että autoon muutoksia tehtäessä, nähdään nopeasti mennäänkö oikeaan suuntaan. Jos kuskit aina vaihtuisivat, kehitystyöstä tulisi helposti hirmuista hässäkkää ja edestakaisin huopaamista, kun ajotyylit ja mieltymykset vaihtelevat niin paljon.
”Todellisia ystäviä”
Räikkösen ja Vettelin suhteesta ja miesten välisestä keskinäisestä kunnioituksesta on kirjoitettu paljon, eikä siltä voida välttyä tässäkään yhteydessä.
F1-piireissä on varsin poikkeuksellista, että kuljettajat ystävystyvät keskenään. Joskus harvoin tallikaverukset saattavat tulla hyvin toimeen keskenään, mutta ystävyys on toinen asia.
Räikkösen ja Vettelin kaveruuden todellisen tason tietävät vain he kaksi, mutta ilmiselvää on, että miesten henkilökemiat osuvat hyvin yksiin.
– Sanoisin, että kyllä he ovat todellisia ystäviä. Sen huomaa heidän keskinäisestä kanssakäymisestään ja huumorintajustaan. Kenties he eivät enää käy pelaamassa sulkapalloa keskenään, kuten joskus ennen, mutta molemmilla on nyt perhettä ja muutakin elämää, eräs Ferrarin sisäpiiriläinen toteaa.
– Seb halusi, että Kimi jää Ferrarille ja hän ajoi voimakkaasti asiaa tähän suuntaan tallin sisällä. Eikä kyse olesiitä, että hän pelkäisi asemansa puolesta, jos Kimin paikan ottaisi joku nuorempi kuljettaja. Seb tietää, että Lewis Hamiltonia ja Max Verstappenia lukuun ottamatta kukaan ei pystyisi tuottamaan hänelle suuria hankaluuksia pitkässä juoksussa, tietolähteemme sanoo.
– Daniel Ricciardo, Fernando Alonso… no joo, hyviä kuljettajia tietenkin on, mutta jokainen F1-kuljettaja ajattelee olevansa paras kaikista. Ja Vettelillähän on neljä MM-pokaalia kotonaan todisteena siitä, että hänen kohdallaan nuo ajatukset eivät ole pelkkää haaveilua. Ei hän kilpailua pelkää. Mutta kukapa meistä ei haluaisi sellaista työympäristöä ja sellaisia työkavereita, että joka aamu olisi mukava tulla töihin?
– Kimi sitä paitsi laittaa Sebin lujille. Sanoisin, että se saa hänestä parhaan irti. Asetelma on sellainen, että kaikki hyötyvät siitä. Meillä on tallissa kaksi maailmanmestaria. Puhallamme yhteen hiileen. Voisivatko asiat paremmin olla, sisäpiiriläinen päättelee.
Mainio seuramies
Kimi Räikkösestä puhuttaessa varjoon jää usein se tosiseikka, että hän on äärettömän lojaali niitä ihmisiä kohtaan joita arvostaa.
Vieraat ja hyvän päivän tutut, toimittajista puhumattakaan, saattavat joskus kokea Räikkösen epäkohteliaana ja suorastaan ylimielisenä, mutta omiensa seurassa Räikkönen on mitä mainioin seuramies.
Ja mitä isompi herra on kyseessä, sitä enemmän nämä osaavat arvostaa sitä, että löytyy joku joka ei kohtele ja kohtaa heitä instituutioina, vaan tavallisina ihmisinä.
Kimi Räikkönen ei vedä kättään lippaan, kun Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne tai arabisheikki astuu huoneeseen. Katse tuskin nousee puhelimesta.
Sellaiselle, joka on tottunut, että kaikki pokkuroivat ympärillä, tämä on vain ja ainoastaan virkistävää. Ex-pomo Luca di Montezemolo ei aikanaan ollut ihan samaa mieltä, mutta se on kokonaan toinen tarina…
Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene, joka seuraa alaistensa työskentelyä varikolla viikonlopusta päivästä toiseen, pitää Räikköstä ns. hyvänä jätkänä, eikä huononakaan päivänä sorru arvostelemaan suomalaista aiheettomasti. Asiasta hän toki sanoo. Ja tätä Kimi myös osaa arvostaa. Kunnioitus ja arvostus on molemminpuolista.
Menestyksen salaisuus
Tavallaan on hauskaa ja uskomatontakin, että Räikkönen, joka nousi formula ykkösiin 2001 lapsenkasvoisena, 21-vuotiaana teinitähtenä, on yhä mukana autourheilun kuninkuusluokassa kaudella 2018.
Hänen luontainen lahjakkuutensa on aina ollut kaikille itsestään selvää, mutta sitkeässä elävä mielikuva hänen laiskuudestaan ja välinpitämättömyydestään on virheellinen. Räikkönen on aina ollut kova tekemään töitä. Mutta vain niitä töitä, jotka hän on kokenut ajamisensa kannalta välttämättömiksi.
Tee Räikköselle kunto-ohjelma – ja perustele hänelle hyvin miksi sen noudattaminen on tärkeää – ja tunnollisempaa valmennettavaa saat hakea. Sano tiimipalaverissa, että seuraavassa ajosessiossa on tärkeää nakuttaa kaikki kierrokset samalle sekunnin kymmenykselle, ja hän toteuttaa toiveen sveitsiläisen kellosepän tarkkuudella.
Kerro hänelle, että sponsorin tilaisuudessa kuuluu hymyillä leveästi ja keskustella kaikkien kanssa, koska niin nyt vain on F1-piireissä tapana, ja saat tuppisuun sisäänpäin kääntyneen henkilön, jonka jokaisesta solusta huokuu, että mikään asia maailmassa ei voisi vähempää kiinnostaa.
Ennätykset murskaksi
Kahden välivuoden (2010-2011) jälkeen, jolloin Kimi opiskeli rallin ajamista WRC-autolla MM-sarjassa ja käväisi pitämässä hauskaa NASCAR-autolla rapakon takana, Räikkösen 2012 käynnistynyt ”toinen F1-ura” on ensi vuosi mukaan lukien jo seitsemän kauden mittainen.
Kaikkiaan vuosia kuninkuusluokassa tulee täyteen huimat 16. Ja kuka enää uskaltaa veikata, että siihen se jäisi…
Näillä Kimi Räikkösen palvelusvuosilla ei olekaan ihme, että erilaiset ennätykset ropisevat. Räikkösen F1-ennätyslistan todellisena erikoisuutena on pisin väli kahdella peräkkäisellä paalupaikalla.
Ennen keväällä Monacossa ajamaansa paalua Räikkönen oli edellisen kerran startannut kisaan ykkösruudusta Ranskan Grand Prix’ssa 2008. Välissä siis vaatimattomat 129 MM-starttia enemmän tai vähemmän heikommista lähtöruuduista…
Singaporessa Räikkösestä tuli kaikkien aikojen vanhin suomalainen F1-kuljettaja. Keke Rosberg oli viimeisessä kisassaan (Australia 1986) 37 vuoden, 10 kuukauden ja 20 päivän ikäinen. Räikköselle tulee 17. lokakuuta mittariin 38.
Tämän kauden jälkeen Räikkösellä on vyöllään 273 MM-osakilpailua, eikä 2018 päätteeksi 300 GP:n raja enää kovin kaukana ole. Sen ovat Grand Prix –historiassa ylittäneet ainoastaan Michael Schumacher (308 MM-osakilpailua), Jenson Button (309), sekä tilaston ehkä hieman yllättäväkin kärkimies Rubens Barrichello (326).
Ja uskomatonta kyllä, Räikkönen – mies joka siis sai tallista kerran potkutkin – on ensi kauden jälkeen kautta aikojen toiseksi eniten Ferrarilla kisoja ajanut kuljettaja. Michael Schumacher (180) on ja pysyy tämän tilaston kärjessä todennäköisesti ikuisesti, mutta Räikkönen on tuoreimman sopimuskautensa päättyessä ajanut – terveenä pysyessään – Ferrarilla huimat 152 osakilpailua. Kahdeksan täyttä F1-kautta.
Siinä on kaikille Kimi Räikkösen kriitikoille ihmettelemistä.
Ja niille, jotka Räikkösen ja hänen työtapansa kulissien takana tuntevat, ei oikeastaan mitään ihmeellistä.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.