Hyppää pääsisältöön
Kuva
Markku Alen Kuva: Heidi Koivunen

Mister Maximum Attack Markku Alén hyppäsi menopeliin, joka vihdoin kesytti hänet: ”Ensimmäisen kerran vähän kunnioitin autoa, että en lyönyt läppää heti auki, se oli niin rankka laite”

1.11.2025

Rallikuljettaja Markku Alén tunnetaan mister Maximum Attackina, joka painaa kilpa-autossa heti nilkan suoraksi. 1980-luvun lopussa hän kohtasi ensimmäisen kerran auton, joka kesytti hänen hurjat hyökkäyshalunsa.

Alén pääsi testaamaan F1-autoa Estorilin radalla. Alén ajoi tuolloin rallia Lancialla, jonka pääsponsori oli alkoholimerkki Martini. F1-kokeilu oli Martinin järjestämä yllätys Alénille.

”Minulle oli tulossa 100 MM-starttia täyteen rallissa, ja Martinilla ne päätti, että laitetaan meikäläinen F1-rattiin. Se tuli vähän puskasta se juttu”, Alén muistelee.

Estorilin varikolla oli muutama F1-auto, joihin 190-senttistä Alénia soviteltiin, muun muassa Tyrrell. Lopulta hän mahtui March-formulaan, jolla Ivan Capelli oli ajanut edellisellä F1-kaudella Leyton House -tiimissä. March 871 -auto esiteltiin vuonna 1987.  

”Se oli hurja laite, hurja laite.”

F1-autossa Alén koki jotain outoa. 

”Ensimmäisen kerran vähän kunnioitin autoa, että en lyönyt läppää heti auki. Itsesuojeluvaisto tuli vastaan. Siinä vaiheessa ei ollut vielä tullut kohdalle sellaista autoa, että en olisi lyönyt lappua lattiaan, mutta siinä ei laitettu, hei!”

F1-auton kesytti sinut?

”Kyllä! Siihen asti ei ollut löytynyt sellaista laitetta, jolla en olisi vetänyt jalka suorana tai kaasu pohjassa, mutta F1-autossa ei ollut kanttia. Se oli niin rankka laite, ja kuten sanoin, siihen asti mentiin aina kaasu pohjassa, mutta sillä mentiin tasakaasulla.”

Estorilin radalla Alén tunsi todellista vauhdin hurmaa.

”Ehdottomasti. Radalla oli opas, jonka perässä ajoin. Kun leikittiin suoralla, että ohitan hänet, niin olihan se hurjaa touhua. Kokemus oli huima, just uskalsi avata suoralla kaasun täysillä, kaikki pohjaan.”

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025