
Toni Vilander murtaa myytiin, jonka mukaan kokenut F1-kuljettaja olisi erityisen tärkeä auton kehittäjänä
Ferrarin alkukausi on ollut vaikea F1-sarjassa. Auto ei vain kulje. Ferrarilla on silti kuljettajana seitsemänkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton, jonka kokemuksen avulla autoa kelpaa viilata paremmaksi.
Ferrarin brändilähettiläs ja kilpakuljettaja Toni Vilander kuitenkin moukaroi F1-myyttiä, jonka mukaan kokenut kuljettaja auttaa paljon, kun autoa muokataan paremmaksi.
– Tämä on mielenkiintoinen asia. Ainahan puhutaan formuloissa, kuinka kokenut kuski on se auton kehittäjä, mutta kyllä se on aika pitkälle niin, että ne autot kehittää ja parannukset tekee joku muu kuin se kuski. Kuski pystyy kyllä antamaan kokemuksen kautta sen tuntemuksen, että missä osa-alueella hävitään muille, Vilander kertoo.
– Mutta ei se kuski sinne tuulitunneliin mene sanomaan, että laitetaan tuonne auton pohjaan jotain, kun siellä testataan jotain komponentteja. Kuljettajan antama palaute on perusasioita: aliohjautuminen, yliohjautuminen tai jos ajetaan täydellä siivellä, mutta silti ei riitä. Mutta jousitukset ja tällaiset… Jos muutetaan jousituksen geometriaa, se on aina monen kuukauden tai puolen vuoden setti, se on melkein kausi siinä.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.