
Tiedätkö miksi F1-varikkomuurilta yhä näytetään taululla tietoja, vaikka radiot ovat olleet käytössä vuosikymmeniä – vastaus on lyhyt ja yksinkertainen
Voisi kuvitella, että kaikki tarvittava tieto kuljettajalle saadaan kilpailun aikana radiolla, mutta silti lähtösuoralla näytetään perustietoja perinteisellä taululla. F1-sarja on teknologian huippuyksikkö, mutta silti siellä käytetään ikiaikaisia välineitä.
Syy tällaiseen toimintaan on hyvin yksinkertainen: radioliikenteeseen voi tulla häiriöitä. Tämän takia käytössä ovat taulut, joiden avulla näytetään perustietoja, kuten sijoitus, ero takana tuleviin ja esimerkiksi aika, joka pitää kuroa umpeen.
Radioliikenteen ohella tämä sama tieto saadaan myös ohjauspyörän näyttöön, mutta silti kierros toisensa jälkeen taulut nostetaan varikkomuurilla esiin.
”Varikkotaulut eivät hajoa”, Red Bullin blogissa kerrottiin.
Radioyhteyksissä on harvoin mitään vikaa, mutta niitä on kuitenkin sattunut. Varhaisina vuosina Ayrton Sennan yhteyden tuhosi paikan päällä toiminut catering-tiimi. Vuoden 1998 Australian GP:ssä ilmeni lisää radiovaikeuksia, kun Mika Häkkinen tuli varikolle ja menetti johtoasemansa – McLaren syytti myöhemmin tapahtuneesta radiosignaalin kaappausta. Vuonna 2021 Kimi Räikkönen kävi tiukan sanallisen väittelyn insinöörinsä kanssa, kun radio lakkasi toimimasta, ja Kanadan GP:ssä 2022 Max Verstappen menetti radioyhteyden, eikä pystynyt vastaamaan tiimin viesteihin.
Siksi varikkotauluja yhä käytetään: niiden avulla tiimit ja kuljettajat voivat vaihtaa tietoa silloinkin, kun he eivät pysty puhumaan keskenään.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.