
Suomessa rehottava ikäsyrjintä ei ulotu F1-maailmaan – asiantuntija Ossi Oikarisen mukaan kokenut Valtteri Bottas oli looginen valinta Cadillac-tiimiin: ”Onko olemassa sellaista asiaa kuin liian kokenut kuljettaja?”
Ensi kaudella F1-sarjassa debytoiva Cadillac-tiimi palkkasi Valtteri Bottaksen, 35, toiseksi kuljettajakseen. F1-insinööri ja Viaplayn asiantuntija Ossi Oikarinen pitää Cadillacin ratkaisua järkevänä.
”Bottas oli looginen valinta Cadillacille siinä mielessä, että kokemusta tarvitaan projektin alussa, ja Valtteri on pitänyt kokemusta yllä Mercedeksen kanssa. Ja tietysti hän on muutenkin erittäin kokenut kuljettaja, joten se oli erittäin looginen valinta”, Oikarinen kertoo.
Myös Cadillacin toinen kuljettaja Sergio Perez on 35-vuotias. Oikarisen mukaan kahdesta konkarista on uudelle tiimille valtavasti etua.
”Onhan kuljettajien kokemuksesta hyötyä, sillä ongelmia ratkaistaessa heillä on tietoa siitä, mitä on aikaisemmin kokeiltu – mikä toimii ja mikä ei. He tietävät, miltä tuollaisen auton pitäisi tuntua. Totta kai sillä on merkitystä, että he ovat ajaneet aikaisemmin paljon erilaisilla autoilla ja eri talleissa. He tietävät toimintatavat ja pystyvät tuomaan mukanaan ne asiat, jotka toimivat tiimin kanssa ja mitkä eivät. Totta kai sillä on suuri merkitys, kun rakennetaan uutta porukkaa.”
Vanhustyön keskusliiton mukaan ikäsyrjintä eli ageismi on Suomessa laajaa ja syvälle pesiytynyttä. Pahimmillaan Bottastakin on pidetty jo hylkytavarana kuninkuusluokkaan, mutta F1-insinöörinä työskennelleen Oikarisen mukaan kohta 36-vuotias Bottas ei ole lainkaan ylikypsä kuljettaja, vaan päinvastoin, suomalaisella on vielä paljon annettavaa F1-radoilla.
”Onko olemassa sellaista asiaa kuin liian kokenut kuljettaja?”
Ööh, satavuotias isoäiti, joka lähestyy kärkikolmion takaa?
”Eihän Valtteri ole satavuotias, hän on vielä ihan järkevässä iässä, jos verrataan Lewis Hamiltoniin ja Fernando Alonsoon. Siinä puolessa ei ole mitään ongelmaa. Ja kuten sanottua, kun rakennetaan uutta tiimiä, se kokemus on vain äärimmäisen tärkeää, se helpottaa niin montaa asiaa, joten siinä mielessä ei ole mitään ongelmaa.”
Cadillacin ensimmäiset vuodet F1-sarjassa ovat uuden opettelua ja perustan valamista.
”Kyllä siinä varmasti muutama vuosi menee ennen kuin ne ovat kilpailukykyisiä. Vaikka onhan siellä hyvää porukkaa tekemässä sitä projektia, paljon kokeneita F1-henkilöitä, jotka ovat sitä F1-projektia vetäneet. Mutta totta kai siinä menee muutama vuosi ennen kuin ne saavat kaikki kuntoon ja kasvatettua tiimin sellaiseksi, että voivat jahdata pisteitä F1:ssä. Kyllä siinä oma aikansa menee. Ei se varmaan ensimmäisenä vuonna tule olemaan mitään voittokulkua, mutta ei sitä kukaan varman odotakaan.”
Vaihe ilman suomalaista F1-kuljettajaa jäi vain yhden kauden mittaiseksi.
”Varmaan suomalaiselle yleisölle sopimus on omalta osaltaan piristysruiske. Mutta onhan F1 ollut kiinnostava, ja siellä on nähty hyviä kisoja tänä vuonna, vaikka ei ole ollut suomalaisia mukana. Mutta ilman muuta sopimus lisää kiinnostusta Suomessa, joten siinä mielessä se on ihan hyvä juttu.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.