Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

McLarenin ylivoimasta vasta välähdys – Tulosluettelo vääristelee totuutta

Tulosluettelo vääristelee totuutta. Lando Norris toki voitti, mutta alle sekunnin erolla Max Verstappeniin ja Oscar Piastri tervehti ruutulippua vasta yhdeksäntenä, kirjoittaa F1-toimittaja Kari Melart.
Teksti
Kuvat
17.3.2025
F1-kolumni
Kuva

Kirjoittaja on raportoinut formula 1 -luokasta yli 40 vuotta lukuisiin sanoma- ja aikakauslehtiin sekä tehnyt useita tietokirjoja. Nykyinen freelancer aloitti Vauhdin Maailman avustajana reilut 15 vuotta sitten.


 

 

MCLARENIN VAUHTI ei realisoitunut MM-kauden 2025 avauksessa.

Tulosluettelo vääristelee totuutta. Lando Norris toki voitti, mutta alle sekunnin erolla Max Verstappeniin ja Oscar Piastri tervehti ruutulippua vasta yhdeksäntenä. Australian GP:ssä ajettiin märällä alustalla ensimmäisen kerran sitten marraskuun 1989 ja McLarenin ylivoimainen kaksoisvoitto huuhtoutui Melbournen viemäriverkostoon. Sade ja turva-autoepisodit maksoivat Piastrin toisen sijan - mahdollisesti jopa voiton, sillä kilpailun keskivaiheessa australialainen oli Norristakin nopeampi.

Kuva

Piastri kuitenkin liukasteli yhden mutkan pahasti leveäksi. Saman kuin Norris. Norris selviytyi säikähdyksellä, mutta Piastri lensi soralta radan poikki ruohikolle ja jäi sinne sutimaan kohtalokkaan pitkäksi ajaksi.

Hieman aiemmin McLaren oli näyttänyt todellisen vahvuutensa. Norris ja Piastri olivat repineet suhteellisen kuivalla asvalilla 15–18 sekunnin eron Verstappeniin. Maalissa sitä olisi ollut ainakin puoli minuuttia, elleivät luonnonvoimat olisi sekoittaneet peliä.

Heti aika-ajossa McLaren osoitti voimasuhteet. Norris iski paalupaikalle ja Piastri hänen rinnalleen pienestä ajovirheestään huolimatta. Verstappen jäi lähes neljän sekunnin kymmenyksen päähän, ja se on ikuisuus! Kaiken lisäksi Verstappen ylitti omat odotuksensa. Ennen lauantaita hän ei uskonut yltävänsä kahteen ensimmäiseen riviin. Red Bull on parempi kuin talvitestit antoivat odottaa, mutta ero McLareniin on valtava, eivätkä hollantilaisen mahdollisuudet viidenteen perättäiseen maailmanmestaruuteen vaikuta realistisilta.

Tietysti Melbourne oli vasta ensimmäinen 24 taistelusta, mutta kaikki ennusmerkit liputtavat nyt McLarenin puolesta.

Kuva

FERRARIN USKOTTIIN olevan McLarenin pahin uhkaaja 2025, mutta ensimmäinen viikonloppu nosti ilmaan ainoastaan kysymysmerkkejä.

Aika-ajossa Charles Leclerc jäi Norrisille yli kuusi sekunnin kymmenystä ja Lewis Hamilton 0,2 sekuntia enemmän. Grand Prix ei sujunut yhtään positiivisemmin. Leclerc ja Hamilton jäivät jäännöspisteille vailla minkäänlaista positiivista ja rohkaisevampaa pyörremyrskyä matkan aikana.

FORMULA 1:N alokkaat joutuivat Australiassa vihamielisen vääpelin simputuksen uhreiksi. Yksikään heistä ei selviytynyt tulikokeestaan puhtain paperein.

Kimi Antonelli rikkoi aika-ajossa Mercedeksensä pohjalevyn omaa malttamattomuuttaan, eikä selviytynyt mukaan edes Q2-jaksoon. Sunnuntaina italialainen kohotti osakkeitaan nousemalla neljänneksi, joten kokonaisuudessaan hän ansaitsi hyvän arvosanan.

Ranskalainen Isack Hadjar selviytyi aika-ajosta vähintään tyydyttävästi, mutta GP päättyi jo lämmittelykierroksella seinään. Brasilialainen Gabriel Bortoleton suoritus oli aika-ajossa parempi (15. ruutu) kuin häneltä tai Sauberilta odotettiin. Vaisu kisa päättyi ulosajoon Hadjarin tavoin. Australialaisen Jack Doohan oli kopio heistä. Kelvollinen aika-ajo, mutta pihalle ensimmäisellä kierroksella.

Kuva

Britti Oliver Bearman ei osunut tutkaan missään vaiheessa ja uusiseelantilaisen Liam Lawsonin esitys oli joka tavalla surkea. Red Bull -pilotti päätti ilmeisesti jatkaa siitä, mihin Sergio Pérez viime kaudella lopetti. Merkkikohtaisessa MM-sodassa Verstappen ei saa juuri tukea aisaparistaan ja kello tikittää äänekkäästi. Red Bullin kuljettajapolitiikan päällikkö Helmut Marko ei katso vastaavanlaisia esityksiä pitkään.

MELBOURNEN SUURIN yllättäjä oli näkymätön mies nimeltään Nico Hülkenberg. Saksalainen taisteli kokemuksellaan virheettömän kilpailun ja otti ensimmäisessä erässä seitsemännellä sijallaan enemmän pisteitä kuin Sauber koko viime kaudella yhteensä.

Sauberilla on edessään pitkä ja vaikea kausi, joten sen on iskettävä ja käytettävä hyväkseen jokainen tilaisuus heti kauden alkupuolella. Auton kehitystyössä pieni organisaatio ei pysy suurempien vauhdissa. Useita pistesijoja Sauber ei tällä kaudella saavuta, joten sen on syytä nauttia muutama päivä Melbournen "ihmeestä".

 

 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2