Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

Adrian Neweyn vaimo valittaa suunnittelutranssista – suunnittelijaguru uskoo epäonnistumisen pelkoon

Teksti
Kuvat
13.11.2025

Jos joku, niin Adrian Newey on ansainnut tittelin suunnittelijaguru. Hän on toiminut vuosikaudet voittajien ja heidän autojensa takana. Nyt Newey on keskittänyt kaikki voimansa Aston Martinin vuoden 2026 F1-auton suunnitteluun, mutta myös tällaisella velholla on omat pelkonsa. Newey kertoo Aston Martinin sponsorin Ma’adenin puolesta tehdyssä haastattelussa omista tuntemuksistaan. 

“Osa motivaatiosta on se epäonnistumisen pelko,” Newey sanoi.

“Olen yrittänyt opetella käyttämään sitä rakentavasti, koska siinä on iso ero sen välillä, että paine aiheuttaa virheitä, tai että paine ohjaa keskittymisen laserintarkasti oikeaan suuntaan.”

Newey keskittyy vain ja ainoastaan työhönsä, eikä se ole perheen kannalta kiva asia. 

“Vaimoni on viimeisten kolmen, neljän kuukauden aikana valittanut, että olen suunnittelutranssissa. Ymmärrän mitä hän tarkoittaa. En näe vasemmalle enkä oikealle, enkä todennäköisesti ole kovin sosiaalinen.”

Luonnollisesti Neweyn odotetaan vievän Aston Martin aivan uudelle tasolle, jonka takia häneltä kysytään herkeämättä kaudesta 2026 ja mitä siltä voidaan odottaa. 

“Rehellinen vastaus on, etten tiedä lainkaan”, Newey sanoi. 

Suunnittelija pyytää henkilökuntaa rauhoittumaan ja sitä kautta hitsautumaan yhteen. 

“En ole koskaan uskonut siihen, että pitäisi luvata jotain. Tai että saavutamme nyt tätä tai tuota. Suurin tyydytys tulee siitä, että teemme töitä yhdessä ja etenemme. Jos pystymme siihen vuonna 2026, se on ensimmäinen onnistuminen.”

Newey avasi myös tapaansa suunnitella F1-autoja ja paljasti, että hänen suosimassaan työskentelymuodossa on suora yhteistyö insinöörien kanssa.

“Meillä on noin 300 insinööriä. Yhteistyö on tärkein yksittäinen asia ja jopa tärkeämpi kuin yksilölliset lahjakkuudet. Kaikki riippuu siitä, miten kommunikoimme ja saamme toisistamme parhaan mahdollisen irti”, Newey sanoi. 

Kiire on kova ja sen Newey ymmärtää hyvin. 

“Olemme valtavan aikapaineen alla saadaksemme auton tärkeimmät rakenteelliset osat valmiiksi tammikuun testejä varten, kuten vaihdelaatikon, rungon, etujousituksen, takajousituksen ja niin edelleen. Yritän vain varmistaa, että kehitämme konseptin, johon olemme kaikki tyytyväisiä.”

 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025