
Timo Salosella olivat rallirahat loppu, mutta yllättävä käänne ravintolan vessassa muutti tilanteen
Timo Salosen Datsun-vuodet
Timo Salonen sopi uransa ensimmäisen tehdasauto-diilinsä Datsunille jyväskyläläisen hotelli Laajavuoren vessassa. Salonen on kertonut, että hänellä olivat ralliin käytettävät rahat loppu. Kaiken lisäksi hän oli kaatanut Teboilin väreihin maalatun ralli-Volvonsa surkeaan kuntoon. Salonen oli jo mielessään päättänyt, että ”nyt tämä touhu saa riittää”.
Salonen myi 1970-luvun puolivälissä Datsunin varaosia ja siksi hän oli keväällä 1975 Laajavuoressa Datsun-varaosadiilereiden piirimyyjäkokouksen tapaisessa tapahtumassa. Värikkääseen tapaansa Salonen kertoo, että illallisella kokoukseen osallistuneet pitivät lähinnä huolta siitä, ettei kroppa päässyt kuivumaan.
Samana iltana hotellin miestenhuoneen pisuaarilla Salosen vierelle asteli Datsunin maahantuojalta Aro-Yhtymältä Mikko Hakuni, joka totesi Saloselle ”japsit tarvitsisivat yhteen heidän autoonsa kuskin Jyväskylään. Meneksä ajaan niin mä saan tän homman pois mielestäni?”.
Salonen suostui välittömästi.
Datsun toimitti ralliautonsa Suomeen kesällä 1975 hieman ennen juhannusta. Auto oli moottorivikainen.
Kisamoottori nostettiin pois ja tilalle asennettiin siviilimoottori, jotta Salonen saisi opetella ajamaan autoaan oikealta puolelta ja vaihtamaan vaihteita vasemmalla kädellään. Salonen teki harjoitustyötä käskettynä ja ajoi Japanin rekisterissä olleella tehdasautolla muun muassa Rovaniemelle kaverinsa kanssa juhannusta viettämään.
Salonen ajoi kaudet 1975-1976 Datsunilla, jolle hän palasi kahden Fiatilla vietetyn vuoden jälkeen vuonna 1979. Salonen ajoi japanilaistallin laskuun kaikkiaan seitsemän MM-kautta, jotka toivat hänelle kaksi MM-osakilpailuvoittoa, kolme kakkossijaa ja kaksi kolmatta sijaa. Datsun muuttui vuonna 1983 Nissaniksi, jonka 240RS-mallilla Salonen päätti pitkän uransa japanilaisvalmistajan palkkalistoilla.
1980-luvun alussa Salosen ja Seppo Harjanteen Datsunilla saavutettuihin unohtumattomiin tarinoihin kuuluu eittämättä Norsunluurannikko-rallin voitto vuodelta 1981. Salosen voittomarginaali rallin kakkoseksi ajaneeseen Per Eklundiin venähti tasan yhteen tuntiin!
Timo ehti rallin aikana kertaalleen jo kirota kartanlukijansa Harjanteen maan rakoon, koska Salosen mielestä Seppo oli ajattanut autokunnan kilpailupäivän päätteeksi väärään kylään. Vajaan tunnin odottelun jälkeen tilanne kääntyi Harjanteen hyväksi, kun rallin AT-henkilökunta löysi tiensä samalle paikkakunnalle. Suomalaiskaksikon saapumisaika tarkastettiin hotellin sisään kirjoittautumisesta.
Datsun/Nissan ei koskaan pystynyt tarjoamaan Saloselle huippunopeaa kalustoa, mutta japanilaistalli teki Salosesta tuohon aikaan parhaiten palkatun rallikuljettajan, jolle tehdas tarjosi automalleja, jotka olivat yhtä luotettavia kuin kuljettajansa; Salonen ei sortunut virheisiin ja hän ajoi pääsääntöisesti aina rallin maaliin.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.