
Walesin EM-ralli 1973 oli Timo Jouhkin ensimmäinen ja viimeinen kilpailu kakkoskuljettajana – Myöhästyi laivasta ja hyppäsi luotsiveneen kyytiin
Kaunis ja nopea Alfa Romeo 2000 GTV oli kilpailullinen menestys. Yksi mallin menestyskuljettajista oli ralliautoilun 13–kertainen Suomen mestari Kyösti Hämäläinen, joka voitti 2000 GTV:llä uransa ensimmäisen Suomen mestaruuden 1973.
Alfalla Hämäläinen ajoi myös uransa ensimmäisen rallinsa ulkomailla. Kysymyksessä oli rallin EM-sarjaan kuulunut Walesin ralli Isossa-Britanniassa, jonne Hämäläisen kakkosohjaajaksi istui yllätysnimi Timo Jouhki. Jouhkille Walesista muodostui se kuuluisa ensimmäinen ja viimeinen ralli kakkosohjaajana.
– Matkassa olimme Pentti Airikkalan aloitteesta. Kilpailimme molemmat Alfoilla ja Koneliikkeestä saimme ralliin huoltomiehet mukaamme. Veimme kilpa- ja huoltoautomme Jouhkin omistamalla rahtilaivalla Saksaan ja kuljetimme autot satamasta Cardiffiin Walesiin, jonne Airikkala ja Jouhki lensivät perässä.
Airikkalalla oli brittikartturi, jolle erikoiskokeiden topografikarttojen lukeminen oli tuttua puuhaa. Hämäläisen vierelle istui tuohon aikaan vielä kauppatieteitä opiskellut nuori Timo Jouhki.
– Niillä pätkillä ei ollut mitään luonnetta, ojat olivat syvät, eikä meistä kumpikaan pystynyt tulkitsemaan niistä kartoista mitään, joten ajoimme rallin ”pimeänä”. Timo osasi englantia, toisin kuin minä, ja kun olimme eksyksissä niin sanoin Timolle, että kysy ihmisiltä, että ”onko tästä kulkenut ralliautoja?” Ja jos oli, niin jatkoimme matkaa, Hämäläinen hymyili.
Itse rallissa Airikkala sijoittui yleiskilpailussa sijalle 11 ja Hämäläinen sijalle 22.
Luotsivene apuun
Myös paluumatka rallista kotiin oli ikimuistoinen.
– Rallin jälkeen olimme taas autoinemme Saksassa laivasatamassa, jossa Jouhkin rahtilaiva joutui odottamaan meitä. Airikkala oli jo lentänyt paikalle ja hän pidätteli laivaa satamassa, jotta ehtisimme mukaan.
– Samaan aikaan Timo oli selvittämässä lippujamme. Huomasimme satamassa, että laivan keulavisiiri on sulkeutumassa ja Timoa ei näkynyt missään. Ajoimme autot ilman lippuja laivaan, laiva lähti ja Timo jäi satamaan. Reilun tunnin päästä merellä luotsivene pysäytti laivan ja Timo nousi siitä kyytiin. Olihan reissu, Hämäläinen hymyilee.
Kommentit
Moi Marko,
Hyvä juttu, mutta pari asiavirhettä.
1) Kysymyksessä oli vuosi 1974
2) Hämäläisen sijoitus 17.
Otetaan uudestaan.
2) Hämäläisen sijoitus oli oikein 22.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.