Uusi valmistaja mukaan rallin MM-sarjaan kaudella 2027
Yves Mattonin ja Lionel Hansenin johtama Project Rally One on ensimmäinen uusi autonvalmistaja, joka on vahvistanut osallistumisensa WRC-kaudelle 2027.
Matton on entinen Citroenin tallipäällikkö. Kaudella 2027 WRC sallii itsenäisten virittäjien rakentaa autoja ja kilpailla alkuperäisten autonvalmistajien rinnalla MM-sarjassa valmistajien mestaruudesta.
Project Rally Onen auto on suunniteltu FIA:n uusien WRC27-sääntöjen mukaisesti. Säännöt määrittelevät putkirunkoisen turvakennon, kaksoistukivarsijousituksen, nelivedon sekä 1600-kuutioisen turboahdetun moottorin. Project Rally One -auton ensimmäinen alusta on jo valmis, prototyypin kokoaminen on käynnissä ja auton ensimmäinen testi on suunniteltu ensi keväälle.
“Project Rally Onen osallistuminen MM-sarjaan on meille valtavan merkittävä hetki. Olemme äärimmäisen ylpeitä, kun voimme ensimmäisenä esitellä uuden auton WRC:n seuraavalle aikakaudelle”, kertoo kokenut moottoriurheiluinsinööri Hansen.
”Uusi tekninen viitekehys luo oikeanlaisen ympäristön itsenäisille projekteille, kuten meidän, ja mahdollistaa auton kehittämisen täysin alusta alkaen. Olemme edistyneet hyvin ja se antaa meille luottamusta valitsemaamme suuntaan. Kun alusta on valmis ja prototyyppi kokoamisvaiheessa, olemme vahvassa asemassa valmistautuessamme ensimmäiseen testiin ensi keväänä.”
FIA:n urheilusta vastaava varapuheenjohtaja Malcolm Wilson sanoi uuden auton osoittavan, että WRC27-säännöt täyttävät tavoitteensa madaltaa kynnystä virittäjien osallistumiselle WRC:hen.
“Project Rally Onen saapuminen on merkittävä hetki rallin MM-sarjalle. Se vahvistaa käsitystämme siitä, että siirtyminen kustannustehokkaampaan ja saavutettavampaan tekniseen viitekehykseen synnyttää jo nyt uutta kiinnostusta lajia kohtaan. Uusien osallistujien houkutteleminen on olennaista WRC:n pitkän aikavälin kasvulle.”
FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan Pinon ylistää uusista rallissäännöistä puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayemia.
“WRC27:n visio esiteltiin ensimmäisen kerran, kun FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem vaati sääntökokonaisuutta, joka vähentäisi kustannuksia, laajentaisi osallistujajoukkoa ja varmistaisi MM-sarjan pitkän aikavälin vakauden. Viimeisten neljän vuoden aikana olemme kehittäneet säännöt, jonka ytimessä ovat turvallisuus, kohtuuhintaisuus, joustavuus ja saavutettavuus. Uskomme tämän olevan houkutteleva malli uusille tulokkaille.”
”Avaamalla homologoinnin virittäjille ja ottamalla käyttöön kustannustehokkaan ja pitkäjänteisen teknisen kehyksen, olemme luoneet ympäristön, jossa virittäjät voivat osallistua WRC:hen tasavertaisina valmistajien kanssa. Project Rally One havainnollistaa täsmälleen sitä, mitä tällä visiolla haluttiin saavuttaa. Se vahvistaa, että MM-sarjan uusi aikakausi alkaa jo tuottaa lajille kaivattua kasvua ja monimuotoisuutta.”
Uusia Project Rally One -autoja on valmistettava kymmenen kappaletta 24 kuukauden kuluessa homologointipäivästä. Lisäksi Hansenin ja Mattonin on sitouduttava ajattamaan kauden ensimmäisenä kilpailuvuonna kahta autoa vähintään 50 prosentissa osakilpailuista. Tämän jälkeen vähintään 10 kilpailuvalmista autoa on oltava kaupallisesti saatavilla.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.