
Toni Gardemeisterin ura alkoi Opel Asconalla Kouvola Rallista vuonna 1993 – Nyt ralliässä palaa kotikonnuille osuvasti numerolla 50
Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) jatkuu Kouvolassa tulevana perjantaina ja lauantaina ajettavassa SM O.K. Auto-Rallissa. Junioreiden- ja Nuorten SM-pisteistä kamppaileville kyseessä on kauden neljäs osakilpailu, kun sarjan osakilpailuja ajetaan kaikkiaan kuusi.
Niin Nuorten, kuin Junioreidenkin SM-pisteisiin lasketaan neljä parasta sijoitusta kuudesta kilpailusta. Kauden päätöksestä Seinäjoelta on mahdollisuus kerryttää korotettuja pisteitä, mutta jos alkukaudelle on osunut parikin nollakisaa, ei sellaisiin enää ole varaa loppukauden aikana.
Kouvolassa ajetaan kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 89,2 kilometriä. Kilpailun kaksi ensimmäistä koitosta ajetaan jo perjantai-iltana. Avauserikoiskoe ajetaan asfaltilla aivan kaupungin keskustan tuntumassa Kasarminmäen alueella, jonka ytimestä Paraatikentältä tapahtuu myös kilpailun lähtö perjantai-iltana. Kilpailun huoltoalue sijaitsee Tykkimäen moottoriradan varikolla ja maaliin ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan Hotelli Vaakunalle piakkoin 17:30 jälkeen lauantai-iltana.
Miska Tuomisto Nuorten kärkinimenä Kouvolaan
Keuruun UA:n parivaljakko Miska Tuomisto - Jukka Rasi on ollut Toyota Auriksellaan alkukauden aikana tasaisen väkevässä vireessä. Talvelta tuli kaksi voittoa ja kesäkauden avauksesta toiseksi korkeimmat pisteet. Onnistumisten myötä johtoasema sarjassa on peräti 28 pistettä, joten Tuomiston autokunta on varmuudella johdossa vielä Kouvolan jälkeenkin.
Toisena 40 pisteessä ovat Matias Nevalainen (JoeUA) - Mikko Lukka (NuUA), heidänkin ajokkinaan on Toyota Auris, vain pisteen päässä vaanii Niklas Mäenpää (AAU) - Henri Oksman (VMF) Peugeot 207:lla.
Korkeampia sarjasijoja varmasti takaa tulevat tavoittelemaan Aaron Holopainen (TTR) - Milla Pasanen (TTR), joiden ajokki on kesän aikana vaihtunut Ford Fiestasta suosikkiauto Aurikseen, sekä hyvin haastavan alkukauden kokenut kaksikko Lauri Halonen (MhMK) - Niklas Heino (MhMK). Halosen autokunnalle kyseessä on kotikisa ja varmaa on, että talven keskeytyksien jälkeen Turussa voiton napannut kaksikko on Toyota Auriksellaan kisan ennakkosuosikki.
- Olen kuullut kaikenlaista mitä muille on tapahtunut kotikisoissa, mutta hyvillä mielillä mennään ajamaan enkä ota paineita. Rennoin rantein mutta voitto tavoitteena, Halonen kertoo.
Junioreissa Roope Hirvonen on saanut haastajia
Junioreiden pisteitä voi kerätä kaikissa SM-luokissa, sekä Suomi Cupin puolella. Pisteet kerrytetään sen mukaisesti mikä sijoitus on omassa luokassa. Alkukauden vahvimpana on ollut SM4-luokassa ajava Roope Hirvonen (KannMK/UA), jolle kesäkauden alussa kartanlukijaksi tuli Aleksi Marttila (AUK-J-äijät).
Kesäkauden avaus Turussa oli tuomassa kaksikolle kolmanneksi korkeimpia pisteitä luokastaan, mutta viimeisen pätkän renkaanvaihtotalkoot tuottivat lopulta vasta 10. korkeimmat SM-pisteet. Junioreiden pistetilanteeseen tapahtuma toi välittömästi aivan uutta värinää.
Vain neljän pisteen päässä vaanii nyt kaksi autokuntaa, Jarno Pentinpuro (LakUA) - Rami Suorsa (KR-TEAM RY) ovat olleet Mitsubishi Lancer EVO 9:llä vahvoja SM5-luokassa, kuten on ollut myöskin Lauri Heikkinen (NilUA) - Esko Lappalainen (NilUA) BMW M3:lla Suomi Cupissa.
SM-luokkiin ei Kouvolaan uusia pisteiden kerääjiä ole ilmaantunut, mutta Suomi Cupin puolella ajava Heikkinen saa nyt todella leveän rintaman kovia kuskeja vastaansa, ehdottomasti nimekkäimpänä heistä kotinurkillaan pitkästä aikaa kisaava Toni Gardemeister BMW M3:lla.
Toni Gardemeister senioreissa
Suomi Cupissa pisteitä kerryttääkseen ei ole erillistä sarjailmoittautumista, joten luokassa onkin kilpailukohtaisesti vaihtelua kuljettajissa aika paljon. Pisteitä voidaan ajaa kaikissa Ralli SM:n osakilpailuissa, joita on seitsemän. Näistä viisi parasta tulosta huomioidaan loppupisteisiin.
Pistetilanteessa kärkipaikalla on Lauri Heikkinen (NilUA) - Esko Lappalainen (NilUA) BMW M3:llaan, sijoilla kaksi ja kolme olevat Mikko Hast ja Jukka Alalantela eivät ole Kouvolassa, joten käytännössä Heikkistä lähimpänä mukana olevista on nelospaikan Reijo Muhonen (SLUA) - Tuomas Töyry (AUK-J-äijät) BMW 130:llä. Eroa on kuitenkin 17 pistettä, joten aivan helposti eroa ei kurota kiinni, kun mukana on vieläpä äärettömän kovia nimiä, jotka oletettavasti miehittävät kärkipään sijat.
Toni Gardemeister (Kouvola FK-K) - Topi Luhtinen (PiekUA) on BMW M3:lla se autokunta johon muut itseään takuulla vertaavat. Keväällä 50 vuotta täyttäneen Gardemeisterin ura alkoi Kouvola Rallista vuonna 1993, 18-vuotias B-juniori näytti silloin ensimmäisessä rallissaan kaapin paikan Opel Asconallaan koko porukalle. Edellisen kerran Gardemeister on omilla kotikonnuillaan kilpaillut vuonna 2011.
Yksi seuratuimmista haastajista on varmasti kaksikko Heikki Koski-Lammi (JaMoKe/UA) - Juho-Erik Järvinen (LamUA) Ford Escort RS 2000:lla. Auton mallimerkintä pitää sikäli paikkansa, että autossa on 2-litrainen moottori, mutta moottori on napattu Hondasta.
- Mielenkiintoista nähdä kuinka Toni lykkää pitkästä aikaa. Meille kisa toimii täysin testinä Vetomieheen, joka ajetaan kotimaan MM-rallin yhteydessä. Auto on rakennettu kauttaaltaan uusiksi viime syksyisen Keravan kisan ulosajoni jälkeen.
- Itseluottamusta saa varmasti kaivella ja seitsemän kuukauden rakentelun jälkeen joutuu säätöjä varmasti vähän hakemaan, kun auto rakennettiin täysin eri geometrialla vanhaan verraten. Kouvolassa olen aiemmin ollut ajamassa kolme kertaa, kerran Honda Civic Type-R:llä ja kahdesti Citroen C2 R2:lla. Hienot tiet on aina olleet ja olen tykännyt siellä ajaa, samaa odotan nytkin, kertoo Koski-Lammi.
Masters Cupissa Aarre Luoto ylivoimaisella piikkipaikalla
Yli 50-vuotiaille suunnatussa Masters Cupissa pisteitä kerrytetään kauden kaikista SM-osakilpailuista ja neljän osakilpailun jälkeen kärkipaikalla on SM5-luokassa ajava Aarre Luoto (AUK-J-äijät) - Niina Luoto (AUK-J-äijät) Subaru Impreza WRX Sti:llä.
Kakkospaikkaa pitää Suomi Cupin puolella ajava pari Reijo Muhonen (SLUA) - Tuomas Töyry (AUK-J-äijät) BMW 130:llä, piste-eroa on kuitenkin jo 25 pistettä, jota ei ole helppo kuroa kiinni.
Huomionarvoista on, että keväällä 50 vuotta täyttänyt Toni Gardemeister on myöskin ikänsä puolesta oikeutettu Masters-pisteisiin. Kun ralliura vuonna 1993 alkoi B-juniorina kotikisassa, on se tällä kertaa ensimmäinen ralli "seniorina".
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.