
Skodan maahantuojalta tukea nuorille rallilupauksille – Esapekka Lappi ja Niclas Grönhom painottavat kokonaisuuden merkitystä: ”Ei ole oikeaa tai väärää tapaa”
Oletko seuraava ralli SM-sarjassa Skoda Motorsport Suomen tiimissä TGS Worldwiden SM1-luokan Skodalla kilpaileva alle 23-vuotias kuljettaja tai tiimin tuella TGS Worldwiden huollosta sekä asiantuntemuksesta nauttiva vähintään 15-vuotias kuljettajalupaus?
Skodan maahantuoja Helkama-Auto Oy tarjoaa nämä poikkeukselliset tuet kaudelle 2026 yhteistyössä RTE-Motorsportin ja Pirellin kanssa.
Skodan maahantuoja Helkama-Auto Oy tarjoaa nuorille suomalaisille rallikuljettajille kaksi merkittävää tukipakettia rallin SM-kaudelle 2026. Ensimmäisessä paketissa tänä vuonna 23 vuotta täyttävä tai sitä nuorempi rallilupaus kilpailee tukipaketista, jonka avulla häntä autetaan ajamaan rallin SM1-luokan SM-pisteistä TGS Worldwiden Skodalla kaudella 2026.
Skoda Motorsport Suomen tiimi etsii myös vähintään 15-vuotta täyttänyttä kuljettajaa, jolle Helkama-Auto Oy tarjoaa autokalustosta ja SM-luokasta riippumatta TGS Worldwiden teknisen paketin, joka sisältää huolto- ja ralli-insinööriapua sekä tulevaisuuden kannalta tärkeätä kokemusta ammattilaistiimin kanssa toimimisesta käytännön tasolla.
Niclas Grönholm ja Esapekka Lappi painottavat kokonaisuutta
Kumpikaan Skoda Motorsport Suomen nuoren kuljettajan paikoista ei tule julkiseen hakuun. Skoda Motorsport Suomen johto sekä tiimin autokunnat Teemu Asunmaan, Niclas Grönholmin ja Esapekka Lappin johdolla, seuraavat nuoria kuljettajia rallin SM-sarjassa, ja he tekevät ehdotuksia sopivista kandidaateista. Kesän aikana esille nousseet ehdokkaat haastatellaan ja voittajien nimet julkaistaan Suomen MM-osakilpailun Secto-rallin jälkeen elokuussa.
- Kun lahjakkuuksia etsitään, vauhti on aina pakko nostaa ensimmäisenä esiin. Mutta kyllä kokonaispaketti pitää olla kunnossa, esimerkiksi hyvä ulosanti ja hyvä Englannin kielen taito. Silloin tehdastallit voivat kiinnostua, sanoo Niclas Grönholm.
Esapekka Lappi haluaa myös olla aktiivisesti mukana etsimässä ja tukemassa nuoria lupauksia. Hän muistuttaa myös, että kyse on kokonaisuudesta.
- Motivaatio on isoin juttu, peinen taustaselvittelyn jälkeen näkee kyllä helposti, kuka on motivoitunut ja kuka ei. Etenkin varikolla pyöriessä sen huomaa. Vaikka rahaa olisi valmiina taustalla, ei se pelkästään riitä. Toki ei se niinkään mene, että jos on rahaa, ei voisi olla lahjakas. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Se on tietysti huono, jos pyörii mukana vain siksi, että isä maksaa, Lappi sanoo.
MM-sarjassa 85 rallia ajanut Lappi toivoo, että tuki nuorille kuljettajille olisi mahdollista jatkossakin.
- Tuntuu kivalta ajatus, että voisi antaa takaisin jotakin, mitä on itse ainakaan saanut. Nythän minun on tavallaan helppo saada sponsoreita, mutta silloin, kun nuorena tarvitsin niitä, se ei ollut lainkaan helppoa. Koitetaan nyt ainakin saada pojille RTE:n kautta ajokamoja ja muuta vastaavaa, yritän auttaa niin paljon kuin voin. Toivottavasti pystymme jatkamaan tätä toimintaa tällaisena ja miksei laajemmassakin mittakaavassa.
Lappi nostaa esille myös rallin pariin löytäneet naiset. He ovat Suomessa suhteellisen uusi ilmiö.
- Onhan sekin hienoa, että olemme saaneet mukaan naispuolisia karttureita, vaikka ei kuskeja. Siellä on Enni Mälkönen, Reeta Hämäläinen ja Janni Hussi. He ovat tehneet kovaa duunia ja päässeet ammattilaisiksi asti, ei meillä sellaisia ole ennen ollut.
Tukeminen on perinne
Skodan maahantuoja Helkama-Auto Oy on vuosikymmenien saatossa tukenut useita kuljettajia kotimaan rallipoluilla. Yhtiön viestintäpäällikkö Kari Aalo kertoo, että Helkama-Auto haluaa jatkaa yhtiön perinnettä ja auttaa suomalaisia nuoria rallilupauksia jatkossakin urallaan eteenpäin.
- Skoda Motorsport Suomen kuljettajat ja kakkosohjaajat toimivat ralli SM-sarjan osakilpailuissa ”silminämme”, ja he ehdottavat kriteereihimme sopivia kuljettajia, jotka kesän aikana haastattelemme. Etsimme tavoitteellisia ja nälkäisiä kuljettajia, joilla on selkeä päämäärä nousta urallaan eteenpäin. Kuljettajan kokonaispaketti ratkaisee. Toki myös erinomaiset suoritukset ralli SM-sarjassa ovat Helkama-Autolle, RTE-Motorsportille sekä Pirellille parhaita suosituksia, Aalo luettelee.
Jo käynnissä olevalla ralli SM-kaudella Helkama-Auto Oy palkitsee SM1-luokassa Skodalla Suomen mestaruuteen yltävän autokunnan ylimääräisellä mestaruusbonusrahalla. Rahapalkinto on jokaiselle ralli SM-sarjassa kilpailevalle Skoda-autokunnalle avoin.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.