
Sami Pajarin hylkäämä Enni Mälkönen himoitsee takaisin Rally1-autoon: ”Kyse ei ole siitä, kuinka kaadut, vaan siitä, kuinka nouset ylös”
Sami Pajari ja Enni Mälkönen ajoivat viime kaudella WRC2-luokan maailmanmestareiksi. Kauden jälkeen Pajari ilmoitti yllättäen hankkivansa uuden kartturin, Mälkönen sai tylyt potkut. Nyt Pajarin nuotteja lukee Marko Salminen.
34-vuotias Mälkönen toimii nyt SM-rallissa Esapekka Lapin kartturina. Jos ”eroa” Pajarin kanssa ei olisi tullut, hän olisi nyt WRC1-luokassa ajamassa Monte Carlossa ja Safari-rallissa Rovaniemen ja Savonlinnan sijaan.
- Kauden lopussa suunnitelmat muuttuivat tosi nopeasti. Huippu-urheilijana tiedän, että mitä tahansa voi tapahtua. Siksi on tärkeää pitää silmät auki ja jatkaa unelmiensa jahtaamista, Mälkönen sanoo DirtFishille.
Mälkönen innostui kartturin hommista rallia ajavan isänsä vierellä. isälle hän oli kartturina jo vuonna 2012. Ensimmäinen kilpailu Pajarin kanssa oli vuonna 2021.
- Olen oppinut käyttämään tilaisuuteni hyväksi ja pitämään fokuksen tulevaisuudessa. Nytkin tein niin ja olen taas ralliautossa.
Tilaisuus tuli, kun Lapin pitkäaikainen kartturi Janne Ferm lopetti.
- Olin todella iloinen, kun EP soitti minulle ja ehdotti tätä projektia. Ralli on sydämeni intohimo, kun istun autoon, en voi olla hymyilemättä. Suomessa meillä on maailman hienoimmat rallitiet ja kovat vauhdit, juuri siitä pidän tässä lajissa eniten, Mälkönen sanoo.
Lappi ja Mälkönen ajoivat Tunturirallissa kakkoseksi vanhemmalla Skodalla, Savonlinnasta tulikin sitten ylivoimainen voitto, kun alla oli uudempi Fabia RS Rally2. Voittaminen ei ole kuitenkaan Mälköselle ainoa tärkeä asia rallissa.
- Tietenkin aina tavoitellaan menestystä, mutta on tärkeää myös nauttia urheilusta. On ollut hienoa työskennellä Esapekan kaltaisen kokeneen ja upean kuljettajan kanssa. Olen saanut todella paljon ammatillista oppia, lisäksi meillä on ollut yhdessä todella hauskaa.
Mälkönen ei ole luopunut unelmastaan päästä uudelleen Rally1-autoon. Viime kaudella he ajoivat yhdessä Pajarin kanssa Toyota GR Yaris Rally1:llä Suomen, Chilen ja Keski-Euroopan rallit.
- Haluan kääntää takaiskut voitoksi ja palata takaisin. Katson tulevaan positiivisella mielellä. Kärsivällisyyttä ja itseluottamusta pitää löytyä. Jatkan kovaa työntekoa kohti unelmiani niin kuin olen tehnyt tähän astikin. Kuten sanonta kuuluu, kyse ei ole siitä, kuinka kaadut, vaan siitä, kuinka nouset ylös.
Pajarin päätöksen syistä Mälkönen ei puhu. Niistä ei ole puhunut Pajarikaan. Vauhdin Maailman tietojen mukaan kyse oli kommunikaatio-ongelmista ja toimimattomista henkilökemioista.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.