Hyppää pääsisältöön
Vauhdin Maailma 1/2025
Kuva
Elfyn Evans
Rallin sääntöjä viilataan hieman, isoja muutoksia on tulossa kaudella 2027.

Nämä asiat muuttuvat rallin MM-sarjassa kaudella 2025 – pistelaskuun toivottu uudistus

Muutama asia muuttuu rallin MM-sarjassa kaudelle 2025. Koostimme lyhyen paketin muutoksista.
Teksti
Kuvat
7.1.2025

Uusia tehdastiimejä sarjaan kaivattaisiin kipeästi, mutta niitä ei löytynyt vieläkään. Ehkäpä lähivuosina. Katselemme siis edelleen Toyotan ja Hyundain välistä kaksinkamppailua valmistajien mestaruudesta.

Monikansallisen Stellantis Groupin Lancia ja Citroen ovat todennäköisimpiä tulijoista, mutta eivät nekään kovin todennäköisiä – eikä ainakaan ennen suurempien regulaatiouudistusten kautta 2027. Joten näillä mennään.

Isoin muutos on tietenkin hybridiyksikköjen poistuminen autoista. Niiden piti pysyä mukana vielä kaksi kautta, mutta osakkeenomistajat käyttivät äänivaltaansa ja WRC:ssä hybridejä tuskin enää koskaan nähdään. Se keventää autoja, mutta ei enää autonvalmistajien kukkaroa, joten uudistus on tervetullut.

Kuljettajien ei enää tarvitse miettiä hybridistrategioita. Voi olla, että hybriditön auto sopii joillekin paremmin kuin toisille, mutta emme usko vaikutusta juurikaan olevan.

Muutos pistelaskuun

Viime kaudella esitelty uusi pistelaskusysteemi aiheutti valtavaa parranpärinää. Pisteitä jaettiin niin lauantailta kuin sunnuntailtakin sekä Power Stagelta. Saattoi käydä niin, että kokonaiskilpailun nopein ei kerännyt suurinta pistesaalista viikonlopusta, kokonaiskilpailun voiton arvo putosi radikaalisti.

Nyt lauantain pisteitä ei enää lasketa erikseen. Sunnuntaina rankataan kokonaiskilpailun kymmenen parasta, jotka saavat pisteitä asteikolla 25–17–15–12–10–8–6–4–2–1. Sunnuntaina on kuitenkin edelleen mahdollisuus 10 lisäpisteeseen. Sunnuntain viisi nopeinta kuittaavat pisteitä samoin kuin Power Stagen viisi nopeinta eli 5-4-3-2-1. Yhden rallin maksimipistemäärä on siis 35 pistettä. Uudistus on tervetullut.

Pirelli ulos, Hankook sisään

Pirelli ehti olla neljä vuotta WRC:n virallinen rengastoimittaja, mutta nyt sen paikan ottaa korealainen Hankook. Kuten hybridien, myös tämän muutoksen vaikutusta kuljettajiin on hankala arvioida. Tuskin kovin pieleen menee, jos arvioi merkityksen olevan pieni; jos ongelmia tulee, ne tulevat ennen pitkää kaikille. Monte Carlon jälkeen lienemme tässä asiassa viisaampia.

Uusia kuljettajia ja yksi siirto

Ainoa täysin uusi kuljettaja rivissä on M-Sportille tullut 25-vuotias irlantilainen Josh McErlean. Hän ei ole ollut WRC2:ssa lähelläkään kärkeä Portugalia (2.) lukuun ottamatta, mutta siellä hän nyt joka tapauksessa on. Kun tallikaverina on viime kaudella 46 pistettä kerännyt Gregoire Munster, ei M-Sportilta tällä kaudella voi kovin kaksista odottaa.

Sami Pajari sen sijaan voi olla isokin pelaaja jo ensimmäisellä täydellä kaudellaan Toyotalla. Todennäköisesti kausi menee vielä totutellessa, vaikka Pajari ajoikin viime kaudella kolme kilpailua Rally1-autolla. Ei hän mestaruudesta tappele, mutta yksittäisten kilpailujen podiumeista vähintään.

Yksi tallisiirtokin nähtiin, kun ranskalainen Adrien Fourmaux siirtyi M-Sportilta Hyundaille. Hän ajaa täyden kauden yhdessä Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin kanssa. Tämä on ensi kerta, kun Hyundai ajattaa kolmella kuljettajalla täyden käyden. Myös neljäs auto on harkinnassa edelleen, mikä voisi tuoda osa-aikatöitä esimerkiksi Esapekka Lapille. Mielenkiintoista nähdä, mihin Fourmauxin pystyy huippuautossa.

Yksi kilpailu enemmän ja etähuolto

Vuodesta 2008 MM-sarjassa on ajettu 13 osakilpailua, nyt niitä on 14. Kokonaan uusia ovat huhtikuussa ajettava Kanaria, elokuun Paraguay ja kauden marraskuussa päättävä Saudi-Arabia. Myös Viron MM-ralli palaa kartalle, mikä lienee iloinen asia ainakin suomalaiskuljettajille ja -faneille. Näiden tieltä siirrettiin sivuun Kroatia, Puola ja Latvia. Kroatia tosin palaa sovitusti kalenteriin jo 2026.

Yksi uusi muutos on myös 20 minuutin etähuolto (RSZ). Niitä on reitinvarrella, mutta paikalla saa olla vain kolme mekaanikkoa. Autossa mukana olevia välineitä ja osia saa käyttää, lisäksi huoltoporukalla saa olla mukanaan joitakin tarvikkeita kuten renkaita, tietokone, tunkki, peilit ja muutamia muita pikkuosia.

(Lähteet: WRC.com, Dirtfish)

Kommentit

Vesa Liimatta Pe, 10.01.2025 - 09:29

Hyvä parannus pistelaskuun! Toivottavasti tulee lisää talleja sarjaan! On hiukka kiinnostus hiipunut tällä hybridi aikakaudella!