
Lindholm: ”Tulos oli tietysti suuri pettymys” – WRC-luokan pistetilanne
Toksport WRT Škodan Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajoivat Kreikan MM-rallissa WRC2-luokassa seitsemänneksi. Rallin yleiskilpailussa suomalaiskaksikko ylsi Fabia RS Rally2:lla sijalle 13. Kreikassa menestymiseen tarvitaan aina myös onnea, josta suomalaiskaksikolla oli tällä kertaa matkassa vain huono versio.
Perjantaina he kärsivät kaksi rengasrikkoa sekä iltapäivän lenkillä vuotavasta jäähdyttäjästä, joiden takia suomalaiskaksikko putosi WRC2-luokassa yhdeksänneksi.
Lauantain kilpailupäivä oli rallin pisin ja se sujui päivän viimeiselle EK:lle asti murheitta, ennen kun auton takaosasta kuului sen verran kovaa pauketta, että jalka oli nostettava kaasulta. Lindholm ajoi hiljaa EK:n maaliin ja lopulta turvallisesti iltahuoltoon, jossa mekaanikot kiristivät takaperästä löystyneet pultit kiinni.
Sunnuntaille suomalaiskaksikko starttasi seitsemäntenä, ja samalla sijalla he myös ajoivat rallin maaliin.
- Heti aamun ensimmäisen EK:n lähdön jälkeen kypäräpuhelimien keskusyksikkö mykistyi ja jouduimme vaihtamaan sen uuteen. Toisella EK:lla renkaan pinta irtosi ja kolmannella takarengas puhkesi. Rallin viimeisen EK:n ajoimme vain läpi, ja varmistimme tiimillemme Toksport WRT:lle WRC2-tiimien kisassa sijat 2 ja 3. Iso kiitos tiimillemme sekä mekaanikoillemme. He tekivät täällä upeaa työtä, Lindholm muistutti.
Kreikassa oli viikonloppuna kuumat kelit. Lindholmin Škodan ohjaamon lämpömittari näytti erikoiskokeilla 47 asteen sisälämpötilaa, joka siirtymäosuuksilla putosi 35 asteeseen.
- En ole koskaan ajanut näin lämpimissä olosuhteissa kilpaa. Lämpö ei sinänsä tuottanut tuskaa, kunhan muisti hoitaa nestehuollon. Olin täällä viimeksi kolme vuotta sitten syyskuussa, ja se ralli oli olosuhteiltaan tähän kesäkuun ajankohtaan verrattuna ihan eri kisa. Ralli oli hurjasti muuttunut, eikä samat asiat automme säätöjen suhteen enää päteneet.
- Ajoimme sunnuntaina eri rengasseoksilla ja keräsimme tietoa tulevaisuutta varten ja pyrimme oppimaan renkaista enemmän. Tietyillä rengaspaineilla ja tien pinnalla rengas kestää hyvin, mutta kun lämpötila nousi, niin tilanne muuttui hetkessä. Ratkaisevat yksityiskohdat säätöjen suhteen selvisivät vasta itse kisassa. Ralli oli ennakko-odotuksiin nähden aika paljonkin odotuksia rankempi, Lindholm kertoo.
Omaan vauhtiinsa Lindholm oli tyytyväinen.
- Tulos oli tietysti suuri pettymys, mutta väliaikamme ennen murheita olivat järjestään kilpailukykyisiä. Autossamme on paljon potentiaalia, Lindholm muistutti.
Lopputulokset: Akropolis-ralli, Kreikka; WRC2:
1. Oliver Solberg (S) – Elliot Edmondson (GB) Toyota GR Yaris Rally2; 4:22:54.8
2. Gus Greensmith (GB) – Jonas Andersson (S) Škoda Fabia RS Rally2; + 53.8
3. Yohan Rossel – Arnaud Dunand (FRA) Citroën C3 Rally2; + 1:09.0
…
7. Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen (FIN) Škoda Fabia RS Rally2; + 6:51.0
WRC2 pistetilanne
1. Oliver Solberg 85
2. Yohan Rossel 82
3. Gus Greensmith 57
7. Roope Korhonen 29
11. Lauri Joona 21
12. Mikko Heikkilä 19
18. Emil Lindholm 14
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.