
Lauri Joona uskoo Viron kovavauhtisten sorateiden sopivan hänelle erinomaisesti: ”Lappu lattiaan”
Sastamalalaisella Lauri Joonalle tällä viikolla ajettava Delfi Rally Estonia on kauden viides MM-startti. Tänä vuonna Joona ja kartturi Samu Vaaleri ovat kilpailleet italialaisen MS Munaretto -tiimin Škoda Fabia RS Rally2 -autolla. Yhteistyö uuden tiimin kanssa on sujunut hyvin ja sastamalalainen antaakin heille vuolaat kiitokset.
- Olen kyllä ollut tyytyväinen tiimin toimintaan. Totta kai eroavaisuuksia meikäläisiin tiimeihin on, kun erilaisista kulttuureista tullaan. Koko ajan on kuitenkin hiottu yhteistyötä ja opittu tuntemaan toisiamme. Hyvä matka tähän saakka ja varmasti jatkuu samanlaisena, kiittelee Joona tiimiään.
Viro palasi MM-rallikalenteriin vuoden tauon jälkeen. Joonalla edellisestä Viron kisasta on vuosi enemmän.
- 2022 ajettiin edellinen kisa Virossa, ja sitten 2023 käytiin nuotittamassa. Virossa on kovavauhtisemmat soratiet kuin mitä noissa etelän raffimmissa sorakisoissa. Uskon, että nämä sopivat meille paremmin. On vähän tutumpaa, vähän samanlaista kuin Suomessa, mutta tien pinta on erilainen, kertoo Joona.
Viron MM-rallissa ajetaan 20 erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa 308,35 kilometriä.
- Tykkään reitistä, se on osittain samanlainen kuin pari vuotta sitten. Taitaa olla kaksi täysin uutta pätkää, ja joillakin on sitten uusia osuuksia.
Rallin MM-sarjan WRC2-luokka on ollut todella kovatasoinen, ja kilpailijoita on riittänyt yllin kyllin. Virossa MM-pisteitä lähtee metsästämään 19 autokuntaa, eikä luokan aivan terävintä kärkeä ilmoittautuneiden listalta löydy. Joonan ja Vaalerin pari edellistä MM-rallia ovat olleet epäonnisia, joten nyt tavoitteena on saada mahdollisimman suuri pistepotti.
- Ei siinä muu auta kuin lappu lattiaan. Kovaa saa varmasti mennä, mutta se on tuttua hommaa näillä kovavauhtisilla sorabaanoilla. Se kauden ensimmäinen podium on kyllä tavoitteena.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.