Hyppää pääsisältöön
Kuva
Halttunen ja Rovanperä (Red Bull)

Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen jäivät blokkiin Espanjaan – seuraavana aamuna piti olla Portugalissa testaamassa: ”Ajoimme yöllä 600 kilometriä, sitten melkein samoilla silmillä testaamaan”

Teksti
Kuvat
5.5.2025

Kalle Rovanperälle ja Jonne Halttuselle oli tulla kiire Kanarian rallin jälkeen. Heidän piti olla jo viime tiistaina Portugalissa, mutta matka tyssäsi Espanjan valtaviin sähkökatkoksiin.

Manner-Espanjaan, tarkemmin sanottuna Madridin lentokentälle kaksikko kuitenkin pääsi.

- Piti Kallen kanssa lentää Espanjasta Portugaliin testeihin, mutta siellä oli silloin ne laajat sähkökatkot ja lentokentät kiinni. Saimme Madridista yhdeltä tutun tutulta auton lainaksi. Hän ei tosin puhunut lainkaan Englantia. Veimme hänet ensin kotiin, ja ajoimme sitten yön aikana 600 kilometriä Portugaliin. Siitä sitten melkein samoilla silmillä ajamaan testipäivää, Jonne Halttunen muistelee viikon takaista Vauhdin Maailmalle.

Rovanperä kommentoi testien jälkeen, ettei tuntuma Hankookin sorarenkaaseen ollut paras mahdollinen. Halttunen on hieman toiveikkaampi.

- Testi meni ihan ookoo. Moni ajattelee, että nyt on vain rengas muuttunut, mutta kun hybridikin poistui, ei taka-akselilla ole enää painoa samalla lailla kuin ennen. 80 kiloa on lähtenyt pois, mikä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta tuo auto on suunniteltu sille painolle. Aika hankalaa tämä on ollut kaikille.

Käytännössä kaikki tiimit ovat tehneet vähän väliä muutoksia autoihinsa, mikä on MM-sarjaa johtavaa Elfyn Evansia lukuun ottamatta johtanut aika kirjaviin tuloksiin.

- Autoa pitää välillä muuttaa aika radikaalisti. Nythän on nähty, että yhdessäkin kilpailussa pohja-aikakuljettaja vaihtui koko ajan. Se on aina kiinni siitä, miten auto kulloinkin kenellekin säätöinen osuu.

Halttunen muistuttaa, että käytännössä ainoastaan Kanarian testi oli sellainen, mistä oli Toyotalle oikeasti hyötyä.

- Meillä on ollut vähän huonoa tuuria testien kanssa. Monte Carlon testeissä emme päässeet ajamaan metriäkään kuivaa asfalttia, oli vain jäätä ja lunta. Ja sitten kisa olikin pelkkää kuivaa asfalttia. Siihen uudet renkaat ja muuttunut auto vielä päälle. Vaikea on silloin kisan aikana alkaa rakentaa autoa uusiksi, kun ei tiedä yhtään, mihin suuntaan sitä pitäisi säätää. Silloin ollaan jo kusessa.

Ruotsissa tuuri ei ollut kummoisempi.

- Ruotsin testeissä oli tosi kova jääpinta, kun oli ollut kova pakkanen. Kisassa olikin sitten melkein plusasteita, ei meidän setup toiminut ollenkaan. Testaaminen on siksi haastavaa, että se voi antaa täysin väärän fiiliksen. Vaikka se tuntuisi hyvältä, niin todellisuus voi olla ihan toinen.

Kanarian testeissä kaksikolla oli luottavainen fiilis, että homma alkaa hoitua kuten pitääkin.

- Kanarian testeissä tiesimme, että tie ja olosuhde tulee olemaan suurella todennäköisyydellä hyvin samanlainen testissä ja kilpailussa. Ja niin olikin. Silloin oli oikea setup ja fiilis kilpailussakin sen mukainen.

Vaikka ongelmia on piisannut, Halttusen mieli MM-sarjan suhteen on valoisa.

- Tiedämme syyt ja seuraukset, joten ei tässä mitenkään negatiivisella fiiliksellä olla. Yritetään pitää tulevissa ralleissa sama meno kuin Kanarialla. Kaikki tiimit ovat nyt siinä vaiheessa, että välillä ollaan vähän hukassa. Me olemme olleet vähiten hukassa. Kun on paljon uutta ja testaus tosi rajoitettua, se johtaa tällaiseen ilmiöön.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025