
Juha Kankkunen tulkitsi sääntöjä Suomen MM-rallissa ja vei auton käsien palamisen uhallakin maaliin – AKK mätkäisi varsin omituisesta syystä sakot
Vuoden 1990 Suomen MM-rallissa, Kalliokosken EK:lla Juha Kankkusen Lanciasta katkesi kaasuvaijeri ja Kankkunen joutui ajamaan autoaan konehuoneesta, kun Piironen hoiti ratin kääntämisen.
”Ajohanskoista huolimatta sormet melkein paloivat turbon kuumuudesta. Ei annettu Juhan kanssa periksi ja noustiin vielä viidenneksi. Sääntö sanoi, että EK:lla molempien ohjaajien tulee olla ajoneuvon kyydissä. Ei siis ohjaamossa vaan ajoneuvossa. Meitä ei siksi hylätty, mutta AKK:n silloinen pääsihteeri Antti Syvälahti olisi halunnut hylätä, ja kun hän ei pystynyt niin antoi minulle 150 markan (48 euroa) sakon, koska en käyttänyt turvavyötä”, Kankkunen nauraa.
”Parasta Lanciassa oli itse tiimi ja auton tehokas turbomoottori. Voisin sanoa, että Lanciassa ei ollut minkäänlaista jousitusta, mutta auto oli vahva, luotettava ja siinä oli tehokas moottori. Lancia luki FIA:n sääntökirjaa aina niin, että mitä kirjassa ei nimenomaan kielletty, se oli Lancian mielestä sallittua. Tiimi teki Ferrarin kanssa yhteistyötä ja aina ne keksivät yllätyksiä”, Kankkunen hymyilee.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.