
Juha Kankkunen avoimena: ”Voin nyt elää omaa ajouraani uudelleen”
Juha Kankkunen on valloittanut monien sydämet Toyotan tallipäällikkönä tällä kaudella, kun hän on tuurannut historicin EM-sarjaa ajavaa Jari-Matti Latvalaa.
Historicin kilpailut menevät todella usein MM-sarjan kanssa päällekkäin, joten Kankkunen on saanut matkustaa ja urakoida. Niin hän toki teki myös yli 20-vuotisen ajouransa aikana.
- Onhan tämä hieman erilaista kuin ajoaikoina, mutta ainakin toistaiseksi olen nauttinut tästä kovasti. Tässä voi tavallaan elää uudelleen omaa ajouraansa näiden loistavien kuljettajien kautta, joita meillä on. Mutta on pakko myöntää, että olen paljon hermostuneempi tässä roolissa kuin silloin, kun itse ajoin, Kankkunen naurahtaa DirtFishille.
Kankkunen on toiminut jo aiemmin Toyotan brändilähettiläänä. Viime vuonna rooli kuitenkin kasvoi huomattavasti, kun Toyota nimesi hänet apulaistallipäälliköksi.
Kankkusen oma ajoura loppui 2002, mutta hän piipahti ajamassa vielä Jyväskylässä 2010.
- Lopettamiseni jälkeen en koskaan ajatellut, että voisin olla tällaisissa tiimin johtotehtävissä. Auttelin hiukan Jari-Mattia jo aiemmin, ja tein joitakin PR-tehtäviä. Kun Jari-Matti sitten halusi ajaa Celicalla historicia, minulta kysyttiin, voisinko tarvittaessa tuurata häntä. Sanoin, että jos olen riittävän hyvä, enkä liian vanha, voin lähteä mukaan. Tunsinhan tiimin ja ihmiset, 66-vuotias Kankkunen sanoo.
Kankkusen mukaan henki Toyota Gazoo Racingilla on erinomaisen hyvä.
- Jos en tiedä jotain asiaa, on paljon hyviä ihmisiä, joilta saan tietoa. Ralli on muuttunut omista ajoistani valtavasti. Nykyisin mennään ihan täysillä koko ajan. Enne ajettiin pidempiä ralleja ja silloin mukana oli enemmän strategisia ratkaisuja.
Vaikka Toyotalla on kovia ja kokeneita kuljettajia, myös vanhan mestarin mielipiteet kiinnostavat.
- Kuljettajamme todellakin tietävät, mitä tekevät, he ovat ammattilaisia. Mutta silti he joskus kysyvät minulta, mitä tekisin, jos olisin heidän tilanteessaan, Kankkunen kertoo.
- Kuskit kysyvät esimerkiksi, millaiset renkaat kannattaisi mihinkin tilanteeseen ottaa. Vaikka he tietävät itsekin, he haluavat tavallaan varmistuksen asialle. Tuntuu ihan mukavalta, että minulta kysellään asioista.
Omalla urallaan Kankkunen ajoi 162 WRC-starttia, voitti 23 kilpailua ja maailmanmestaruudet 1986, 1987, 1991 ja 1993.
Vaikka hän nauttii nykyroolistaan, Kankkunen myöntää, että ajaminen ei enää sytytä innostuksen lamppua. Toisin kuin Jari-Matti Latvalalla.
- Olen ajanut elämäni aikana kaksi miljoonaa kilometriä. Se riittää minulle, en kaipaa ajamista yhtään. Tein urallani ihan tarpeeksi, ja olen erittäin tyytyväinen siihen, mitä saavutin.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.