
Jari-Matti Latvala odottaa maailmanmestaruuden varmistumista jo Keski-Euroopassa
Seitsemän peräkkäisen sorarallin jälkeen MM-sarja siirtyy kahden kilpailun ajaksi asfaltille. Viikon päästä ajetaan Keski-Euroopan ralli, sen jälkeen Japani.
Toyota lähtee Keski-Eurooppaan vahvoista asetelmista. Se johtaa valmistajien sarjaa 125 pisteellä ennen Hyundaita ja mestaruuden varmistuminen on lähes varmaa.
Kolme tallin kuljettajaa käy tiukkaa kamppailua kuljettajien mestaruudesta. Sébastien Ogier nousi sarjan kärkeen voitettuaan kaksi Etelä-Amerikan sorarallia peräjälkeen Paraguayssa ja Chilessä. Elfyn Evans oli vahva kakkonen molemmissa ralleissa ja on nyt vain kahden pisteen päässä. Kalle Rovanperä on yhä tiukasti mestaruustaistelussa mukana, 21 pistettä kärjestä. Kun edellisen kerran ajettiin asfaltilla Kanarialla, Rovanperä oli omaa luokkaansa.
"Etelä-Amerikan hyvän tuloksen jälkeen meillä on hieno lähtökohta Keski-Euroopan ralliin. Tarvitsemme hyvän tuloksen varmistaaksemme valmistajien mestaruuden ensimmäisellä mahdollisella hetkellä, mutta kuljettajiamme ei tarvitse painostaa sen suhteen – he voivat keskittyä täysillä kuljettajien mestaruustaisteluun, joka on todella tiukka”, sanoo tallipäällikkö Jari-Matti Latvala Toyotan tiedotteessa.
”Tämä on ollut aiempina vuosina vaikea ralli, erityisesti syksyisten sääolosuhteiden vuoksi. Ja kun ajetaan kolmessa eri maassa, teiden luonne vaihtelee. Pidon taso muuttuu, mutkia leikataan paljon, mikä tuo mutaa tielle, ja erityisesti aamuisin on kylmä. Virheitä voi tulla helposti. Seb, Elfyn ja Kalle ovat kaikki hyvin mukana mestaruustaistelussa, mutta oikeastaan kenelläkään ei ole tässä vaiheessa kautta varaa keskeytykseen. Takalle tämä on hyvä mahdollisuus saada tuntumaa asfalttiin ennen Japanin rallia, joka on hänelle vuoden tärkein kilpailu. Sami on puolestaan rakentanut itseluottamustaan ja vauhtiaan hyvin viime aikoina, ja uskon että hänellä on mahdollisuus vahvaan tulokseen myös asfaltilla."
Myös Pajari itse pitää mahdollisuuksiaan mainioon tulokseen hyvänä.
"Viime aikoina meillä on ollut todella positiivisia ralleja ja hyvää vauhtia. On ollut mukavaa ajaa kovaa ja taistella sijoituksista. Nyt on edessä täysin erilainen haaste, mutta en näe, miksi emme voisi mennä kovaa nytkin. Jo viime vuonna ajoin tässä kilpailussa Rally1-autolla, ja osa pätkistä sujui tosi hyvin. Kanarian asfaltillakin vauhtimme oli hyvää, vaikka lopputulos ei niin hyvä ollutkaan. Nautin ajamisesta asfaltilla. Keli voi olla melkein mitä vain, mikä asettaa omat haasteensa”, Pajari sanoi.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.