Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ott Tänak Safari 2021 (Red Bull)
Ott Tänakin kolmossija vuonna 2021 on Hyundain ainoa podium Safari-rallissa.

Hyundailla mystisiä ongelmia Safari-rallin testeissä: "Näimme siellä jotakin, mitä emme olisi halunneet"

Hyundai teki viime vuonna paljon töitä saadakseen kuljettajilleen Thierry Neuvillelle, Ott Tänakille ja Adrian Fourmaux’lle täksi kaudeksi paremman auton. Uudistettu i20 N ei ehtinyt Monte Carloon, mutta Ruotsissa se sai tulikasteensa.
Teksti
Kuvat
17.3.2025

Uuteen versioon parannettiin jousitusta ja auton painoa kevennettiin. Keniassa tämä auto ei kuitenkaan ole käytössä. 

- Olimme ihan tyytyväisiä autoon Ruotsissa, sillä uudistuksia ei ole tehty lumelle, vaan soralle ja asfaltille. Auto jolla ajamme Safarissa, ei ole sama, jolla ajoimme täällä vuosi sitten. Se on auto, jolla ajoimme kauden lopussa. Kenian jälkeen siihen tehtiin kauden aikana useita parannuksia, selvittää tallipäällikkö Cyril Abiteboul Autosportille.

Osasyy vanhan auton käyttöön on logistiikassa.

- Tämän vuoden auto valmistui melko myöhään, joten meillä olisi ollut hankaluuksia saada rahtiin riittävästi tarvittavia komponentteja. Olimme ehkä hieman ylioptimistisia, mikä johti nyt tähän ratkaisuun.

Abiteboul ei usko, että vanhalla autolla ajaminen tekee isoa eroa suorituskykyyn.

- Ei siihen suurta eroa tule. Keniassa on kuitenkin kyse ennen kaikkea kestävyydestä. Mietimme kokonaisuutta ja valinta oli nyt tämä. Uusi auto oli kyllä ihan hyvä. Se varmistui Ruotsissa viikonlopun edetessä.

Jotakin uutta Hyundailla kuitenkin Keniassa on, ja se on suunniteltu varta vasten tätä rallia varten. Kyse on niin sanotusta snorkkelista, jonka tarkoitus on estää veden ja pölyn kertymistä moottoriin. Viime vuonnakin heillä oli sellainen, mutta nyt paranneltu versio.

- Viimevuotinen oli hiukan liian simppeli. Nyt olemme tehneet kotiläksymme hyvin ja tämän pitäisi olla selkeästi parempi, Abiteboul kertoo.

Neljällä yrityksellä Hyundai on saavuttanut Keniasta vain yhden podiumsijoituksen, kun Ott Tänak oli neljä vuotta sitten kolmas. Samaan aikaan arkkivihollinen Toyota on harjannut Safarista jopa kolmois- ja neloisvoittoja. Nyt Hyundai on ajanut testejä Keniaa vastaavissa oloissa, ja Abiteboul on suhteellisen luottavainen.

- Toivottavasti olemme ottaneet askeleen oikeaan suuntaan. Olemme kyllä tunnistaneet jokaisen ongelman, mitä meillä oli Keniassa vuosi sitten. Mutta se on ralli, jossa tuntuu joka vuosi ilmaantuvan uusia ongelmia. 

Testit eivät sujuneet ihan ongelmitta, vaikkei Abiteboul avaakaan, mistä oli kyse.

- Testit olivat melko tapahtumarikkaat. Näimme siellä jotakin, mikä ei ollut sellaista kuin haluaisimme. Varsinkin jos sataa paljon. Mutta ehdottomasti nämä asiat on parempi löytää testeissä kuin huomata kilpailussa.

Sääennusteiden mukaan kilpailualueella sataa koko viikon, mutta viikonloppua kohti sateet vähenevät. Kuivilla teillä silti tuskin päästään ajamaan.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2