F1-maailmassa kannuksensa hankkinut Cyril Abiteboul tietää, miten rallin MM-sarja saadaan jälleen jaloilleen
48-vuotias ranskalainen Cyril Abiteboul ehti nähdä vuosikausia F1-maailmaa ennen kuin liittyi 2023 Hyundain rallitiimiin. Hänellä on selkeät näkemykset siitä, mihin suuntaan rallia pitäisi jatkossa viedä tulevan uuden promoottorin kanssa.
F1:een tuli uusi promoottori liki 10 vuotta sitten, kun Abiteboul oli Renaultin F1-tiimin toimitusjohtaja. Silloin käytiin hyvin samankaltaisia keskusteluja kuin nyt rallin suhteen.
”Ensinnäkin asiat kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisina. Kun Liberty Media tuli formuloihin, heillä oli kolme prioriteettia ja yksi konkreettinen muutos. Prioriteetit olivat digitaalisuus, Yhdysvallat ja Kiina, se yksi muutos oli sarjan uusi logo”, Abiteboul sanoo DirtFishille.
Nykyisin Hyundain moottoriurheilujohtajana toimiva Abiteboul haluaa, että WRC:n seuraavan promoottorin ykköshomma on estää rallin jo aikoja jatkunut vajoaminen yhä syvemmälle.
”Kun Liberty tuli ajatustensa kanssa esiin, me muut nauroimme kuollaksemme. He olivat investoineet sarjaan kahdeksan miljardia dollaria. Ja sitten vain logo muuttui. Mutta tarkoitan tällä sitä, että uudistusten pitää olla niin yksinkertaisia, että kaikki ymmärtävät ne. Sen jälkeen päätetyt uudistukset pitää toteuttaa äärimmäisen huolellisesti.”
F1-ajoiltaan Abiteboul oppi, ettei uusien suunnitelmien tarvitse ainakaan alkuun olla monimutkaisia.
”Meidän tulee miettiä sitä, mitkä olisivat sen hyvin yksinkertaisen suunnitelman muutosvoimat. Niiden ei tarvitse olla kovin monimutkaisia. Kaikki voi koostua kolmesta sanasta. Rallissa me emme tee paljon markkinointia. Se ei olekaan helppoa työtä. Olen ollut mukana keskusteluissa, joissa promoottori halusi kokeilla uusia ideoita, olivat ne sitten oikeita tai vääriä. Ja kuten tiedämme, rallimaailma on melko konservatiivinen.”
Ranskalaisen mukaan F1 on paljon edistyksellisempi kuin WRC. FIA:n ja promoottorin suhde on selkeämpi ja positiivisempi.
”Jos Liberty Median olisi pitänyt kysyä jokaiselta kilpailunjärjestäjältä, tallilta, rengasvalmistajalta tai keneltä tahansa lupaa aina, kun he halusivat tuoda jotain uutta Formula 1:een, olisimme yhä Bernie Ecclestonen aikakaudella. Tämä on se, missä Formula 1 on loistava: se on paljon edistyksellisempi, koska hallintomalli on selkeämpi ja vuoropuhelu rakentavaa – vaikka se ei aina ole täysin yhteneväistä. Rallissa FIA:n ja promoottorin välinen yhteisymmärrys on vasta keskustelun alku järjestäjien kanssa. Se tarkoittaa valitettavasti sitä, että lajimme kutistuu vähitellen.”
Kuten F1 aikanaan myös ralli hamuaa Yhdysvaltain markkinoille. Abiteboulin mielestä sitä ei pidä kuitenkaan tehdä väkisin, eikä’ liian aikaisin.
”Kyse on oikeasta ajoituksesta. Totta kai meidän pitää olla Yhdysvalloissa, mutta oikealla tuotteella. Joten työskennellään ensin tuotteen parissa ja mennään sitten Amerikkaan. F1:ssäkin meni melkein kymmenen vuotta – vuodesta 2016 vuoteen 2026 – ennen kuin laji saatiin kunnolla tuotua Yhdysvaltain markkinoille. Ja nyt Apple TV tekee valtavaa tarjousta TV-oikeuksista. Meidän on siis hyväksyttävä, että asiat vievät aikaa. Ja se pitää aloittaa yksinkertaisella suunnitelmalla.”
Päätöksen seuraavasta WRC-sarjan promoottorista odotetaan syntyvän joulukuussa, kun FIA:n Maailman moottoriurheiluneuvosto kokoontuu.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.