Hyppää pääsisältöön
Kuva
Lindholm_Rainamo

Emil Lindholm lauantain maalissa: “Kisa on väärä paikka huomata tällaisia asioita”

28.6.2025

Škodan suomalaiskaksikko Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajoivat koko päivän tasaisesti luokan kuudenneksi nopeinta vauhtia. Ehjä kilpailupäivä jäi kuitenkin päivän viimeisellä EK:lla haaveeksi. Auton takavoimansiirto piti sen verran vakavaa ääntä, että jalka oli nostettava kaasulta ja Lindholmin oli ajettava hiljaa EK:n maaliin.

Suomalaiskaksikko saapui iltahuoltoon WRC2-luokan seitsemänsinä, 5:54.6 minuuttia kärjestä. Pitkäksi venyneen huollon takia aikaeroa kärkeen kasvatti myös myöhästyminen EK 11:n lähdöstä, josta rapsahti 40 sekunnin aikasakko.

– Emme saaneet ehjää päivää. Päivän viimeisellä EK:lla takavoimansiirto rupesi pitämään pauketta, oli hiljennettävä ja ajoimme pintakaasulla EK:n maaliin, ettei mikään voimansiirrosta tai taka-akselilta menisi lopullisesti rikki. Emme löytäneet siirtymällä selkeää vikaa, ja pystyimme jatkamaan matkaamme kohti huoltoa. Aina kun meni kaasulle, kuului vain pauketta. Tuntuu siltä, että joku osa taka-akselistossa tai – jousituksessa on irti. Ja sen tunsi ihan penkkiin asti, Lindholm kertoo.

– Tänään ajoimme meille tuntemattomia pätkiä ja se näkyi EK-ajoissa. Silti olen tyytyväinen ajooni. Ajat ovat olleet ihan ok. Tänään pyrimme myös oppimaan renkaistamme lisää. Kreikan kisa oli kesäkuun ajankohtana odotuksiimme nähden erilainen, eikä Sardinian rallin säädöt täällä juurikaan toimineet.

– Kisa on väärä paikka huomata tällaisia asioita, eikä rallin aikana autoa pitäisi enää säätää, mutta sitä olemme joutuneet tässä tekemään. Oppimme on ollut se, että näissä olosuhteissa olisi pitänyt ajaa enemmän ennakkotestiä, Lindholm myöntää.

Kreikan MM-ralli päättyy huomenna sunnuntaina. Kilpailupäivän ohjelmaan kuuluu neljä raastavaa yli 20 km mittaista erikoiskoetta: rallin uusi EK Smokovo (EK14/16, 26,16 km), joka ajetaan kahdesti, kuten myös perinteinen Tarzan (EK15/17, 23,37 km), joista jälkimmäinen on rallin päättävä Power Stage (klo 14:15).

– Pitkä päivä vielä edessä. Eteen ja taakse on aika paljon matkaa, joten sijoituksista emme enää pysty ajamalla kilpailemaan. Hienoja pätkiä huomenna edessä, joita on mukava ajaa jo kokemuksenkin puolesta. Meillä on kaksi sarjaa uusia renkaita jäljellä, joiden avulle yritämme pysyä loitolla murheista.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Kansi 5