
Emil Lindholm kommentoi epäonnekasta päivää Kreikan MM-rallissa – “En ole ajajaurallani aiemmin kokenut vastaavaa”
Toksport WRT:n Škoda Fabia RS Rally2:lla kilpailevien Emil Lindholmin ja Reeta Hämäläisen Kreikan MM-ralli sai epäonnekkaan alun. Suomalaiskaksikko kärsi perjantaiaamun ensimmäisellä Aghii Theodori (26.76 km) EK:lla rengasrikon ja kun EK ajettiin toistamiseen, heidän kohtalokseen koitui renkaan delaminaatio eli pintamateriaalin irtoaminen renkaan rungosta.
Kreikassa maaseudulle rakennettujen sorateiden pohjat rakennetaan yleisesti purkurakennuksien betonijätteistä, kuten isoista betonilohkareista. Kyseisellä EK:lla betonin palat olivat kaivautuneet noin 3 km ja 6 km kohdalla lähdöstä maasta ylös, ja ne aiheuttivat useita rengasrikkoja.
Päivän kahdella viimeisellä EK:lla Lindholm kärsi vuotavasta jäähdyttäjästä, jonka takia moottorilämmöt nousivat ja jalkaa oli nostattava kaasulta suunniteltua enemmän. Perjantain jälkeen Lindholm ajaa WRC2-luokassa yhdeksäntenä 3:38.7 minuuttia kärjestä.
– Ei päästy tänään helpolla. Aamun ensimmäisellä EK:lla edellä ajanut oli osunut sisämutkassa kiveen, joka osumasta oli vierähtänyt ajouralle ja ajolinjalle. Meillä ei ollut mahdollisuutta väistää sitä, ja osuma rikkoi renkaan, jonka vaihdoimme EK:lla uuteen.
– Kun sama EK ajettiin uudelleen niin renkaamme pinnasta rupesi irtoamaan paloja niin kuin monelta muullakin. Tätä rengasta ei voi ajaa loppuun. Kun sen kulutuspinnasta on vielä 30–40 prosenttia jäljellä niin pinta rupeaa tässä kuumuudessa irtoamaan paloina. Meillä on ollut auton sisällä 47 astetta lämmintä. En ole ajajaurallani aiemmin kokenut vastaavaa.
– Ja vielä päivän päätteeksi moottorin jäähdytin oli saanut osumaa, joten kaksi viimeistä EK:tta se vuoti vettä ulos. Jouduimme tarkkailemaan moottorilämpöjä, jotta saimme automme iltahuoltoon. Mikään ei tänään onnistunut, Lindholm huokaa.
Kreikan MM-rallia on vielä kaksi pitkää ja rankkaa kilpailupäivää jäljellä. Huominen lauantai on Akropolis-rallin pisin kilpailupäivä, ja sen ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta: kahdesti ajettavat Pavliani (EK8/11, 24,58 km), Karoutes (EK9/12, 19,48 km) ja Inohori (EK10/13, 17,66 km).
Sunnuntain päätöspäivänä ajetaan vielä neljä erikoiskoetta: rallin uusi EK Smokovo (EK14/16, 26,16 km) ajetaan kahdesti, kuten myös perinteinen Tarzan (EK15/17, 23,37 km), joista jälkimmäinen on rallin päättävä Power Stage (klo 14:15).
– Pitkiä ja rankkoja kilpailupäiviä vielä edessä. Muutama sija pitäisi pystyä ajamalla nousemaan ylöspäin, mutta kyllä kärki menee jo niin kaukana, että ei sitä mitenkään enää ajamalla kiinni saa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.