Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

Edullisten ralliautojen luokkaan kilpailua – Uusi Renault Clio Rally6 haastaa Peugeot 208 Racingin

Teksti
Kuvat
28.2.2025

FIA:n rallipyramidi käsittää luokat Rally1-Rally5. Kotimaassa Rally5 -autoja on nähty harvakseltaan, viimeksi vuoden 2024 Secto Rally Finlandissa Jari Jaakkolan ja Tatu Nukin ohjastamana. Keski-Euroopassa suositut Rally5-luokan autot kustantavat kuitenkin edelleen huomattavan summan. Esimerkiksi uuden Renault Clio Rally5:n hinta pyörii kasattuna ja kilpailuvalmiina noin 50 000 euron tietämillä.

Sekä kansalliset autourheiluliitot että FIA ovat keskittyneet lähiaikoina edullisempien luokkien tuomiseen osaksi kansallisia kilpailuita. Peugeot otti oman varaslähtönsä viime vuonna 208 Racing -mallilla, jonka hinta asettuu tehtaalta tilattuna 38 900 euroon. Nyt edullisten tehdasvalmisteisten ralliautojen hintakilpailussa johtopaikalle asettuu jälleen Renault, jonka uusi Clio Rally6 -konversiopaketti kustantaa 19 999 euroa. Toki, hintahan ei sisällä itse autoa, vain muutokseen tarvittavat osat. Renault kertoo, että paketilla mistä tahansa tuotantomallin 1.3-litraisesta turboahdetusta Cliosta saadaan täysiverinen kilpuri Ranskan kansalliseen FR6-luokkaan – samaan, jossa 208 Racingillä jo kilpaillaan. 

Renault kertoo Clio Rally6:n toimivan myös radalla ja ylämäkiajoissa sekä esimerkiksi ajo-opetuskäytössä. Rahaa vastaan saa 150-hevosvoimaisen kilpurin, jossa voima välitetään etupyörille kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kautta. Vääntöä piskuinen turbokone kehittää 270 newtonmetriä. Kutitellun katumoottorin ei tarvitse kiskoa paljoakaan massaa, sillä kuivapainoa autolla on vain 1,050 kilogrammaa. 

Auto tulee vakiona katulaillisilla renkailla kansallisen luokituksen mukaisesti. Turvavarusteista ei ole tingitty, sillä autossa on oltava nopeammassa Rally4-autossakin olevat turvakaaret. Myös useimmat jousituksen komponentit on lainattu astetta nopeammasta Rally5 -luokan autosta. Rahalle saa siis vastineeksi näppärän ja ketterän auton.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2