
18-vuotias rallikomeetta Tuukka Kauppinen ikävöi kodin soratietä, mutta Italian asfalttitiet olivat yllättävän mukava kokemus: ”Siirtymissä pätkien välillä sai ajaa melkein yhtä kovaa kuin pätkälläkin”
Kuljettajalupaus Tuukka Kauppinen ajoi jo kuusivuotiaana rallia tuntikausia päivässä omalla kotitiellä, mutta vain soralla. 18-vuotias laukaalainen rallisensaatio koki viikonloppuna uransa ensimmäisen asfalttirallin. Hän oli kartanlukija Veli-Pekka Karttusen kanssa luokkansa seitsemäs Italian Toscanan teillä ajetussa Ciocco-rallissa, joka oli Italian mestaruussarjan avauskisa. Kauppinen ajoi Peugeot 208 Rally4 -autolla.
– Ei siinä mitään isompaa ollut. Kyllä sen tiesi, että se on alussa hankalaa, varsinkin, kun oli vesikeli. Siinä vesikelissä oli vaikea aloittaa, mutta ei siinäkään mitään sen ihmeempää ollut. Mutta toisena päivänä oli kuivempaa, ja silloin löytyi parempi fiilis ja luotto omaan tekemiseen – ja autoonkin, Kauppinen kertoo tunnelmiaan ensimmäisen asfalttirallinsa jälkeen.
– Puhdas kisa, ei ollut mitään ylimääräistä. Oppia tuli, ja sitä lähdettiin hakemaankin, ei voi olla kuin hyvä fiilis.
Kauppinen on ajanut tuhansia ja tuhansia tunteja soralla jo pelkästään oman kodin yksityistiellä, johon hän kiintyi kovasti jo eskari-ikäisenä.
Voisiko asfalttiinkin tykästyä?
– Oli se mukavaa puuhaa, kun pääsi kuivalla ajamaan. Puhdasta asfalttia oli kiva ajaa, mutta kun siellä oli leikkauksista tullut tielle soraa ja muuta, se toi aika paljon haastetta lisää. Mutta joo, ei siinä, kyllä minä tykkäsin. Kyllä sitä vielä mieluummin soralla ajaisi, mutta kyllä se mieli varmaan muuttuu jossain vaiheessa.
Onko näin, että asetelma voi kääntyä vielä joskus niin, että hiljainen asfaltti ohittaa ropisevan soran Kauppisen suosikkina?
– Kyllä, kun pääsee vain lisää ajamaan, varsinkin kuivalla ja saa rytmin päälle, niin mukavaahan se on.
Kauppisen tavoite kisasta oli saada vain mahdollisimman paljon oppia ja kokemusta asfaltilta, mutta sijoitus tuloslistassakin tyydytti.
– Ihan hyvä aloitus, ei mitään ylimääräistä, se oli sitä, mitä oli suunniteltukin. Ei me tuloksia lähdetty katselemaan, vaikka niitä vahingossa tuli joka välissä katsottuakin, Kauppinen sanoo ja naurahtaa.
Toscanan alue on kuuluisa hyvästä ruuasta ja juomasta, mutta ne eivät tehneet kotiseuturakkaaseen Kauppiseen vaikutusta.
– No joo, tuolla vähän syrjemmässä ja vuoristossa oli vähän vaikea löytää hyviä paikkoja, ei niitä ihan joka nurkalla ole, mutta ihan jees, ei siinä.
Paikallinen liikennekulttuuri sen sijaan yllätti ja iskostui Kauppisen mieleen. Siirtymä-osuudet olivat luonnollinen jatkumo erikoiskokeille.
– Siirtymissä pätkien välillä sai ajaa melkein yhtä kovaa kuin pätkälläkin, sai ihan tosissaan ajaa. Se oli vähän erilaista kuin täällä Suomessa, tiet ovat niin mukaisia ja kapeita. Ihan riittävän kovaa sai keskittyä siihenkin.
Italiasta Kauppinen jatkaa Espanjan Cordobaan, jossa hän ajaa EM-sarjan asfalttikisan 3.–6. huhtikuuta. Espanjassa hän saanee käyttöönsä Lancia Ypsilon HF Rally4 -auton. ERC-kauden avauksesta hän palaa Italiaan, maan mestaruussarjan toiseen ralliin. Hän ei ehdi käydä asfalttiopintojensa välissä lainkaan kotona Laukaassa muutamaan viikkoon.
Siinähän ehtii tulla ikävä kotitietä?
– Kyllä joo, kyllä se ikävä jo viikossa nytkin melkein tuli, niin eiköhän se tule.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.