Hyppää pääsisältöön
Kuva
Toni Gardemeister juhlimassa SM O.K. Auto-Rallin Suomi Cup -voittoa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK
Toni Gardemeister juhlimassa SM O.K. Auto-Rallin Suomi Cup -voittoa. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

Toni Gardemeister juhlisti viisikymppisiään Suomi Cupin osakilpailuvoitolla – Halonen voittoo Nuorten SM:ssä

13.7.2025

Rallin Juniorien Suomenmestaruussarjan (RSJM) kauden neljäs osakilpailu ajettiin kaksipäiväisessä Kouvolan SM O.K. Auto-Rallissa perjantaina ja lauantaina 11.-12.7. Pistetaulukot kokivat melkoisia muutoksia kisan tiimoilta, kauden kahteen jäljellä olevaan kilpailuun riittää paljon jännitettävää mitalien osalta. Yksi päivän seuratuimmista kuljettajista oli Toni Gardemeister, joka säväytti Suomi Cupin puolella 50-vuotisjuhlakisassaan.

Halonen voittoo Nuorten SM:ssä, Tuomisto kärjessä keskeytyksestä huolimatta

Nuorten korkeimmat pisteet Kouvolassa nappasi odotetusti kotikisaansa ajanut autokunta, Lauri Halonen (MhMK) - Niklas Heino (MhMK) Toyota Auriksella. Kotikisan luomat menestyspaineet hyödynnettiin täydellisesti, eikä kilpailun aikana todellista uhkaa ollut, lähimpänä roikkui sarjajohtaja Miska Tuomisto (KeurUA) - Jukka Rasi (KeurUA). Toiseksi viimeisellä erikoiskokeella Tuomiston kohtaloksi koitui kuitenkin tekninen vika ja 16,4 sekunnin päässä Halosesta olleet tarkkailuasemat vaihtuivat keskeytykseen. 

- Ei oikein voi paremmin mennä, kun kotikisa voitettiin. Hyvä fiilis menestyä paineiden alla, kun paljon väkeä oli kannustamassa. Monta vuotta on näillä teillä treenattu ja nyt sitten päästiin vihdoin niitä ajamaankin, hymyili Halonen maalissa.  

Kakkospaikka periytyi Aaron Holopainen (TTR) - Milla Pasanen (TTR) kaksikolle, joille Toyota Auris alkaa hiljalleen osua käteen yhä paremmin. Ero voittajaan oli maalissa reilut puolitoista minuuttia. Jo kauden kolmannen kolmostilansa nappasi sarjan kakkostilaa hallinoiva Auris-autokunta Matias Nevalainen (JoeUA) - Mikko Lukka (NuUA). Eroa Holopaisen autokuntaan kertyi reilut 20 sekuntia.

Keskeytyksestään huolimatta Tuomisto jatkaa vielä pistejohdossa varsin reippaalla erolla muihin. Lähimpänä uhkaajana kärkkyy Nevalainen 13 pisteen päässä. Nevalaisen takana on tasaista, ja esimerkiksi nyt kahden peräkkäisen voiton myötä Halonen on 50 pisteessä, mutta vasta sarjan sijalla viisi.

Kauden kuudesta osakilpailusta neljä parasta tulosta jää voimaan, se tarkoittaa usein pistetaiston kiristymistä kauden loppua kohden. Tuomiston ja Halosen autokunnilla on nyt molemmilla kaksi voittoa ja nämä autokunnat ovat sen myötä tässä kohtaa vahvimpia mestariehdokkaita, mikäli loppukauden vauhti jatkuu kilpakumppaneita väkevämpänä. Erilaisia skenaarioita pyöritellessä Holopaisen autokunnan kuntopuntari tarjoaa kolmanneksi vahvinta sankariviittaa harteille.

Junioreissa Pentinpuro karkaamassa muilta

Junioreissa pisteitä kerrytetään oman SM- tai Suomi Cup -luokan sijoituksen mukaisesti. Pistekärkenä Kouvolaan starttasi SM4-luokassa ajava Roope Hirvonen (KannMK/UA) - Aleksi Marttila (AUK-J-äijät). 

Edellisessä osakilpailussa autokunnan iso pistepotti ryytyi viimeisen erikoiskokeen rengasrikon tuomaan aikatappioon. Tällä kertaa kohtaloksi koitui kaksikon Toyota Aurikseen iskenyt voimansiirtovika, joka päätti viidennellä erikoiskokeella etenemisen luokan kolmospaikalta. Vahva alkukausi on Junioreiden pisteissä vaihtunut nopeasti piikkipaikalta kolmostilaan.

Sarjan kärkeen 68 pisteellään nousi SM5-luokassa vahvaa tulosta tekevä Jarno Pentinpuro (LakUA) - Rami Suorsa (KR-TEAM RY). Korkeimmat sarjapisteet tarttuivat jälleen matkaan ja Mitsubishi Lancer Evo 9:iin luottava kaksikko on hyvin vahvoilla mestaruustaistoa ajatellen. 

- Mukava ja tiukka kisa loppuun asti, hienot tiet oli. Tykkään nopeista teistä ja ne sopivat ajokillekin. Lahteen lähdetään hyvillä mielin ja varmasti vähän testataankin sitä ennen, kertoi Pentinpuro kilpailun maalissa.  

Kakkospaikan sarjassa otti Suomi Cupia johtava autokunta Lauri Heikkinen (NilUA) - Esko Lappalainen (NilUA) BMW M3:lla, Heikkisen autokunnan pistepotti oli Kouvolasta nelostilan tuomat 12 pistettä. Suomi Cupissa kuljettajakattaus oli tällä kertaa kauden kovin tähän mennessä. Eroa Pentinpuroon on Heikkisellä 13 pistettä ja Hirvosella 21 pistettä. Mitalit Junioreissa jaetaan suurella todennäköisyydellä näiden autokuntien kesken.

Mikäli Pentinpuro jatkaa voittojen tiellä, ei Heikkinen, eikä Hirvonenkaan enää nouse pisteissä ohi. Jos taasen Pentinpuro voittaa Lahdessa, mutta jää päätöskisassa Seinäjoella toiseksi, voivat Heikkinen ja Hirvonen nousta Lahdesta ja Seinäjoelta luokkavoitot ottamalla vielä ohi. Mikäli taas Pentinpuro jää Lahdessa toiseksi, mutta voittaa Seinäjoella, olisi Heikkisellä ja Hirvosella mahdollisuus molemmissa omat luokkansa voittamalla nousta tasoihin. 

Kolmen kuljettajan oleminen tasapisteissä on varsin epätodennäköistä, sarjan loppupisteisiin laskettavissa kisoissa kaikilla olisi kolme voittoa ja yksi kakkostila. Ratkaisevaksi tässä kohtaa tulisi viimeisestä kilpailusta kauden alkua kohden kisa kerrallaan tehtävä vertailu. Pentinpuro jäisi kolmikosta heikoimmaksi ja lopulta Heikkisen nelostila Kouvolasta nokittaisi Hirvosen keskeytyksen sieltä, mestarin nimi tässä kohtaa olisi Heikkinen.

Yleisön suosikki Toni Gardemeister juhlisti viisikymppisiään Suomi Cupin osakilpailuvoitolla

Suomi Cupissa etukäteen suurimman huomion keräsi keväällä 50 vuotta täyttänyt Toni Gardemeister (Kouvola-FK-K), jonka BMW M3:sta on rakennettu uusiksi vuosikausia. Veljellisesti "Iisakin kirkoksi" nimitetty ajokki eteni erikoiskokeilla sangen kovaa Topi Luhtisen (PiekUA) kartturoidessa. 

Vaikka kaksikko voiton Suomi Cupista nappasikin, ei se vauhdillisesti ollut aivan läpihuutojuttu, useampi autokunta kykeni roikkumaan aivan tuntumassa ja neljän ajetun erikoiskokeen jälkeen G-mies olikin tuloksissa vasta toisena. Edellä oli vahvasti kisan avannut pari Matias Valkonen (AL-Härmä) - Jani Pohto (AL-Härmä) BMW M3:lla. 

- Kisa meni ihan kohtuullisen hyvin, mutta säätöjen kanssa oli vähän tappelua. Uusi auto ja säädöt ei olleet aivan mieleiset ja kyllä ranteissakin oli vähän ruostetta. Lopussa piti vähän varoa, kun yksi jarrulevy oli käytännössä kokonaan halki, niin ei tohtinut täysjarrutuksia tehdä. Tulevista ajohommista ei ole suunnitelmaa, mutta ehkä vielä loppuvuodesta jotakin jossakin, tuumaili Gardemeister. 

Viidennen ek:n alussa vaaninut mutka kuitenkin pudotti Valkosen voittokamppailusta, samoin kuin Heikki Koski-Lammi (JaMoKe/UA) - Juho-Erik Järvisen (LamUA) parivaljakon Ford Escortilla. Mainituilla autokunnilla matka jäi myöhemmin vielä kokonaan kesken tekniikan vuoksi.

Kokeneen Gardemeisterin vauhdinpito oli tämän jälkeen tasaisen kovaa, kun muilla ajat hieman heittelivät, juhlasankari samalla hieman karkasi muilta. Kakkostilasta tuli kuitenkin muilla kova kamppailu, sen otti Mika Ruohio (LprUA) - Mika Luukka (LprUA) Honda Civic Type R:llä (+29,0). Kolmospaikalle Juha-Mikael Hannula (LaihUA) - Pasi Kilpeläinen (FHRA) BMW M3:lla (+29,3) ja nelospaikalle sarjajohtaja Lauri Heikkinen (NilUA) - Esko Lappalainen (NilUA) BMW M3:lla (+31,9).

Sarjan kokonaistilanteessa Heikkinen johtaa 20 pisteellä, toiseksi nousi nyt kisan viidenneksi ajaneet Mikko Kilpiä (LprRT) - Marko Lyijynen (LprRT) Volvo 940:lla.

Masters Cup edelleen Aarre Luodon nimissä

Masters Cup on yli viisikymppisille suunnattu Cup-arvoinen sarja, jonka loppupisteisiin lasketaan suoritukset kauden kaikista SM-osakilpailuista. Kärkipaikkaa on pitänyt läpi kauden Aarre Luoto (AUK-J-äijät). 

Subaru Impreza WRX Sti on toiminut luotettavasti läpi kauden, kuten myös kartanlukija Nina Luoto (AUK-J-äijät) ja SM5-luokasta on pisteitä ropissut tasaisesti. Käytännössä Luodon Cup-voitto alkaa olla varma, sen voisi viedä vain keskeyttämällä jäljellä olevat kisat ja muilta vaadittaisiin voittoja.

Luodon pistemäärä on Kouvolan jälkeen 58, Toni Gardemeister nousi Suomi Cupista ottamillaan 25 voittopisteellä suoraan Mastersin puolella toiseksi. Tasapisteissä Gardemeisterin kanssa tässä kohtaa on Reijo Muhonen (SLUA) BMW 130:llä. Kun Gardemeisterin suunnitelmissa ei ole kotimaan kisoja lisää, pudonnee mies Top3:sta syksyn mittaan. 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 6/2025