
Nuorten SM:ssä muut saivat katsella Lauri Halosen takavaloja – Junnuissa viimeinen EK tasoitti pistetilannetta
Rallin Suomen Juniorimestaruussarja (RSJM) jatkui Turussa 23.-24.5. ajetulla SM Red Devil Länsirannikon Rallilla. Ralli käynnistyi perjantaina kahdella asfalttierikoiskokeella, lauantaina puolestaan ajettiin viisi erikoiskoetta soralla. Kilpailun loppuun oli säästetty 33-kilometrinen Paistanoja-Suni, joka odotetusti vaikutti vielä tulosliuskoihin.
Nuorten SM:ssä Halonen onnistui vihdoinkin
Talven kahdessa osakilpailussa Kuopiossa ja Savonlinnassa oli KeurUA:n kaksikko Miska Tuomisto - Jukka Rasi ollut Toyota Auriksella muille pitelemätön yhdistelmä. Tällä kertaa Nuorten nestoriksi luokiteltava 18-vuotias Tuomisto sai kuitenkin katsella nuorempansa takavaloja, nimittäin voittoon ajoi 15-vuotias Lauri Halonen (MhMK) - Niklas Heino (MhMK) ja ajokkina tietenkin aikansa muotituote, Toyota Auris. Palkintopallin kolmas paikka meni tällä kertaa Peugeot 207:lla ajavalle autokunnalle, Niklas Mäenpää (AAU) - Henri Oksman (VMF).
Sarjajohdossa kisaan lähtenyt Tuomisto kasvatti pistejohtoaan, vaikka ei tällä kertaa voittoon pystynytkään. Pistetilanteessa toisena Turkuun startannut pari Aaron Holopainen (TTR) - Milla Pasanen (TTR), eivät Ford Fiestallaan päässeet koko päivänä huippuvauhtiin, mutta lopullisesti vaikean viikonlopun päätti tekninen vika ajokissa.
Miska Tuomiston johtomarginaali oli ennen Turkua 14 pistettä Holopaiseen, mutta kisan jälkeen 28 pistettä Matias Nevalaiseen (JoeUA). Voitollaan Halonen ilmoittautui vielä mukaan mestaruustaistoon aivan viimeisellä hetkellä. Sarjassa ajetaan kuusi osakilpailua, joista neljä parasta tulosta lasketaan loppupisteisiin ja lisäksi kauden päätöksestä on korotetut pisteet luvassa.
Junioreissa viimeinen erikoiskoe tasoitti pistetilannetta
Junioreiden kärkipaikalla Turkuun starttasi Roope Hirvonen (KannMK/UA), ajokki oli SM4-luokan kärkitaistoja silmällä pitäen vaihtunut talven jälkeen Ford Fiestasta Toyota Aurikseen. Myös kartturin paikalla oli uudet kasvot, kun Mikko-isän sijasta vieressä oli Aleksi Marttila (AUK-J-äijät).
Aurikseen totuttelu sujuikin kohtuullisen vauhdikkaasti aina viimeiselle erikoiskokeelle asti, taistelu luokan kolmospaikasta suli siellä rengasrikkoon. Renkaanvaihtoon lisähaastetta toi, kun harjoituskisassa ajokki oli mennyt nurin ja uusia helmasuojia rakentaessa oli unohtunut tunkille tehdä niihin reijät. Aikatappiota tuli sen myötä varsin reippaasti, mutta kahden minuutin renkaanvaihdollakaan sijoitus ei olisi kohentunut. Luokan 11. sija toi vain 4 pistettä lisää pistepottiin.
Pistetilanteessa Hirvosen lähimmät uhkaajat ennen Turkua olivat 18 pisteen päässä takana vaanivat Jarno Pentinpuro (LakUA), sekä Lauri Heikkinen (NilUA). Tälle kaksikolle Hirvosen rengasrikko tasasi asemia pisteissä isosti.
Pentinpuro kartanlukijansa Rami Suorsan (KR-TEAM ry) kera nappasi Mitsubishi Lancer EVO9:llään SM5-luokasta toisiksi korkeimmat pisteet ja Heikkinen teki Esko Lappalaisen (NilUA) kartturoimana BMW M3:llaan Suomi Cupissa saman. Roope Hirvosen johto on nyt enää neljä pistettä ja kun Junioreissakin kuudesta osakilpailusta neljä parasta tulosta lasketaan mukaan, tuottaa piste-eron tasaantuminen tässä kohtaa mielenkiintoa pistetilanteen seuraamiseen tulevissa kisoissa.
Suomi Cupissa Reijo Mattila hallitsi kisaa
Suomi Cupin puolella suurimpana suosikkina matkaan lähti Reijo Mattila (SomUA) - Mikko Lappalainen (LahUA), ajokkinaan VW Golf GTI 16V 2,0. Kuusi pohja-aikaa seitsemästä mahdollisesta oli väkevä näyttö vauhdista, sekä siitä miksi miehistö oli ennakkosuosikki.
Kokonaistilanteessa reilun minuutin voitto ei kuitenkaan tullut ilman ongelmia, kun ennen viidettä erikoiskoetta kaasuvaijerin palautinjousen kiinnitys petti ja siirtymällä jouduttiin hieman patenttia kiinnitykseen rakentelemaan.
Sen verran tuoreen patentin pitävyys arvelutti, että Suomi Cupin toiseksi ajanut Lauri Heikkinen - Esko Lappalainen kaksikko nappasi BMW M3:llaan yhden pohja-ajan nimiinsä. Kolmospaikka meni Sami Vepsä (RaisUA) - Jenni Keihäs (RaisUA) parille, jonka ajokkina oli Citroen C2 R2.
Suomi Cupin pisteissä Heikkinen nousi nyt johtoon, ohi Mikko Hastin (RoiUA), joka oli Rovaniemen korotettujen pisteiden turvin sarjan kärjessä.
Suomi Cupin loppupisteisiin huomioidaan kuljettajakohtaisesti viisi parasta tulosta seitsemästä, tällä hetkellä kolmospaikkaa BMW 325i:llä pitävä Jukka Alalantela (LappajUA), sekä neljäntenä oleva Reijo Muhonen BMW 130 (SLUA) ovat ainoat joilla on neljän osakilpailun jälkeen tilastomerkintä useammasta kuin kahdesta kilpailusta.
Masters Cupissa Aarre Luoto kasvattaa etumatkaansa
Aarre Luoto (AUK-J-äijät) - Nina Luoto (AUK-J-äijät) kaksikko on napsinut SM5-luokasta tasaisesti pisteitä Subaru Impreza WRX Sti:llään ja on kasvattanut jo melko suuren piste-eron lähimpiin uhkaajiinsa. Jos ei Luoto kohtaa isompia ongelmia tai keskeytyksiä, on eron kurominen muille haastavaa, kun pisteisiin lasketaan kauden kaikki seitsemän kilpailua.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.