
Lauri Halonen starttaa Savonlinnan SM-ralliin lainakartturin kanssa: ”Yritetään voittoa, mutta ajamalla fiksusti”
SM4-luokassa kolmantena oleva Lauri Halonen lähtee Etelä-Savoon uuden kartanlukijan kanssa, vierelle nuotteja lukemaan istahtaa kokenut Aki Maaranen. Kaksikko on kilpailun alla luottavainen, takana on yhteiset testit, nuottiharjoitukset ja kymmeniä tunteja nuotitusta kahden kauden ajalta. Savonlinna on kaikille kuljettajille uusi tuttavuus, edellisen kerran näissä maisemissa on ajettu SM-rallia 90-luvun alussa.
Maaranen on toiminut kartanlukijana muun muassa Juha Högströmille, Esapekka Lapille ja Samuli Nevälle. Kahden viimeisen kauden aikana Maaranen on ajanut Tunturirallissa Halosen ja Heinon nuottiautoa. Vakiokartanlukija Niklas Heino on sivussa urheiluvamman vuoksi.
– Lauri ja Niklas olivat muutama vuosi sitten Mäntyharjulla nuottitreeneissä, eikä pojilla ollut autoon kuskia niin hyppäsin heitä auttamaan. Siinä vitsillä heitin, että kun tämä on niin leppoisaa hommaa, niin voisin lähteä vaikka Tunturiinkin kuskiksi. Ottivat tosissaan, ja nyt ollaan kaksi kertaa siellä yhdessä reitti kierretty. On ollut hienoa nähdä miten koko Halosen tiimi panostaa ralliin, nuotti on hyvä ja aina on kotiläksyt tehtynä, siitäkin syystä on mukavaa lähteä auttamaan, kertoo Maaranen.
Vaikka Maarasella on vankka kokemus nuotittamisesta ja kartturoinnista, hän on nyt uuden tilanteen edessä.
– Olen yhden kerran lukenut numeronuottia, se oli vuonna 2007 Natalie Barratin kanssa Tunturissa, ja sekin tehtiin englanniksi. Treeneissä piti hetki miettiä, miten se menikään, kun olen tottunut käyttämään verbaalinuottia. Laurin ajamiseen on kuitenkin täysi luotto, ja vaikka keli voi olla haastava, niin näin miten hän hallitsi sen ja ajoi kovan tuloksen viime viikonlopun sprintissä. Lähdetään Savonlinnaan pitämään hyvä sarjasijoitus ja tähdätään totta kai podiumille, Maaranen ennakoi.
Halonen valmistautui Savonlinnaan nappaamalla luokkavoiton Mäntyharjulla ajetussa rallisprintissä, vauhti riitti myös kaksivetoisten yleiskilpailun toiselle sijalle, mikä on vakioautolla merkittävä suoritus. Samalla Halonen sai arvokasta kokemusta kevään pehmentämällä tiellä ajamisesta.
– Oli tosi pehmeää, loskaista ja liukasta ja vaikea saada piikkiä puremaan. Toisella vedolla oli kyllä yritystä, ja kun ei ollut pitoa niin se oli sellaista liukastelua.
Halosen ja Maarasen tavoitteena on voitto, mutta kaksikko ennakoi kilpailusta tulevan olosuhteiden vuoksi vaikea.
– Katsotaan millaiset olosuhteet tulevat olemaan, varmaan aika samanlaiset kuin Mäntyharjun sprintissä, toivotaan että olisi vähän paremmat. Yritetään voittoa, mutta ajamalla fiksusti, säästetään pyörää, jos ja kun tulee sora esiin. Ajetaan viisaasti, tulee varmasti olemaan tosi liukasta, eikä ihan viimeiseen asti tarvitse välttämättä puskea, Halonen sanoo.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.