
Uusi GRSL EDT. Racing -yhteisö auttaa tyttöjä ja naisia osallistumaan moottoriurheiluun
Moottoriurheilussa puhutaan paljon siitä, että lajin pariin pitäisi saada uusia harrastajia ja toimijoita, jotta motorsportin elinvoima säilyy. Asiasta on muistuttanut muun muassa Toni Vilander, joka on ehdolla AKK:n puheenjohtajaksi.
Moottoriurheilulta on jäänyt katveeseen valtava joukko potentiaalisia harrastajia, katsojia, virkailijoita, toimitsijoita, mekaanikkoja, seuraihmisiä sekä vaikuttajia: tytöt ja naiset.
Emma Mäkisellä, Milla Mäkelällä, Linda Vekalla ja Enni Mälkösellä on hyviä uutisia. He ovat perustaneet Girls Edition Racing -yhteisön (GRSL EDT. Racing), joka löytyy Instagramista nimellä @grlsedtracing. Kokenut nelikko toimii yhteisön kummeina. He haluavat auttaa ja aktivoida tyttöjä sekä naisia osallistumaan moottoriurheiluun. Yhteisön tarkoituksena on järjestää yhteisiä moottoriurheiluhenkisiä aktiviteetteja.
”Rakennamme alustan, joka antaa tytöille ja naisille mahdollisuuden löytää uusi harrastus moottoriurheilun parista. Yhteisön kautta voi saada ystäviä, joiden kanssa jakaa sama mielenkiinnon kohde. Meidän kauttamme löytyy apua, jotta pääsee mukaan motorsportiin”, Linda Vekka kertoo.
Lähes aina moottoriurheiluharrastus periytyy, monesti isältä pojalle. Monia tyttöjä ja naisia kyllä kiinnostaa moottoriurheilu, mutta ilman sisäpiirin apua he jäävät usein ulkopuolelle.
”Meillä kaikilla neljällä on perheessä moottoriurheilutaustaa, mutta on tyttöjä, joilla ei ole minkäänlaista moottoriurheilutaustaa perheen, suvun tai tuttujen kautta. Heidän on hirveän hankala päästä kokeilemaan tai sisään mihinkään lajiin motorsportissa, on se sitten rallia, kelkkailua tai mitä ikinä”, kertoo tuore rallin Suomen mestari Enni Mälkönen.
Mälkösellä on sosiaalisessa mediassa paljon nuoria seuraajia. He kysyvät usein Mälköseltä neuvoja, kuinka päästä mukaan lajiin.
”Sen takia koen tärkeäksi, jos pystymme matalalla kynnyksellä toteuttamaan yhteisöalustan, josta voi etsiä tietoa esimerkiksi näihin kysymyksiin: mistä voi aloittaa ja missä pääsee tutustumaan ihmisiin ja lajiin? Se ei todellakaan ole helppoa, jos sitä taustaa ei ole lähipiirissä”, Mälkönen sanoo.
Mälkönen oli itsekin saman kysymyksen äärellä, kun hän halusi tänä vuonna kokeilla rata-autoilua: miten päästä alkuun? Yhteisön yksi tarkoitus on yhdistää moottoriurheilussa jo mukana olevia naisia jakamalla tietoa sekä osaamista.
Emma Mäkinen päätti koota naisten tiimin kuuden tunnin endurance-kilpailuun. Hän esitti idean syksyllä 2024, ja vuotta myöhemmin Alastaron finaalissa haave muuttui todeksi. Tuolla hetkellä syntyi ajatus yhteisöstä, joka rohkaisee ja yhdistää. Näin Girls Edition Racing -toiminta sai alkunsa.
”Itselläni ei ole ollut liikaa naispuolisia harrastuskavereita, joten ajattelin, että olisi kiva koota mimmiporukka. Siitä se ajatus sitten vähän paisui. Endurance-kisan jälkeen perustettiin GRLS EDT. Racing”, Mäkinen naurahtaa.
Endurance on monipuolinen alusta moottoriurheilusta kiinnostuneille.
”Endurance-tiimissä on kolmesta kuuteen kuljettajaa, mutta lajissa tarvitaan myös mekaanikkoja, sosiaalisen median vastaava, ratavirkailijoita, lippuihmisiä, toimitsijoita ja niin edelleen. Kaikille löytyy rooli. Yhteisön kautta voi tulla tiimiin tuomaan omaa osaamistaan tai ihan vain katsojaksi. Me otamme mukaan”, Linda Vekka kertoo.
Vekka työskentelee Suomen MM-rallissa. Secto Rally Finland oli ensimmäinen MM-ralli, jossa järjestettiin FIA:n Girls on Track -ohjelma. Siinä 12–18-vuotiaat tytöt ja nuoret naiset tutustuivat autourheilun eri mahdollisuuksiin. Ohjelmaan valitut pääsivät perehtymään rallin parissa työskenteleviin naisiin, kuten kilpailijoihin, mutta myös organisaatiossa työskenteleviin vaikuttajiin.
Vekka kertoo, että itse asiassa naisilla on suuri rooli MM-rallin organisaation, promoottorin ja tv-tuotannon tehtävissä.
FIA Girls On Track -ohjelma herätti huomiota kaiken ikäisissä naisissa, ja moni halusi tietää, voitaisiinko vastaavaa järjestää laajemmalle naisten ryhmälle. Se osoitti, että ralli kiinnostaa.
Yksi Girls Edition Racing- yhteisön päätavoitteista on saada moottoriurheiluun lisää naisia, mikä johtaisi siihen, että yhä useampi nainen pääsisi kuljettajana huipulle. Moottoriurheilussa miehet ja naiset kilpailevat yleensä keskenään samoissa sarjoissa, mikä on urheilussa harvinaista. Girls Edition Racing -yhteisön perustajat uskovat, että naisia nousee vääjäämättä motorsport-lajien kärkeen, jos harrastajia vain on riittävästi.
"Nyt harrastajista tyttöjä ja naisia on prosentuaalisesti vähän, ja on tilastollisesti todennäköisempää, että mitä enemmän on yrittäjiä, sitä enemmän tulee huippuja. Tarvitsemmekin lisää massaa mukaan, ja jonain päivänä yhä enemmän naisia nousee vääjäämättä huipulle”, Mälkönen sanoo.
Esikuvilla on valtava merkitys, kun uusia harrastajia houkutellaan urheiluun mukaan. Girls Edition Racing -nelikon Mäkiselle, Mäkelälle, Vekalle ja Mälköselle on kertynyt mitaleita radalta ja rallista.
Milla Mäkelä kamppaili parikymppisenä Formula Fordin kärkisijoista ja ajoi parhaimmillaan Suomen cupin pronssille. Tuolloin häntä ihaili eräs viisivuotias Noora.
”Nyt Noora on 17-vuotias. Hän on ajanut ensimmäisen kauden rallicrossia SM-sarjassa ja on matkalla kohti unelmaansa, joka on olla Mtecin Formula Ford -kuljettaja, kuten minä olin silloin, kun Noora oli viisivuotias. Eli esikuvia tarvitaan, jotta syttyy kipinä harrastamiseen”, Mäkelä kertoo.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.