Hyppää pääsisältöön
Kuva
Toyota julkisti GR LH2 Racing -konseptiauton – Iso askel kohti vetyautoilua

Toyota julkisti GR LH2 Racing -konseptiauton – Iso askel kohti vetyautoilua

11.6.2025

TOYOTA GAZOO Racing on julkistanut GR LH2 Racing -konseptiauton, joka käyttää polttoaineenaan nestemäistä vetyä (LH2). Tavoitteena on edistää vetyteknologian kehitystä moottoriurheilussa. Auto teki ensiesiintymisensä yleisölle Circuit de la Sarthen radalla ja on näytteillä H2-kylässä (H2 Village), jonka järjestää Automobile Club de l’Ouest 93. Le Mansin 24 tunnin ajon aikana.

Kuva

Toyotan vetymoottorikehitys moottoriurheilussa alkoi Rookie Racing -tiimin osallistumisella Super Taikyu -sarjaan vetymoottorisella Corollalla, joka käytti ensin kaasumaista vetyä vuodesta 2021, ja vuodesta 2023 alkaen nestemäistä vetyä. Vuonna 2022 GR Yaris H2 esitteli vetymoottorin mahdollisuuksia rallissa, kun se testasi autoa MM-rallisarjan Belgian osakilpailussa Ypresissä.

Vuonna 2023 vetymoottorilla varustettu Corolla ajoi kierroksen Le Mansin radalla, ja samalla esiteltiin GR H2 Racing -konsepti, joka antoi esimakua mahdollisesta tulevasta vetyluokasta Le Mansissa. Siitä lähtien teknologian kehitys on kiihtynyt, ja nyt saavutettiin uusi merkkipaalu GR LH2 Racing -konseptin julkistuksen myötä. Auto pohjautuu GR010 HYBRID Hypercar -malliin, joka kilpailee tällä hetkellä FIA World Endurance Championship -sarjassa. Tulevat radalla tehtävät testit tukevat Toyotan jatkuvaa vedyn ja siihen liittyvän infrastruktuurin kehitystä sekä auttavat laajentamaan yhteistyötä ja vedyn mahdollisuuksia moottoriurheilun kautta.

Kuva

GR LH2 Racing -konseptin julkistus viimeistelee kokonaisuuden, joka juhlistaa Toyotan osallistumisen 40-vuotista historiaa Le Mansissa – menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Mike Conwayn, Kamui Kobayashin ja Nyck de Vriesin ajama #7 GR010 HYBRID kantaa punavalkoista väritystä, joka kunnioittaa ikoniseksi noussutta TS020-autoa vuodelta 1998. Sébastien Buemin, Brendon Hartleyn ja Ryo Hirakawan ajama #8 GR010 HYBRID kuvastaa tallin nykyistä voittotavoitetta – mattamusta väritys rakentuu GR-logon ympärille, heijastaen tallin "Hate to lose" -henkeä sekä "Prototype"-konseptia, jossa kehitetään jatkuvasti parempia, moottoriurheilun kautta syntyneitä autoja.

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Kansi 5