
Toni Lähteenmäki pääsee kokeilemaan, miten Kupla Volkkari taipuu legendaariseen Span Eau Rougeen
Toni Lähteenmäen kilpailukausi jatkuu tulevana viikonloppuna Belgiassa, kun akaalainen osallistuu suomalaisen Iceboys Racing -tiimin väreissä Spa-Francorchampsin radalla ajettavaan 25 tunnin Hankook Fun Cup -kilpailuun.
Legends-autojen SM-sarjassa tänä vuonna mestaruudesta tiukasti taistelevan Toni Lähteenmäen, 33, "kesäloma" kilpailutoiminnasta keskeytyy pari viikkoa suunniteltua aiemmin. Lähteenmäen oli tarkoitus kilpailla seuraavan kerran heinäkuun puolivälissä SM-sarjan Botniaringin osakilpailussa, mutta sitä ennen Akaan Moottorimiehiä edustava kokenut autourheilija matkustaa kuitenkin ajovarusteiden kanssa Belgiaan.
- Tuli mahdollisuus lähteä ajamaan Spa'n legendaariselle radalle 25 tunnin Hankook Fun Cup -kilpailu. Suomalaisella IceBoys Racing -tiimillä on kilpailussa auto mukana ja he pyysivät minut mukaan. Tiimi on täysin suomalainen, kun kaikki kuljettajat tulevat Suomesta ja myös tiimin kilpailuinsinööri, viime vuonna kilpailuun kuljettajana osallistunut Ian Eric Waden, on suomalainen, Lähteenmäki kertoo.
25 tunnin Fun Cup ei varmasti kovin monelle suomalaiselle autourheilua seuraavalle ole entuudestaan tuttu, mutta etenkin Keski-Euroopassa kilpailu on todella suosittu ja vuosien varrella mukana on nähty paljon tunnettuja nimiä. Fun Cupissa kilpaillaan Volkswagen Motorsportin rakentamilla Volkswagen Beetle -autoilla, eli suomalaisittain tutummin Volkswagen Kuplilla. Painoa autolla on noin 780 kiloa ja kaksilitrainen moottori tuottaa 170 hevosvoimaa.
Lähteenmäki on äärimmäisen innoissaan edessä olevasta haasteesta.
- Olen pikkupojasta asti haaveillut siitä, että pääsisi ajamaan maailmalle, isoimmille ja tunnetuimmille radoille jonkun kilpailun, ja nyt siihen avautui mahdollisuus. Todella mielenkiintoinen juttu ja innolla odotan mitä tuleman pitää. Kyseessä on vielä täysimittainen, Formula 1 -kilpailuista tuttu lähes seitsemän kilometriä pitkä Spa'n legendaarinen rata, niin onhan tämä hieno juttu, Lähteenmäki hehkuttaa.
Iceboys Racing -tiimi osallistuu kilpailuun nyt toisena vuonna peräkkäin ja lisäksi tiimi on ollut mukana lyhyemmissä kilpailuissa, kuten aiemmin keväällä Spassa ajetussa 10 tunnin kilpailussa. Lähteenmäen lisäksi tiimin ajovuoroja ovat jakamassa Pekka Seppänen, Jesse Vartiainen ja Robin Sario. Näillä näkymin Tatu Siipola ja Tuomas Pöntinen ovat tiimin varakuljettajia.
Fun Cup -kilpailut ovat värikkäitä tapahtumia, onhan mukana joka vuosi toistasataa tiimiä. Lähteenmäen mukaan ykköstavoite suomalaistiimillä tottakai on saada tuotua auto ruutulipulle 25 tunnin urakoinnin päätteeksi, mutta sanomattakin selvää on myös se, että suomalaistiimi lähtee mukaan kilpailuun myös hyvä tulos mielessään.
- Viime vuonna tiimi taisteli kärkikymmenikön sijoituksesta aivan loppuun asti ja kyllähän sitä lähdetään tavoittelemaan myös nyt. Koitetaan koko ajan olla siinä kärjen tuntumassa. Taktiikan osalta mietittiin etukäteen, että jos vaan jossain kohtaa pystytään ottamaan riskejä, niin koitetaan ottaa niitä. Taktiikan osalta jos kaikki menee nappiin, niin kaikki on mahdollista, Lähteenmäki painottaa.
Lähteenmäki pääsi kokeilemaan tiimin autoa keväällä Alastaron radalla kymmenen kierroksen verran ja Spa'n rataan ennakkotutustuminen on suoritettu simulaattorin avulla. Yhdeksi suurimmista haasteista Lähteenmäki nostaa yöllä ajamisen, siitä kun kokeneella kilpa-autoilijalla ei entuudestaan ole kokemusta. Myös tähän Lähteenmäki ehtii saamaan harjoitusta ennen varsinaista kilpailua, sillä ennakko-ohjelma kilpailuformaatin osalta on todella kattava.
- Torstaina aamulla kaikki kilpailun tulokaskuljettajat ajavat testin, joka pitää läpäistä, ennen kuin kilpailulupa myönnetään. Torstaina ja perjantaina ajetaan harjoituksia ja perjantaina vielä aika-ajojen jälkeen on parin tunnin yöharjoitukset. Kyllähän siinä ehtii tulla hyvin kilometrejä alle ennen lauantaina tapahtuvaa kilpailun starttia, Lähteenmäki taustoittaa.
Yksi kilpailun mielenkiintoisimmista yksityiskohdista liittyy autojen välitankkaukseen. "Menovettä" ei näihin laitteisiin lisätä varikolla siihen autourheilusta tuttuun ja perinteiseen tyyliin, vaan kuljettajat ajavat tankkauspisteelle ikään kuin kävisivät siviililiikenteessä huoltoasemalla.
- Tankkaus pitää ehdottomasti saada ajoitettua niin, että tankkauspisteellä ei ole ruuhkaa. Kilpailussa on paljon muitakin taktisia asioita mitä pitää miettiä. 25 tuntia ei voi ajaa kaasu pohjassa, vaan pitää muistaa säästää etenkin jarruja ja renkaita. Kaikki tämä on tietysti itselleni uutta, mutta eiköhän siihenkin totu, kun koko ajan on kilpailuinsinöörin kanssa puheyhteys, Lähteenmäki uskoo.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.