Moottoriurheilun turvallisuuspioneeri laskeutui farmariautolla puuhun, sytytti itsensä tuleen varikolla, kehitti astronautin avulla mullistavan tuotteen, auttoi suomalaisia ja pelasti monen kuskin hengen – jopa The Stig käytti hänen nimikkokypäräänsä
Kalifornialainen Bill Simpson on pelastanut lukemattomien kilpa-autoilijoiden hengen. Simpson on autourheilun turvallisuuden pioneeri, joka kehitti muun muassa kypäriä, turvavöitä ja muita turvavarusteita, joista ehkä merkittävin oli tulelta suojaava ajoasu.
Simpson kiinnostui turvallisuudesta, kun hän 18-vuotiaana mursi molemmat kätensä kiihdytysautokisassa Etelä-Kaliforniassa 1958. Samana vuonna hän rakensi ensimmäisen turvatuotteensa, joka oli kiihdytysauton jarruvarjo. Simpson hankki armeijan ylijäämälaskuvarjon, joka oli tarkoitettu lentokoneesta pudotettaviin panssarivaunuihin. Hän vuokrasi ompelukoneen ja muokkasi laskuvarjosta jarruvarjon kiihdytysautoon.
Simpson ei oikein tiennyt, minkä kokoinen jarruvarjon piti olla. Simpson ystävineen testasi tekelettä. He ajoivat pitkää alamäkeä reilusti yli 100 kilometrin tuntivauhtia farmariautolla ja vapauttivat itsetehdyn jarruvarjon takaluukusta. Varjo oli liian iso. Se nosti auton ilmaan, ja tuuli lennätti farkun läheisen taimitarhan puihin killumaan, poliisin ja maanviljelijän ihmeteltäväksi. Puukylkinen farmariauto hajosi palasiksi mutta miehet eivät.
Simpson oppi läksynsä, tuunasi varjoista pienempiä ja perusti oman firman, joka valmisti jarruvarjoja omassa autotallissaan ja myi niitä kiihdytysautoihin.
Simpson jatkoi ajamista, ja samalla hän kehitti ja valmisti uusia turvatuotteita moottoriurheiluun.
Astronautti ja bensalenkkari Pete Conrad esitteli 1967 Simpsonille Nasan käyttämän Nomex-kankaan, joka suojaa huomattavan hyvin kuumuudelta ja liekeiltä. Simpson valmisti Nomex-kuidusta tulelta suojaavan ajopuvun, joka mullisti toden teolla kuljettajien turvallisuuden.
Simpson markkinoi uutuustuotettaan Indianapolisin Motor Speedwayn varikolla pukeutumalla Nomex-asuun ja sytyttämällä itsensä liekkeihin. Joku lämmitti Simpsonin jalkojen lieskoissa hodarinakkia. Tulelta suojaavasta puvusta tuli heti menestys.
Simpson tajusi lopettaa kilpaa ajamisen 1977, kun hän ajoi Indy 500:n harjoituksissa noin 300 kilometrin tuntivahtia ja mietti bisnespuhelua.
Simpsonin perustama yhtiö on valmistanut yli 200 erilaista tuotetta, joita kilpakuskit ja harrastajat käyttävät ympäri maailman, muun muassa auto-ohjelma Top Gearin The Stigin valkoinen kypärä oli Simpson-merkkinen. Simpson kuului moottoriurheilun sisäpiiriin, hän tunsi kaikki varikoilla. Hän auttoi aikanaan suomalaisia kuljettajia Keijo ”Keke” Rosbergia ja Tero Palmrothia Pohjois-Amerikassa. Simpson kuoli 79-vuotiaana 2019.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.