
Kymiringin uudet omistajat ovat maltillisia, mutta silti radan kattona on lopulta taivas – siksi toimitusjohtaja Öry seuraa tarkasti Tuukka Taposta
Kymiringin moottoriurheilukeskuksen uudet omistajat ovat vetäneet maltillista linjaa ja edenneet askel kerrallaan radan sekä alueen kehittämisen, kisojen ja tapahtumien suhteen. He eivät lupaile liikoja, mutta se ei tarkoita, etteikö jostain todella suuresta voisi unelmoida.
Kymiringin unkarilaisen toimitusjohtajan Kornel Öryn mukaan F1-kisan järjestäminen Iitissä ei ole mahdotonta. Toki todella monen asian pitää loksahtaa kohdalleen, että autourheilun kuninkuusluokka saapuisi Kouvolan kupeeseen.
– F1 on bisnestä. Jos saamme kasaan liiketoimintaa, jossa on järkeä, kaikki on mahdollista, Öry kertoo.
Toimitusjohtaja ottaa vertailukohteeksi Zandvoortin radan Hollannissa.
– Kuka olisi uskonut, että Zandovoortissa järjestettäisiin modernin ajan F1-kisa? Se oli pieni rata, joka ei täyttänyt F1-standardeja, mutta sitten tuli Max Verstappen. Paikallinen hallinto, Heineken ja pari muuta hollantilaisyhtiötä perustivat projektin, joka oli taloudellisesti järkevä.
Hollannin GP palasi F1-kalenteriin 2021.
Öryn mukaan kaiken perusta olisi suomalainen F1-kuljettaja, joka olisi erittäin suosittu ja lahjakas. Zandvoortin F1-paluun perustankin valoi Max Verstappen.
– Jos sellainen suomalainen kuljettaja on joskus formula ykkösissä, voimme saada mukaan todella suuria kumppaneita ja aikaan projektin, joka on mahdollista toteuttaa – mutta ei lähitulevaisuudessa!
Seuraava nuori suomalainen F1-kuski lienee Tuukka Taponen.
– Tiedän! Seuraan häntä.
Taposen nousu voisi siis avata F1-taivaan portit. Öry sanoo, että Kymiringin radan ja alueen suhteen F1-kisa on mahdollista järjestää.
– Päärata on 4,5 kilometriä pitkä. Se on pidempi kuin muutama nykyinen F1-rata. Joitain pieniä muutoksia rataan pitäisi tehdä, mutta ne eivät ole suuri ongelma verrattuna siihen, mitä F1-kisojen järjestäminen maksaa.
F1-sirkus ei saavu paikalle ilmaiseksi. Pelkkä oikeus järjestää F1-kisa maksaa keskimäärin reilut 25 miljoonaa euroa, mikä tekee siitä kallista uhkapeliä isännille ja emännille. Esimerkiksi Zandvoortin kisan promoottori maksaa noin 28 miljoonaa euroa F1-sarjan oikeudet omistavalle Liberty Medialle. Päälle tulevat vielä muut kulut, kuten palkat. Liberty Media pitää itse tv-rahat ja pääsponsoreilta saadut tulot. Kisajärjestäjien tärkeimmät tulonlähteet ovat pääsyliput ja paikalliset yhteistyökumppanit.
Zandvoortin GP ei taida olla kultakaivos järjestäjille, sillä he eivät hae jatkoa F1-sopimukselle, joka loppuu vuoden 2026 kisaan.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.