
Kausi käyntiin Kemorasta – palkintokorokkeella tuttuja nimiä
Finnish Racing Championship -kausi käynnistyi lauantaina Kemorasta. SM-sarjassa ajetaan tällä kaudella viisi osakilpailua, Kemoran jälkeen kilpaillaan kahdesti Kurikan Botniaringillä, elokuussa ajetaan Virossa ja kausi päättyy syyskuussa Alastarolla. FRC:n konsepti on muuttunut täksi kaudeksi, perjantaina ajetaan aika-ajot ja kaksi kilpailulähtöä, lauantai on pääpäivä ja kilpailulähtöjä nähdään toistakymmentä.
Kemoran kilpailu saatiin ajaa leudon keväisessä säässä, perjantaina illan viilentyessä V1600-luokka ajoi ensimmäisen kilpailunsa. Vakioautojen luokka kärsii tällä kaudella osallistujapulasta, ja se ajetaan cup-arvoisena. Voittajaksi ajoi Jani Kaleva, viime kauden hopeamitalisti Roope Mäkelä oli toinen ja Otto Nisula kolmas. Legendsien SM-luokka avasi kilpailukauden yhdellä lähdöllä, jossa voittajaksi selviytyi luokan menestynein kuljettaja Henri Tuomaala, Aleksi Pärssinen ajoi toiseksi ja Marko Kilpiä kolmanneksi.
Lauantaina ajettiin kolmetoista kilpailulähtöä, mukana olivat V1600-luokan ja Legendsiens lisäksi kansallinen FRC GT Open-luokka, ja SM-luokat V8 Thunder ja BMW Race Series.
Legendseissä hallitseva Suomen mestari Arto Ojaranta kolari perjantaina ja putosi jäännössijoille, mutta oli lauantaina hyvässä vauhdissa ja ajoi kahdesti voittoon. Ojarannan kanssa kolaroinut Toni Lähteenmäki jäi perjantaina kauas kärjestä, sijoitus oli yhdestoista, mutta lauantaina ajo kulki ja viime kauden hopeamitalisti saalisti kaksi kakkossijaa. Kolmannet sijat menivät Henri Tuomaalalle ja Leevi Lintukannolle.
V8 Thunder -luokassa nähtiin hurja tilanne, kun viime kauden hopeamitalistin Miko Kimingin auto leimahti liekkeihin. Kiminki oli toisena, kunnes auto alkoi savuttaa huolestuttavasti ja Kiminki joutui ajamaan varikolle. Auton moottoritilassa syttyi tulipalo, mutta paikalle rientäneet tiimiläiset saivat palon nopeasti sammumaan ja uhkaava tilanne oli nopeasti ohi. Thundereiden ykkönen oli odotetusti kotiradallaan ajanut ja luokan hallitseva mestari Emil Westman, kokkolalainen ajoi molemmissa lähdöissä selvään voittoon. Kiminki oli ensimmäisen lähdön toinen ja Veeti Rajala kolmas. Toisessa lähdössä Harri Komu ajoi toiseksi ja Emilin isä, kokenut autourheilija John K Westman täydensi perheen menestystä ajamalla kolmanneksi.
BMW Race Series -luokassa ajettiin kolme starttia. Bemarien tahtipuikkoa heiluttivat koko lauantain ajan Markus Grönthal ja Atte Holappa, kaksikko ei antanut muille mahdollisuuksia vaan ajoi jokaisen lähdön voittoon. Luokassa ajetaan kahden normaalimittaisen lähdön lisäksi päivän päätteeksi yksi pidempi kilpailu, toiseksi normaalilähdöissä kaasuttelivat Jake Welin ja Joakim Valli, kolmannet sijat menivät Emma Mäkiselle ja Juho Siekkiselle sekä Aleksi ja Herman Kivimäelle. Pitkässä lähdössä Mäkinen ja Siekkinen ajoivat toiseksi ja Marko ja Santtu Rantanen kolmanneksi.
FRC GT Open on kansallinen luokka, jossa pääosaa esittävät klassiset urheiluautot, kuten Porschet. Sarjapisteistä kilpaillaan neljässä eri alaluokassa. Yleiskilpailussa lauantain ensimmäisen lähdön voiton otti ykkösluokassa Chevrolet Corvetella ajava Jyrki Peltola, toiseksi ajoi Emil Westman ja kolmanneksi Tommi Haru, molemmat Porscheilla. Toisessa lähdössä voittaja vaihtui, nyt oli Harun vuoro tulla ensimmäisenä ruutulipulle, Westman oli jälleen toinen ja kolmanneksi ajoi Lamborghinillaan Kimmo Takalo.
V1600-luokassa oli mukana yhteensä yhdeksän kuljettajaa. Luokka on jaettu kahteen alaluokkaan, toisessa ajetaan uudemmilla autoilla cup-arvosta, vanhemmilla vakioautoilla kilpaillaan kansallista sarjaa. Lauantain ensimmäisen kilpailun palkintokorokkeella nähtiin samat nimet kuin perjantaina, vain järjestys muuttui, nyt voittoon ajoi Roope Mäkelä, Jani Kaleva oli toinen ja kansallisen luokan kuljettaja Otto Nisula oli Citroen C2:lla kolmas. Kolmannessa lähdössä Mäkelä oli jälleen ykkönen ja Kaleva kakkonen, mutta nyt kolmanneksi nousi Meri Levula.
Lauantaina ajettiin vielä Legendsien Harrastesarjan kaksi lähtöä. Harrastesarja on suunnattu luokkaan tutustuville ja ensiaskelia rata-autoilussa ottaville kuljettajille, sekä kokeneemmille rennompaa kilpailua etsiville kuljettajille. Viljami Kyllönen ajoi voittoon molemmissa kilpailuissa, rallista ja rallicrossista tuttu Olli Lavikainen oli niin ikään molemmissa starteissa toinen. Sami Juvonen valloitti palkintokorokkeen kolmannen portaan ensimmäisessä kilpailussa, toisessa pronssille nousi Suomen menestynein rallicrosskuljettaja, ja viime kaudella Harrastesarjassa neljänneksi ajanut Matti Alamäki.
Seuraavan kerran pisteistä kilpaillaan Jurvan Botniaringin radalla 6.-7. kesäkuuta.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.