
Villi menoa aavikolla – Tommi Hallman mukana historian ensimmäisessä vetyautojen Extreme H -kilpailussa
Historian ensimmäinen vetykäyttöisten maastoautojen Extreme H -kilpailu ajettiin viime viikolla kolmepäiväisenä tapahtumana Saudi-Arabiassa. Kovatasoisessa kilpailussa mukana nähtiin myös kuopiolainen Tommi Hallman, joka edusti F1-mestari Jenson Buttonin omistamaa JBX-tiimiä yhdessä Christine Giampaoli Zoncan kanssa.
Sähkökäyttöisten maastoautojen Extreme E -sarjan taival oli päättynyt Saudi-Arabiassa viikkoa aiemmin. Viime viikolla estradille asteli ensimmäistä kertaa vetykäyttöiset maastoautot, jonka seurauksena Extreme nimen perässä kirjain E (electric, sähkö) oli vaihtunut kirjaimeen H (hydrogen, vety). Kuljettajat uudessa FIA Extreme H World Cup -kilpailussa olivat samat kuin olivat olleet Extreme E -kilpailussakin.
”Tykkäsin paljon, olihan se todella hauskaa hommaa! Autot ovat tietysti haastavia ajaa, mutta itse nautin paljon ja radat olivat tietysti hyppyineen kaikkineen todella hienoja. Tiimi oli loistava ja ammattitaitoinen. Pääinsinööri, jonka kanssa tein paljon yhteistyötä, oli todellinen alansa ammattilainen ja opin todella paljon näiden kahden viikon aikana”, Hallman hehkutti kaksiviikkoisen Saudi-Arabian matkan jälkeen.
Jo Extreme E -kilpailussa Hallman osoitti nousujohteisia otteita koko viikon ajan ja Extreme H -kilpailussa kuopiolainen ylsi jo koko porukan kovimpiin kierrosaikoihin. Hallman ei sortunut kertaakaan kahden viikon aikana isoon ajovirheeseen ja siinä missä monet kuljettajat saivat kilpailun eri vaiheissa rangaistuksia osumista ratamerkkeihin, oli Hallmanin rangaistussaldo kilpailun päätteeksi pyöreä nolla. Torstaina Hallman valittiin päivän kuljettajaksi.
”Omaan suoritukseeni näiden kahden viikon aikana olen todella tyytyväinen. Varsinkin, kun huomioidaan lähtökohdat, että kaikki tässä lajissa oli aika lailla uutta minulle. Olin kuitenkin ennen tätä reissua ollut vain pari kertaa Extreme E -sarjan puolella varakuljettajana. Paljon piti oppia uutta pienessä ajassa. Varsinkin loppua kohti näillä uusilla vetyautoilla pystyin useassa kohtaa olemaan jopa koko porukan nopein”, Hallman kertasi.
Hallmanin hyvät suoritukset eivät kuitenkaan riittäneet kärkipään sijoitukseen lopputuloksissa. Aivan kuten aiemmin Extreme E:ssä, niin myös Extreme H:ssa jokaisessa tiimissä nais- ja mieskuljettaja jakoivat ajovuorot ja tietysti molempien suoritukset vaikuttivat tiimin lopputulokseen. Lopputuloksissa kärkipään tiimit olivat niitä, missä sekä nais-, että mieskuljettaja ylsivät kaikkein tasaisimpiin suorituksiin. JBX-tiimissä ei näin käynyt.
”Valitettavasti tiimikaveri sortui liian monta kertaa virheisiin ja ne maksoi liikaa. Lauantain molemmissa alkuerissä Zonca törmäsi ratamerkkeihin ja niistä tietysti tuli rangaistukset. Kun niistä edes jompi kumpi olisi jäänyt tulematta, niin oltaisiin saatu parempi lähtöpaikka finaaliin. Taso kun on täällä kova, niin ei noin paljon vaan voi antaa tasoitusta”, Hallman muistutti.
Kahdeksan tiimin finaalissa JBX-tiimin loppusijoitus oli seitsemäs. Tapahtumarikkaassa finaalissa Hallmanilla ja Zoncalla oli mahdollisuuksia jopa kolmanteen sijaan, mutta lopullisesti menestyshaaveet murenivat Zoncan ajovuorolla, kun tiimin auto hyytyi kesken kaiken ylämäkeen.
”Auto pimeni aivan täysin. Lopulta takamoottori lähti toimimaan ja Zonca pääsi ajamaan maaliin. Se oli kolmeen kilpailupäivään ainoa isompi tekninen ongelma meidän autossa”, Hallman harmitteli.
Extreme H -kilpailuformaatissa torstaina ajettiin aika-ajoja, perjantaina kaksintaisteluja ja ennen lauantain finaalia ohjelmassa oli vielä kaksi alkuerävaihetta neljän auton lähdöissä. Lopulta kaikista näistä kilpailun eri vaiheista kerätyt yhteispisteet muodostivat tulosluettelon, jonka mukaisessa järjestyksessä tiimit pääsivät valitsemaan lähtöpaikat suureen finaaliin, missä mukana oli kaikki kahdeksan tiimiä. JBX-tiimi valitsi lähtöpaikan viidentenä.
”Otin kuutosruudun radan ulkoreunasta, koska olin ihan varma, että ensimmäisessä, oikealle käännyttävässä mutkassa tulee olemaan hässäkkää. Lisäksi kuutosruutu oli ainoa lähtöpaikka eturivin lisäksi missä kukaan ei lähtenyt edestä ja sillä tietysti haettiin parempaa näkyvyyttä”, Hallman taustoitti.
Lähtöruudukossa eturivissä oli kaksi autoa, toisessa rivissä kolme autoa ja takarivissä kaksi autoa. Hallmanin mukaan radan ulkoreunasta oli saatu kaikissa aiemmissa kilpailuissa parempia lähtöjä, maa-aineksen ollessa kovempaa kuin radan sisäpuolella, ja niin kävi myös nyt. Autojen saapuessa radan ensimmäiseen, oikealle kääntyvään, mutkaan, Hallman oli hyvissä asemissa aivan kärjen tuntumassa, mutta sitten vesi mutkan ulostulossa yllätti suomalaiskuljettajan.
”Startti oli hyvä ja ensimmäinen mutka meni puoleenväliin asti hyvin, täysin suunnitelman mukaisesti. Pääsin kiertämään muita, mutta rata oli todella voimakkaasti kasteltu ja varsinkin mutkan loppuosassa oli todella paljon vettä. Kaikki kurat tuli silmille ja sitten mentiin aivan sokkona pitkän matkaa. Ajoin siinä hetkellisesti uloskin radalta, kun ei nähnyt yhtään mihin oli menossa. Putosin siitä sitten peräpäähän”, Hallman kuvaili.
Aiemmin lauantaina ajetuissa alkuerissä Hallman pääsi esittelemään parasta osaamistaan, kun hän haastoi rallicross-legenda Johan Kristofferssonin kaksintaisteluun lähdön voitosta. Ruotsalaiskuljettaja kirjautti Extreme E-sarjasta ylivoimaisesti kovimmat meriitit viiden vuoden aikana, joten tulokaskuljettajalle oli tässä kohtaa kovin mahdollinen.
”Voisi sanoa, että se taistelu oli minulle tämän reissun kohokohta ja siinä taistelussa pystyin osoittamaan oman vauhtini maailman parasta vastaan. Harmittavasti minulla ei tuulilasinpesin toiminut juuri yhtään ja välillä ei meinannut nähdä mitään. Toisella kierroksella ajoin Johania kiinni ja sain painostettua hänet tekemään virheen toiseksi viimeisessä mutkassa. Johan ajoi siinä lipun yli ja siitä tuli heidän tiimille rangaistus”, Hallman kommentoi.
Pohtiessaan kahden viikon Saudi-Arabian reissunsa kokonaisuutta, Hallman painotti, että tunne on ainakin sen suuntainen, että näillä suorituksilla pitäisi pystyä rakentamaan jatkoa autourheilun huipulla myös tulevaisuudessa.
”Ainakin toivon niin. Tällä reissulla omasta vinkkelistäni katsottuna tärkein tavoite oli antaa näyttöjä, kun nyt pääsi ajamaan ensimmäistä kertaa maailman kovimpia kuljettajia vastaan tässä sarjassa. Siinä valossa voi sanoa, että onnistuin, vaikka finaalista jäikin tulos saamatta. Paljon olen saanut positiivista palautetta. Jatkosta ei voi sanoa vielä mitään, koska sarjan jatkosta ei ole tässä kohtaa tarkempaa tietoa”, Hallman painotti.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.