Hyppää pääsisältöön
Kuva
Tommi Hallman. Kuva Tonigraphs

Tommi Hallmanilla erinomaiset lähtökohdat Saksan päätösviikonloppuun – "Mestaruudesta lähdetään tietysti ajamaan"

Kuvat
7.8.2025

Rallicrossin RallyX-sarjan kolmas ja samalla kauden viimeinen kilpailuviikonloppu ajetaan tulevana viikonloppuna Esteringin radalla Saksassa. Kuopiolainen Tommi Hallman taistelee eteläisen liigan kauden finaalissa kahden eri luokan mestaruudesta.

RallyX-sarja koki tälle kaudelle isoja muutoksia, kun aiemmin vain Pohjoismaissa, sekä Latviassa ajettu sarja levittäytyi laajemmin Eurooppaan ja sarja jaettiin eteläiseen ja pohjoiseen liigaan. Eteläisessä liigassa kilpaileva Tommi Hallman, 24, ajoi keväällä sen verran hyvät suoritukset Portugalissa ja Hollannissa, että kuopiolainen taistelee tulevana viikonloppuna Esteringin radalla Saksassa kahden eri luokan mestaruudesta.

–  Avoimessa nelivetoautojen luokassa olen sarjakärjessä tasapistein ja FC2-luokassa pistejohto on yksi piste. Tiukkaa siis on, mutta lähtökohdat kauden finaaliin ovat hyvät. Mestaruusmahdollisuudet ovat olemassa ja mestaruudesta lähdetään tietysti ajamaan, Hallman totesi lähestyvän kilpailuviikonlopun alla.

Esteringin rata on tuttu aiemmilta vuosilta muun muassa rallicrossin MM-sarjasta ja myös Hallmanille rata on entuudestaan tuttu. Lähes päivälleen tasan kaksi vuotta sitten Hallman vei nimiinsä Esteringin radalla ajetun MM-sarjan RX2e-luokan voiton, jättäen finaalissa taakseen MM-sarjasta tutun menestyjän, maanmiehensä Niclas Grönholmin, joka tuolloin osallistui vierailevana tähtenä MM-sarjan kakkosluokan kilpailuun.

– Kyseessä on legendaarinen rata, joka on lyhyt ja äärimmäisen kapea. Minkäänlaisiin virheisiin ei ole varaa, koska seinät ovat molemmin puolin rataa ja käytännössä yhtään turva-alueita ei ole. Ensimmäisessä mutkassa tapahtuu aina ja siinä asetelmat voivat kääntyä miten päin tahansa. Paalupaikkakaan ei takaa yleensä vielä mitään, ensimmäisen mutkan haastavuudesta johtuen. Ensimmäisessä mutkassa tulee varmasti olemaan taas ahdasta, Hallman ennakoi.

Edellisen kerran Hallman kilpaili kesäkuussa Kymiringillä, RallyX-sarjan pohjoisen liigan kilpailussa, joten kilpailutauko ehti venähtää parin kuukauden mittaiseksi.

–  Ja tässä samaan aikaan kovimmat kilpakumppanit ovat kiertäneet pohjoista liigaa neljän osakilpailun verran. En kuitenkaan usko tämän vaikuttavan mihinkään. Auto oli hyvässä iskussa Kymiringillä ja käytännössä mitään muutosta ei olla tehty sen jälkeen. Katsotaan miten säädöt osuu kohdilleen, ratahan tietysti nyt on täysin erilainen. Hyvillä fiiliksillä lähdetään Saksaan, ajotuntumaa parin MM-sarjassa tehdyn vippikyydityskeikan voimin pitänyt Hallman vakuutti.

Kuljettajakattaus tulee olemaan äärimmäisen kova, kun avoimessa nelivetoluokassa mukana on parikymmentä kuljettajaa. Heistä Casper Jansson ajoi RallyX-sarjan edellisessä pohjoisen liigan osakilpailussa FC2-luokan autolla historiallisen voiton avoimessa luokassa Tanskassa ja Janssonin ohella eteläisen liigan mestaruudesta Hallmanin kanssa tiukimmin taisteleva Oliver Eriksson on tottakai myös mukana. Hallmanin lisäksi sinivalkoista osaamista kilpailuun tuo Mikko Ikonen.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 7/2025