Tommi Mäkinen palaa erikoiskokeille huippu-WRC:llä Mikkelissä
Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen pukee ajohaalarin ylleen ja palaa vuosikymmenten tauon jälkeen erikoiskokeille. Mäkinen ajaa nolla-autoa SM-kauden avaavassa Mikkelin 60-vuotisjuhlarallissa 17.1.2026.
Joitakin edustustehtäviä mies on vuosien saatossa tehnyt, mutta käytännössä Mäkistä ei ole ralleissa ratin takana nähty sen jälkeen, kun hän lopetti aktiiviuransa kauteen 2003.
Nolla-auto toimii kilpailunjärjestäjän alaisuudessa ja tarkistaa erikoiskokeet viimeisenä ennen kuin kilpailijat lähtevät liikkeelle.
Mäkinen, 61, lähtee etuautotehtävään täysverisellä Toyota Yaris WRC:llä. Kyseinen yksilö on Puuppolassa tehty testiauto, lajinsa viimeinen edustaja.
– Nämä viimeiset WRC-autot ovat niin hienoja, että sen takia kiinnostaa ajaa, nimenomaan näillä, Mäkinen naurahtaa.
Mäkinen ajoi Toyota Yaris WRC:llä testiä noin 5 500 kilometriä, kun autoja rakennettiin ja kehitettiin. Kun Toyota ilmoittautui rallin MM-sarjaan, loppuivat Mäkisen ajot testikiellon myötä.
– En minä vuoden 2016 jälkeen ole ajanut näillä tiellä ollenkaan. Silloin tällöin käydään autoja ulkoiluttamassa ja se on aina todella huikea kokemus, Mäkinen hymyilee leveästi.
Rallihistoriaa Puuppolasta
Testiajojen päätyttyä Tommi Mäkisestä tuli Toyota Gazoo Racing WRT:n tallipäällikkö. Tuolloin Puuppolan pajalla sai alkunsa Toyota Yaris WRC, jonka suorituskyky nostettiin nopeasti rallimaailman huipulle.
– Me muutettiin vanhoja perinteitä. Teimme heti alkuun neljä testiautoa ja kaksi erillistä testaussetuppia, Mäkinen kuvailee WRC:n alkumetrejä.
Suomesta on pitkä matka lähteä testaamaan autoja, joten rallitalli päätyi hankkimaan testaustukikohdan Espanjasta, Barcelonan kupeesta. Autoja ei tarvinnut lähteä kuljettamaan edestakaisin, ainoastaan miehet lensivät paikasta toiseen.
– Autojen siirtäminen olisi ottanut suunnilleen viikon suuntaansa. Meillä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta sellaiseen.
Uuden auton kehittäminen vaati testiajoa erilaisissa olosuhteissa valtavan paljon. Mäkisen arvion mukaan testikilometrejä Toyota Yaris WRC:lle kertyi yli 20 000. Auto oli liikkeellä useammin kuin joka toisena päivänä.
– Luulen, että se oli ratkaiseva juttu. Saimme riittävästi kokemusta ja tietoa. Säädöt piti saada kohdalleen just eikä melkein, Mäkinen muistelee.
Toyota Yaris WRC oli menestys – Toyota saavutti autolla kaksi tiimimestaruutta vuosina 2018 ja 2021 ja kolme henkilökohtaista mestaruutta, virolainen autokunta Ott Tänak - Martin Järveoja 2019 ja Ranskan kestomenestyjä Sébastien Ogier - Julien Ingrassia 2020 ja 2021.
“Hienoin suunta WRC-maailmassa”
Tommi Mäkinen innostuu käynnistämään Toyota Yaris WRC:n haastattelun lomassa. Auto hörähtää kauniisti käyntiin. Silmät sulkiessa voi kuvitella olevansa Lutakon huoltoparkissa, keskellä kiivaan MM-rallin tiimellystä. Toyotan ääni nostaa sykettä ja suupielet kohti korvia.
Mies muistelee erityisellä lämmöllä sitä ajanjaksoa, jossa sai olla mukana – kehittämässä ja rakentamassa autoa. Mäkinen kuvailee tuota aikaa hienoimmaksi suunnaksi WRC-maailmassa.
– Edelliset autot olivat aika paljon kesympiä, näihin annettiin lisää tehoja. Myös aerodynamiikkaan panostettiin, autoissa on valtavasti downforcea määrätyssä nopeudessa. Mitä kovempaa ajat, sen kovempaa se painaa maahan, Mäkinen kuvailee.
Autoissa on Mäkisen mukaan “joku 400 heppaa” tehoa ja tehopainosuhde niin kova, että autot kulkevat todella nopeasti.
– Kyllä niillä pystyy ajamaan hiljaakin. Mutta mukavampi on ajaa kovasti, Mäkinen nauraa.
Ralli pitää otteessaan
Vaikka Tommi Mäkinen lopetti uransa rallin MM-sarjassa kuljettajana vuonna 2003 ja Toyotan tallipäällikkönä 2020, on laji pitänyt tiiviisti otteessaan – penkkiurheilijana.
– Television välityksellä olen seurannut MM-sarjaa ihan koko ajan, varsinkin kauden päätöskilpailu Saudi-Arabiassa oli pakko katsoa. Se oli kuljettajille varmasti maailman typerin kilpailu, Mäkinen veistelee.
Katsojat kilpailu piti miehen mielestä otteessaan, sillä koskaan ei tiennyt mitä rallissa tapahtuu ja kenelle.
– Kuljettajat vaihtoivat renkaita yhtä paljon yhdessä kilpailussa kuin koko kauden aikana. Tiedän poikien tunteet ratin takana, ei missään tapauksessa ollut helppo kilpailu.
Rallin MM-sarja teki 10-vuotisen sopimuksen Saudi-Arabian kanssa rallin järjestämisestä. Uutinen kohahdutti rallimaailmaa, eikä syyttä.
– Olosuhteet ovat liian karkeat nykyajan ralliautoille. Dakar-autot ovat erikseen, ne on tehty tuollaisia kisoja varten, Mäkinen pohtii.
Saudi-Arabian kilpailun myötä päättyi myös lajin kahden maailmanmestarin, Kalle Rovanperän ja Ott Tänakin urat rallissa.
– Onneksi uusia kuljettajia tulee koko ajan. Sitähän se on aina ollut, entisiä lähtee ja uusia tulee tilalle, Mäkinen hymyilee.
Talvirallista piristysruiske
Toyotan WRC-ajoilta Tommi Mäkisen talliin jäi kaksi WRC-Yarista: auto, jolla Ott Tänak voitti maailmanmestaruuden vuonna 2019 ja Puuppolassa kehitetty testiauto.
Mies kävi ulkoiluttamassa WRC-autojaan viime talvena jääradalla, sillä siellä niillä voi suhteellisen huoletta ajaa. Samalla syttyi kipinä talvirallin ajamisesta.
– Sitten tuli puheeksi Mikkelin SM-ralli. Varsinkin jos on hyvä talvikeli, niin Mikkelissä on upeat tiet. Tämä on mukava piristysruiske, Mäkinen sanailee.
Talvi on tällaisille autoille paras vuodenaika: Kunnon talviolosuhteissa auto ei kulu samalla tavalla kuin muina vuodenaikoina. Jääradalla ei ole hiekkaa eikä kiviä.
Loppuvuosi 2025 ei ole ollut suotuisa tammikuisen talvirallin järjestäjille. Vaikka lunta ei Etelä-Savossa vielä ole maassa, ei Mäkinen heitä ajohanskoja syrjään.
– Lunta, penkkoja ja sopiva pakkaspäivä auringonpaisteessa, sitten olisi todella nautinnollista ajella Mikkelissä. Vähän talventulo meinaa viivästyä, mutta toivotaan, että se tulee.
Rallin SM-kausi käynnistyy Mikkelissä 17.1.2026. Mikkelin Urheiluautoilijat juhlii samalla seuran 60-vuotista taivaltaan – ja ainakin juhlien kutsuvierasosaston julkistaminen aloitettiin hienoimmalla mahdollisella tavalla. Tommi Mäkinen sekä aito ja alkuperäinen Toyota Yaris WRC ovat menossa mukana, kun SM-kausi starttaa!
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.