
Timo Salosen ja Matti Alamäen B-ryhmän Peugeot 205 myytiin huutokaupassa miljoonalla eurolla – autokauppiaalla ja vuoden 1995 maailmanmestarilla on entisen työkalunsa hinnasta vankka mielipide
Rallin vuoden 1985 maailmanmestari Timo Salonen on autokauppias. Ralliautot olivat hänelle työkaluja, mutta niistä tuli ajan myötä arvoesineitä.
Salonen ajoi 1986 Ruotsin MM-rallissa B-ryhmän Peugeot 205 turbo 16 Evo 2:lla mutta keskeytti tiivistevian vuoksi. Samainen Pösö päätyi myöhemmin porilaisen Matti Alamäen rallicross-autoksi, jolla tämä voitti Euroopan mestaruuksia.
Alamäki myi Peugeot 205:n rallipomo Olivier Quesnelin kautta Ranskaan Loheacin automuseoon, ja se entisöitiin takaisin ralliautoksi.
2021 Loheacin automuseo huutokauppasi kokoelmistaan muutaman B-ryhmän auton, joista yksi oli Salosen ja Alamäen vanha Peugeot 205. B-ryhmän Pösöstä maksettiin 977,440 euroa, mikä oli tuolloin 205-mallin ennätyshinta.
Autokauppias Timo Salonen, miltä kuulostaa miljoonan hintalappu sinunkin käyttämästäsi Pösöstä?
”Minä en maksaisi, kun ei sillä mitään käyttöä ole. Ei sillä pysty ajamaan. Kankkusella oli yksi, minkä se myi jenkkeihin ja sai kai millin siitä. Se sanoi, että kolme päivää saa mekaanikko tehdä töitä, että sen saa käymään edes”, Salonen sanoo.
B-ryhmäläiset eivät tosiaan ole kummoisia käyttöautoja, mutta arvo niissä tuntuu nousevan.
”Niin nousee, kun on niitä, joilla on rahaa. Mikäs siinä, nykii henkseleitä, avaa autotallin ovet ja sanoo: ’Mulla on tämmöinenkin. Ei tällä ajeta, mutta tällä on joskus ajettu – ja kovaa.’ Eikös niin?”
Mutta miljoona on ihan hyvä hinta käytetystä Pösöstä?
”Kyllä. Se on sama, kun joku ostaa miljoonalla taulun, johon taiteilija on sutinut jotain kehyksien väliin. Eikö sekin ole yhtä hullua homma?”
Olit yksi maalareista, jotka nostivat sen hintaa?
”Kyllä”, Salonen naurahtaa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.