Muilla kuljettajilla ei ollut kivaa, kun Timo Salonen sai ”vähän raivarin” rallissa
Rallin vuoden 1985 maailmanmestari Timo Salonen on suurpiirteinen luonne. Hän pitää erityisesti suurista aikaeroista, varsinkin jos ne ovat hänen edukseen.
Nykyään MM-rallissa kuljettajien väliset erot ovat melko pieniä verrattuna Salosen aktiivisvuosiin.
”Kyllä, kun autot on kaikki suunnilleen samanlaisia”, Salonen tuumii.
Toista oli silloin, kun Salonen ja kumppanit kilpailivat B-ryhmän autoilla.
”Jos otti kunnolla riskiä eli sai vähän raivarin, niin pisti sekunnin kilometrillä muita turpiin. Mutta silloin oli pieni riski jo. Sen näki pätkäajoissa”, Salonen sanoo.
1986 Kansainvälisen autourheiluliiton FISA:n silloinen puheenjohtaja Jean-Marie Balestre piti Jyväskylän MM-rallia liian nopeana ja vaarallisena ja oli jo päättänyt, että se menettää MM-arvonsa. Peugeot 205:lla ajanut Salonen ei ilmeisesti ollut tästä tietoinen. Hallitseva mestari sai vähän raivarin.
”Jyväskylässä 1986 nukuin sen ensimmäisen yön, mutta sitten kun lauantaina ajoin, niin melkein sekka ja kilsa sai muut turpiin. Mutta silloin kanssa tultiin”, Salonen muistelee. Hän voitti rallin.
”Se B-ryhmän auto oli sen verran vikuri ajettava, kun siinä oli turboviive aika pitkä. Nyt ei ole mitään viivettä kaasupolkimessa. Ja kun se voima ei loppunut, niin siinä oli varaa vähän venyä, mutta nyt ne menee niin samaa linjaa ja suurin piirtein samoilla tehoilla, eikä eroja meinaa saada millään…”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.