Hyppää pääsisältöön
Kuva
Eerik Pietarinen jahtaa Lammi Rallissa Nuottisarjan mestaruutta. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.Eerik Pietarinen jahtaa Lammi Rallissa Nuottisarjan mestaruutta. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK
Eerik Pietarinen jahtaa Lammi Rallissa Nuottisarjan mestaruutta. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

F-Cupin loppuhuipennukseen ilmoittautunut 118 kilpailijaparia

26.9.2025

F-Cup Rallisarjan kausi päättyy 4.10. ajettavassa Lammi Rallissa. Viiden osakilpailun sarjan loppuhuipennukset ovat käsillä, kun kategoriamestaruuksista kamppaillaan peräti kahdeksan erikoiskokeen reitillä, jossa yhtäkään erikoiskoetta ei ajeta kahdesti. Erikoiskoekilometrejä kertyy noin 82, joten voidaan hyvin puhua kauden loppuhuipennuksesta. 

Kilpailuun ilmoittautui määräaikaan mennessä 118 kilpailijaparia, joista 96 ajaa sarjakategorioiden luokissa. Edellisen kerran Lammin Urheiluautoilijoiden järjestämässä kilpailussa on ajettu seutukunnan upeilla tiestöillä F-Cupia vuonna 2003.

Kaksi autokuntaa suosikkeina Nuotti-kategorian mestareiksi

Ajari Piironen (LamUA) – Jukka Jämsen (HRCF) starttaavat Lammi Ralliin Honda Civic Type R:llä Nuotti-kategorian sarjajohtajina. Piirosella ei kuitenkaan kotietua ole sarjan päätöskisaan sanan varsinaisessa merkityksessä, asuinpaikkakunta kun on Jyväskylä, jossa insinööriksi opiskelevan Piirosen työmaakin sijaitsee. 

Työmaa tarkoittaa tässä yhteydessä Toyota Gazoo Racingin tiloja Jyskässä. Kun projektit eivät kuljeta maailmalla, viihtyy hiljattain 26 vuotta täyttänyt Piironen kotipaikallaan Asikkalan Kalkkisissa kilpurinsa kimpussa. Ajouralta mainittakoon vuodelta 2018 Rally Trophy mestaruus ja Juniorien SM-hopea, sekä kaudelta 2024 Etelä-Suomen Harrasterallisarjan voitto.

Päävastustajaksi luetaan Toyota Corolla GT:llä kovaa etenevä, loppuvuodesta 32 vuotta täyttävä Eerik Pietarinen (SiAk), jolle karttaa ovat kauden aikana sarjassa lukeneet Jesse Kallio (SiAk), Topi Luhtinen (PiekUA) ja Kasper Pietarinen (MäntsMK). Eerik Pietarisen uralta meriitteinä löytyy SM2-luokan mestaruus kaudelta 2017, SM1-luokan mestaruus 2018, Saksan ADAC Opel Rallye Cupin voitto vuodelta 2019, sekä myöhemmiltä vuosilta useita onnistumisia Rally2-kalustolla niin MM- kuin EM-tasolla.

F-Cup Rallisarjan viiden osakilpailun sarjassa lopulliseen pistetaulukkoon päätyy kunkin kilpailijan neljä parasta suoritusta. Kertaalleen kauden aikana on mahdollisuus käyttää 1,5-kertaiset pisteet, jotka automaattisesti käytetään kauden viimeisessä osakilpailussa, mikäli niitä ei siihen mennessä ole käytetty. 

Kauden viimeiseen osakilpailuun lähdettäessä, on Piirosen lisäksi Nuotti-kategoriassa mestaruusehdokkaita vielä kaikkiaan kolme. Eerik Pietarinen (SiAk) on ajanut Toyota Corolla GT:llä pienemmässä kuutiotilavuusluokassa hyvän kauden, piste-eroa 

Piiroseen on vain yksi piste ja molemmilla on korotetut pisteet käyttämättä. Iskuetäisyydellä ovat myös Eetu Kortelainen (K-KUA), joka Piirosen tavoin ajaa väliluokassa Civicillä, sekä ison luokan puolelta Jaakko Ollikkala (PokyUA) BMW M3:lla, mutta heidän kohdallaan korotetut pisteet on käytetty ja kärkikaksikon pistemäärä ei saisi kasvaa. 

Kortelaisen mitalisaldo on edellisvuosilta hopea ja pronssi. Piironen – Pietarinen kaksikosta jompi kumpi on vähintäänkin mitaleilla, käy Lammilla mitä tahansa. Lähtökohtaisesti pronssista vääntää Lammilla vielä jopa kuusi kuljettajaa.

Neliveto Cupin mestaruus ratkesi kuin varkain

Neliveto Cupissa kauden -24 mestaripari Pekka Karjalainen (MikUA) – Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) varmistivat mestaruutensa uusimisen käytännössä samalla hetkellä, kun ilmoittautuminen Lammille päättyi. Sarjaan ilmoittautuneita autokuntia on Lammille ilmoittautunut neljä ja maksimipistemäärän ollessa riippuvainen osallistujamäärästä, ratkesi mestaruus jo ennen kilpailua. 

Subaru Impreza 555 on kirmannut tasaisen tehokkaasti ja pistejohto toisena olevaan VW Polo GTI:llä ajavaan Petri Vihavaiseen (MhMK) on 13,5 pistettä. Vihavaisen maksimipisteet Lammilta ovat korotettujen pisteiden myötä juurikin tuon 13,5 pistettä. Tasatilanteessa ensin ratkaisee sijoitus niissä kisoissa, joita ei lasketa loppupisteisiin. Tässä kohtaa Vihavaisella on yksi keskeytys tiastoissa, Karjalaisella ei. Jos Karjalainen kuitenkin keskeyttäisi Lammilla, menisi keskeytykset, voitot, kakkossijat ja kolmossijatkin tasan. Tässä kohtaa ratkaisevaksi nousee korkeimmat yksittäiset pisteet, jotka ovat Karjalaisen autokunnan 16,5 pistettä talvelta Jyväskylästä. 

Vihavainen voi huonolla tuurilla vielä pudota hopealta pronssille, kolmosena vaaniva Timo Partanen (TTR) Subaru Impreza WRX Sti:llä on 6 pistettä Vihavaisen takana. Partasen tämänhetkinen kolmospaikkakin voi olla uhattuna, jos pistesaldo ei kartu Lammilta, viidentenä olevalla Juha Koljosella (RiiUA) olisi siinä kohtaa Subarunsa voittoon lennättämällä mahdollisuus iskeä.

Sälliset vahvoilla Yleisen mestareiksi

Yleinen kategoria ei aja nuoteista ja se on jaettu kolmeen kuutiotilavuusluokkaan. Pistejohdossa on toisesta osakilpailusta asti ajanut ison luokan hallitsijana Juha Sällinen (KongUA) – Simo Sällinen (KongUA) BMW M3:lla. Korotetut pisteet on käytettynä ja pistejohto on 12,5 pistettä. 

Väliluokan puolella ajava Niko Jousi (NuUA) on Volvo 240:llään ajanut tasaisen vahvaa kautta ja on ainoa, joka voi vielä Sällisiä keulapaikalta syrjäyttää. Tasapistein 25,5 pisteen takamatkalla Sällisen autokuntaan ovat ison luokan kuskit Anssi Hyttinen (JoeUA) Volvo 242:lla, sekä Juha Paavilainen (MHJ-RT) BMW M3:lla. 

Hyttisellä olisi ollut mahdollisuus vielä jopa hopeaan, mutta ei ole Lammille ilmoittautunut. Paavilaisella pitäisi siis olla helppo työ napata pronssi itselleen. Mikäli kuitenkaan pistesaldo ei syystä tai toisesta kasva Lammilla, voi pronssille vielä nousta kahdeksannella sijalla oleva Juha Högström (MäntsMK) Toyota Corolla GT:llä.

Senioreissa vielä kaikki mahdollista

Senioreissa on sarjakuskeja tänä vuonna ollut vain nuotittavassa luokassa, kärkipaikkaa pitää Reijo Muhonen (SLUA) – Tuomas Töyry (AUK J-äijät) on BMW 130:llä pistejohdossa, mutta autokunta on myöskin ainoa, joka on käyttänyt jo korotetut pisteet. 

Sikäli tasainen on pistetaulukko, että taulukossa takaa löytyvät Timo Hinkkala (RiiUA) BMW 325i, Veini Kämppi (MhMK) BMW M3, Kimmo Linden (MHJ-RT) BMW M3:lla, sekä Mika Orbinski (KUA) BMW 125 Coupella, omaavat jokainen tähtien asennosta riippuen myös mahdollisuuden vielä laskennallisesti mestariksi, joten panoksia riittää. Lammille ilmoittautui kuljettajia senioreihin mukava määrä, nuotista ajavia on kaikkiaan 11 autokuntaa ja ilman nuotteja neljä autokuntaa.

Junioreissa kaksi ennakkosuosikkia

Juniorit on jaettu kolmeen luokkaan ja he ajavat nuotittamatta. Kärkipaikkaa pitää ison luokan puolelta Eemeli Pohjonen (SaaUA) – Erno Muranen (HuuhaUA) BMW 325i:llä, tasapisteisiin nousi edellisessä osakilpailussa Timo Viitanen (HoMK/UA) – Jouni Juhola (HoMK/UA) Honda Civic Type R:llä. 

Viitanen aloitti kautensa väliluokan puolelta ja vasta kauden toisesta kilpailusta Jyväskylästä. Kesäkaudelle Viitasen autokunta siirtyi ison luokan puolelle, kenties vaistot sanoivat, että se olisi varmin keino koettaa syrjäyttää Pohjonen johtopaikalta. Lähtökohtaisesti tämä kaksikko ratkoo kaksi kirkkainta mitalia keskenään. 

Kolmospaikalla on Ville Uski LuuUA (BMW 325), eroa kärkeen 11,5 pistettä, mutta korotetut pisteet on koko kärkikolmikolla käytettynä, joten Uski ei muodosta kärkiparille uhkaa. Sen sijaan, nelospaikalta ison luokan edustaja Markus Lehtonen (HeiUA) BMW 325i:llä, sekä vitospaikalta pikkuluokan puolelta Antti Laakkio (MäntsMK) Toyota Starletilla voisivat korotetuilla pisteillä olla mestaruustaistossa mukana, jos kärkikaksikko keskeyttäisi, mutta Lehtosen nimeä ei ilmoittautuneissa kuitenkaan löydy.

V1600 Cupin voitosta luvassa tiukka kamppailu

V1600 Cup on ns. vakiokauppakassien luokka, kärkipaikalla rallattaa Lauri Ahoketo (PokyUA) – Juha Ahoketo (PokyUA) Renault Meganella. Nissan Almerasta Meganeen vaihtaminen on ollut menestyksekäs, ja näyttää siltä että viime kauden pronssi on kirkastumassa. 

Viime kauden mestari Nuutti Korhonen (MäntsMK) vaanii Ford Focuksellaan 8,5 pisteen päässä. Viime kauden hopeamitalisti Otto Järvinen (JouSUA) Suzuki Igniksellään on kolmantena 0,5 pisteen päässä Korhosesta. Koko kärkikolmikolla on korotetut pisteet käytettynä ja Korhosen valttina on, että pistesarakkeessa on pisteitä vasta kolmesta kilpailusta, joten Lammilta pisteet saadaan hyödynnettyä täysimääräisinä. 

Mikäli Korhonen ajaa Lammilla vähintään toiseksi, tulee Ahokedon voittaa kilpailu. Kakkostila riittää Korhoselle siinä tilanteessa, jos ykköseksi ajaa joku muu kuin Ahoketo. Järvisellä ei ole mahdollisuutta nousta hopeaa ylemmäs ja nelospaikalla oleva Ville Aromaa (TUA) VW Pololla GTI:llä, sekä vitosena oleva Vili Hyytiäinen (HyUA) Opel Astra G CC:llä omaavat myöskin vielä ohuen mahdollisuuden jopa hopealle asti.

Nuorten ja Naisten Cupissa osallistujavajautta loppuun asti

Nuorten Cupissa ei tänä vuonna ole sarjaan ilmoittautuneita ollut kuin Daniel Salasin (VihUA) Honda Civicillä, kartturina on häärinyt kokenut Pentti Tiainen (LohUA). Tällä kertaa ulkopuolisiksi kirittäjiksi löytyi mukaan Veikka Koskinen (EurUA) Toyota Auriksella, sekä Jonne Rokka (RaisUA) VW Polo GTI:llä. 

Naisten Cupissa sarjaan osallistuneiden määrä jäi myöskin tänä vuonna yhteen, Ada Akkanen (KaUA) – Pia Urén-Akkanen (KaUA) ajoivat pari talvikisaa Opel Astra GSi:llä. Kauden toiseksi viimeisessä F-Cupin osakilpailussa Mynämäellä tytär-äiti -parivaljakko oli koettamassa vauhtia Nuotti-kategorian puolella, kilpailu kuitenkin jäi kesken konerikkoon. 

Piakkoin 24 vuotta täyttävän Adan vuosi oli toisessa lajissaan, eli jokamiesluokan puolella varsin menestyksekäs, tuloksena mm. Naisten Suomenmestaruus, sekä Asfalttikuningatar-titteli. Lammilla Naisten luokan ainoa osallistuja on tällä kertaa äiti-tytärkaksikko Katja Salmijärvi (TAUK) - Nea Salmijärvi (TAUK) BMW 325i:llä.

Tiimimestaruus vielä ratkaisematta

Tiimimestaruudesta taisteltaessa valtikka on Team Pohjankyrön UA:lla, Jaakko Ollikkala (Nuotti) ja Lauri Ahoketo (V1600) ovat tuoneet 65 pistettä, kakkospaikalla on Hemi Motors Racing, jonka kuljettajat Markus Lehtonen (HeiUA/Juniorit) ja Otto Järvinen ovat keränneet 53 pistettä. 

Kolmospaikalla on Nylkkykaasu Racing, jonka kuljettajat Nico Valkonen (LMM/Nuotti), Onni Järvinen (AUK-J-äijät/Nuotti) ovat kasanneet 50 pistettä. Nämä kolme tiimiä omaavat parhaat mahdollisuudet tiimimestaruuteen, mutta mitaleille on saumat vielä useammallakin tiimillä. 

Tiimien lopulliset kokoonpanot viimeiseen osakilpailuun eivät ole vielä tiedossa, mutta muutoksia ainakin sikäli on varmuudella, että esimerkiksi Markus Lehtonen ja Nico Valkonen eivät ole kilpailussa mukana.

Lammin osakilpailu käynnistyy kilpailukeskuksena toimivan Konnarin koulun pihalta lauantaina 4.10. klo 10:01. Huoltoalueita kilpailussa on kaksi, toinen aivan kilpailukeskuksen vieressä ja toinen vähän matkan päässä Lammin Betonin alueella. 

Huollossa käydään ensimmäisen kerran kolmen ajetun erikoiskokeen jälkeen, hieman klo 11 jälkeen. Seuraava ajolenkki käsittää kaksi erikoiskoetta ja niiltä saavutaan huoltoon noin klo 14 aikaan. 

Sen jälkeen on ohjelmassa vielä kolmen erikoiskokeen loppuhuipennus, jonka jälkeen maaliin Konnarin koululle saavutaan noin klo 17:20 aikaan.   

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 8/2025