
Uudessa Kia EV9 GT:ssä on yli 500 hevosvoimaa ja pieni taikanappi, joka nostaa hymyn huulille
Kia laajentaa mallistoaan EV9 GT:llä, joka nostetaan GT-tasolle samalla tavalla kuin EV6 GT, jonka koeajoimme hiljattain.
Kia EV9 GT on täyssähköinen ja iso auto, mutta tehoa löytyy varsin kunnioitettava määrä. Korkeajänniteakun koko 99,8 kilowattituntia ja E-GMP -perusrakenteen mahdollistama jännite on 800 volttia. Voimanlähde tuottaa 374 kilowattia (508 hv) tehoa ja 740 newtonmetriä vääntöä. Sataseen auto kiihtyy 4,6 sekunnissa, mikä on tässä kokoluokassa varsin hyvä lukema. EV9 GT:ssä on pienemmän version tavoin ratissa sijaitseva pieni taikanappi, joka aktivoi GT-ajotilan. Sen jälkeen suorituskyky on hyvää luokkaa. Tämä toiminto nosti EV6 GT:n kuljettajalle hymyn huulille.
Latausaika 10–80 % on 24 minuuttia ja maksimiteho 210 kilowattia. WLTP-toimintamatka on 510 kilometriä.
EV6 GT käyttäytyi kovemmassa vauhdissa erinomaisesti ja samaa ajettavuutta on haettu myös tähän autoon. Siinä on Kian historian ensimmäinen adaptiivinen, sähkösäätöinen jousitus ECS. Tuulilasissa oleva kamera analysoi tien pintaa ja sen muutoksia yhdessä navigointitiedon kanssa. Tällä tavoin ennakoidaan tien pinnan muotoja jäykistämällä tai pehmentämällä jousitusta. Adaptiivinen jousitus reagoi myös jarruun ja ohjaukseen.
Kiihdytyksissä, jarrutuksissa sekä korkeissa nopeuksissa Highway Body Motion Control -järjestelmä pienentää korin liikkeitä. Tämä kaikki tapahtuu säätämällä puristus- ja paluuvaimennusta.
Ajettavuuteen ja helppoon auton hallintaan on keskitytty myös auton takaosassa, sillä taka-akselilla on elektroninen tasauspyörästön lukko, joka jakaa voimaa aktiivisesti takapyörien kesken. Tavoitteena on helpottaa ajamista kovissa nopeuksissa ja tuottaa enemmän pitoa liukkaissa olosuhteissa.
EV6 GT:n koeajossa mainitsimme virtuaalisen vaihteiston, josta joku varmasti pitää. Se mahdollistaa virtuaalisen kierroslukumittarin, polttomoottorin äänimaailman sisätiloissa ja simuloidun moottorin värinän.
Se toimii kyllä erinomaisesti, mutta haluatko ajaa sähköautolla siten, että rajoitin tulee vastaan? Mikäli vastauksesi on kyllä, niin Virtual Gear Shift -järjestelmä löytyy myös EV9 GT:stä.
Astara Auto Finlandin mukaan uuden EV9 GT:n hinnat alkavat 7-paikkaisella versiolla 92 690 eurosta, ja kuusipaikkainen, toisen rivin erillisillä ja sähkösäätöisillä Relax-istuimilla varusteltu versio sijoittuu malliston huipulle 93 390 eurolla.
Tekniikka | |
Teho hv (kW) | 508 (374) |
Vääntö (nm) | 740 |
Kantama km (WLTP) | 510 |
Latausnopeus (kW) | 210 |
Latausaika 10-80 % (min) | 24 |
Korkeajänniteakun koko (kWh) | 99,8 |
Kiihtyvyys (0-100 km/h) | 4,6 |
Huippunopeus (km/h) | 220 |
Pituus | 5 015 |
Leveys | 1 980 |
Korkeus | 1 755 |
Akseliväli | 3 100 |
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.